Condens door lopen in regenbui (Datejust)

Beste leden,

Zoals jullie misschien wel weten ben ik sinds ongeveer twee weken geleden trots bezitter van een prachtige Datejust uit 1985.
Nou liep ik laatst buiten en werd ik overvallen door een plotselinge regenbui, toen ik eenmaal thuisgekomen op mijn horloge keek schrok ik me kapot. Er leek een beetje condens onder het glas te zitten.
Ik neem morgen contact op met de verkoper (dit was Steiner in Maastricht).
Hoe schadelijk kan dit zijn? Ik heb het horloge met de kroon naar buiten op natuurlijke wijze laten opdrogen, niks met föhns of verwarmingen.
Misschien een verouderde pakking? Het plexiglas heeft geen krasje dus dat kan het niet zijn, ook zat de kroon er gewoon ingeschroefd.

Foto staat hieronder,
Bedankt!

3 likes

Best wel schadelijk. Er is een mogelijkheid dat het uurwerk gaat roesten en de wijzerplaat en lume beschadigd.

Overigens kan het condens komen door het temperatuurverschil tussen uw pols en de koude natte regen/ buitenlucht.

Moet wel even toevoeg dat het horloge gewoon tegen regen moet kunnen. Dus dit is niet helemaal oké…

2 likes

Die zou ik op kosten van Steiner laten servicen…

Dit hoort niet.

7 likes

Dit idd!

Jakkes man, ongelooflijk balen dit!

1 like

Zou toch te gek voor woorden zijn wanneer een Rolex hier niet tegen kan? Condens kan idd door een groot temperatuurverschil ontstaan, maar zo extreem kan dit nooit zijn geweest lijkt mij.

2 likes

@Lwd79 eens maar met wat oudere horloges weet je het nooit.

ik vind overigens wel dat een Rolex hier gewoon tegen moet kunnen maar als het horloge nooit gecheckt is op waterbestendigheid dan weet je het nooit, ook niet bij een Rolex.

3 likes

Dat ga ik zeker bespreken, gelukkig zijn het goede vrienden van me, ik heb het ze al laten weten en ze schrokken er zelf van…

6 likes

Dat scheelt (hopelijk) een hele bult frustratie en narigheid…

Steiner geeft toch geen service aan hun vintage horloges of geven ze je wel een bepaalde garantietermijn (ook op waterdichtheid)? Hoop dat er een fijne oplossing komt!

Is meestal gewoon met een paar nieuwe pakkingen op te lossen.

1 like

Weet niet of dit op waterdichtheid geldt, maar ze hebben mij gezegd dat ze het horloge altijd helemaal nakijken en waar nodig nog een beetje servicen. Daar hebben ze blijkbaar een vaste horlogemaker voor. Ze geven 1 jaar garantie, maar waar dat precies op is, dat zou ik moeten nakijken. Maar ik denk toch dat je op z’n minst kan verwachten dat er geen hevige condens komt in een horloge bij iedere regenbui…

1 like

Ja dat is wat ik ook dacht, het is en blijft een oud horloge natuurlijk, de pakkingen kunnen overtijd zijn :thinking:

Heeft deze nog plexiglas…? Die scheuren vaak horizontaal door (indien decennia oud), in de opstaande rand. Kijk je makkelijk overheen. Al een paar keer gezien (en vervangen).

Maar een Rolex moet ALTIJD wd-getest worden voor verkoop en/of na service.

Edit - allereerst altijd in een droge vacuumtester, dan zwiept de meter ook meteen uit bij een dergelijke scheur.

11 likes

Helaas vocht in de kast. Zo snel mogelijk laten oplossen!

1 like

Ik heb het ook één keer gehad met een vintage chronograaf. Was met een regenbui ook condens onder het glas te zien. Heb toen de achterkant losgedraaid met plakband en zo’n vochtvreterzakje er boven gelegd om het evt. vocht er uit te trekken en roest te voorkomen.

De dag erna het horloge opgestuurd naar een horlogemaker voor volledige service. Hij doet het helemaal top en gelukkig geen aantasting op de wijzerplaat opgelopen.

1 like

Klopt! Ik zie hem nu zitten, heel erg bedankt.
Er zitten kleine haarscheuren in de opstaande rand bij 16.00. Kan me niet herinneren dat ik hem ergens tegenaan gestoten heb, ben er zeer voorzichtig mee…

Dit is de situatie:

4 likes

Zie m toch wel redelijk zitten idd…

Sterkte ermee!

2 likes

Goed dat we de oorzaak nu hebben… :+1:

Het glaasje staat eigenlijk onder een constante spanning; het wordt relatief losjes op een opstaande stalen rand gedrukt, dan kan ook de loupe nog gericht worden. De bezel wordt over het geheel heen opgedrukt, daarbij het plexiglas tegen de buitenkant van die opstaande rand persend. Het glaasje is dus zelf eigenlijk zijn glaspakking…! Dat glaasje moet echt elke pakweg 10 jaar vervangen worden, als je op safe wilt gaan.

16 likes

The master has spoken :person_in_lotus_position:‍♂️, is dit trouwens alleen voor de plexi modellen?

1 like

Bij de saffier-modellen gaat er een nylon pakking rond die stalen rand; je brengt eerst de pakking rond het glas aan (er zit een pakkingrandje in het glas geslepen), en drukt het geheel dan losjes aan. Ook dan is de loupe nog goed te richten. Over dit geheel druk je dan de bezel weer aan.

In beide gevallen is aftermarket heel goed te krijgen, en niet duur. Met beide glassoorten al DJ’s goed waterdicht gekregen.

9 likes