Lange tijd langs de lijn mee gekeken, maar nu ook lid geworden van dit forum.
Ik ben al lange tijd horlogeliefhebber en heb inmiddels een collectie van Tag Heurer, Oris, Longines en Invicta. De redenen voor aanschaf waren enerzijds het ontwerp en anderzijds toch de bekendheid van de merken. De Invicta heb ik gekocht om veilig mee op vakantie te gaan.
Nou ben ik nieuwsgierig waar jullie op letten als je € 2.500,- mag uitgeven aan een nieuw horloge. Ga je voor een bekend merk met een bepaald imago? Ga je voor het verhaal achter het merk? Of ga je voor de techniek of het design?
Hebben jullie tips? Benieuwd!
Als ik een horloge aanschaf is “het imago” van een horloge wel het laatste waar ik naar kijk, of eigenlijk totaal niet naar kijk.
Het verhaal is ook niet echt spannend, want dan zou je nooit een nieuw merk kunnen kopen want die hebben niet of nauwelijks “verhaal” of geschiedenis.
Het horloge moet mij aanstaan, dat is wel het belangrijkste.
Welkom!
Je kunt allerlei criteria gaan opnoemen zoals design, techniek, resale value en of of hij al dan niet in je collectie past, maar mijn ervaring is inmiddels dat ik puur op gevoel en emotie horloges koop. Horloges gekocht op basis van rationele overwegingen lijken het op de één of andere manier niet te redden.
Maar dat geeft op zich ook niet. Flipperen is vaak ook gewoon leuk.
Bij dit soort bedragen spelen bij mij de waardevastheid en de onderhoudskosten/-historie mee. De horloges die ik heb gehad in deze prijsklasse waren wel de serieuzere merken, wat mij betreft: Tudor en Omega.
Daar kun je je dan m.i. niet echt een buil aan vallen.
Bij mij is het gevoel. Maar ook verhaal achter een merk/model. Ik heb nu twee horloges in deze categorie en die wilde ik op basis van bovenstaande al hele lang. En heb ik zo gauw als ik genoeg gespaard had dan ook gekocht toen de kans zich voor deed.
Maar inmiddels heb ik weer genoeg gespaard, en er is tot nu toe geen klok voorbij gekomen waar mijn hart snel genoeg van ging kloppen om weer zo’n bedrag uit te geven.
Dus ik spaar rustig door…
Imago komt op mij veelal over als oeverloos marketing gewauwel over drie mogelijke onderwerpen: Ruimtevaart, Racen of James Bond achtige avonturen, al dan niet onder water. Met George Clooney of zo.
Heritage is vaak erg schimmig, omdat merken zich verzamelen in allerlei conglomeraten die een soort van kwartet spelen met namen die ooit iets te betekenen hebben gehad, Perrelet is daar een schrijnend voorbeeld van, maar er zijn tientallen andere voorbeelden op te noemen.
Dan blijft de vraag over of je het een tof horloge vindt, en wat er onder de motorkap allemaal gebeurd… Voor mij zijn techniek en design dus leidend.
Ik zou de titel dan ook wijzigen in “Criteria bij aanschaf van een horloge”. Het is zoals met pakken: Eerst kijk je welke maatvoering de juiste is. Prijs, merk en kleur zijn van ondergeschikt belang.
Zoals @anon33714818EV al zei [quote=“Orisfan, post:2, topic:106443”]
Tip: koop wat je mooi vindt.
[/quote]
resell value is belangrijk als je een flipperaar ben.
als een investering, zal ik verder kijken waarin je meer rendement uit kan halen.
maar gezien dat je al een tag heurer, oris en longines in je collectie heb. zal ik meer kijken welke type horloge je nog niet heb. zoals duiker, dresser of op complicaties.
bij de aanschaf en een dergelijk bedrag bedenk ik of ie mij echt 2 keer zoveel waard is als een merkhorloge van Euro 1250, en verassend genoeg is dat vaak niet het geval: veelal dezelfde confectie uurwerken, nagenoeg dezelfde afwerking en ga zo maar door. Zo heb je voor dat bedrag 2 goede horloges, iets waar ik als kleine-collectie-eigenaar ook waarde aan hecht.
Moraal van het verhaal: een horloge van een bepaald prijsniveau is niet maatgevend, maar van een bepaald kwaliteitsniveau met een uitstraling.
Het verhaal achter het horloge laat zich moeilijk lezen als het om de pols zit…
On topic aan TS: Zoek je iets of heb je al iets op het oog?
Voor mij is het vooral de vraag of het een hoofdrolspeler moet zijn, of eentje met een bijrol in de horlogekist. Moet het veelzijdig zijn, zoals een speedmaster? Als je die al genoeg hebt, kan je een wat meer uitgesproken keus maken, zoals een Pelagos.