Criteria bij aanschaf van een merkhorloge met een budget van ca. € 2.500,-

Zijn dit niet horloges die ver boven de € 2.500,- nieuw liggen?

Die Railmaster zeker wel, de Tags ook nog maar als je even wacht tweedehands niet veel meer…:wink:

:money_mouth:

1 like

Zeker. Ik reageer op de reactie van @Utrecht2, en daar zaten stevig geprijsde horloges in. Ikzelf beweeg mij niet in die sferen, al is het maar omdat ik het hebben van een collectie bescheider geprijsde horloges leuker vind dan een dure 2-piece.

Die Railmaster doet in mint conditie uit 2006 nog 3500 Euro, en da’s een bedrag wat ik er wellicht voor over zou hebben als ik het met een horloge moest doen, zo mooi vind ik 'm.

Voor onder 2500 Euro? De Hanhart Monocontrol chrono. De Muhle Glashutte Lunova, Promare en Teutonia. De Seiko SARX03x serie… Allemaal mooi. Ik zou voor 2500 Euro dus ook direct vier horloges hebben:

1. Seiko SARX033 – 650 Euro mint
  2. Squale 1521 Azuur, gepolijst - 600 Euro in goede conditie
  3. Stowa Ikarus 40mm, 660 Euro
  4. Misschien die Glycine Combat 7 Vintage voor 600, misschien ook wel de Hamilton Khaki Navy Pioneer die ik heb voor dat geld.

Samen 2500 ballen, een goeie dresser, een leuke duiker, een originele Flieger een een Field/Navy klok. Beng!

7 likes

Zo vind ik ook van alles curieus.

Maar serieus, wat vindt je van het argument? Ik ben daar echt nieuwsgierig naar.

Deze Cartier heeft een OEM uurwerk van THA ebauche onder de motorkap:

Da’s niet in-house. Is het dan geen ambacht?

Om terug te komen op @scoobs1971 vraag om een dresser van 2500 Euro zijn wij het waarschijnlijk wel redelijk eens:

Nog geld over ook. :slight_smile:

1 like

Ik vind de ambacht het belangrijkst en het een pré als die in de manufacture van het merk zelf wordt gebezigd.

Krek.

2 likes

Ik wist dat iemand hier Seiko ging noemen in die discussie. :slight_smile:

The usual suspects zijn aan het bakkelijen… @scoobs1971, die thread van jou bevat gelijk de hele microcosmos van het forum. Een mooie binnenkomer, dus officieel welkom hier.

@anon50762135EV heeft zich er niet mee bemoeid, dat komt pas als je die Nomos hebt gekocht, toch achter een andere grail aan gaat zitten, en 'm weer moet verkopen.

@Fate_Amenable_To_Change: zo leer ik de groep wel meteen snel kennen, hahaha

Maar even weer terug naar mijn oorspronkelijke vraag :smile:
Zijn er horloges met een aansprekend verhaal binnen de door mij genoemde prijscategorie (nieuw € 2.500,-) te vinden? Dat hoeft van mij niet persé een heel bekend merk te zijn.
Uiteraard heb ik zelf ook al wel gekeken naar 2ehandswaarden van o.a. Speedmaster, Seamaster, Carrera etc. Maar heb over het algemeen niet zo veel vertrouwen in 2e hands… Dus toch voorkeur voor nieuw. En bovendien heb ik al veel sportievere horloges en mag t best wel wat meer dressy zijn.

Aanvullende vraag: wat vinden we technisch gezien van Unitas-based of Selitta-based? Is dat dik in orde of worden we daar niet heel warm van? Is er kwalitatief verschil tussen beide? (Ik weet dat het een beetje appels met peren is, maar t gaat me om gebruikservaring en niet de theoretische verschillen).

Unitas weet ik niks van, maar Sellita is zelffe kwaliteit als ETA. Ik begreep dat Sellita de vroegere assemblage afdeling van ETA was…
Ze maken onder andere dezelfde movements als ETA waarvan de patenten zijn verlopen.
Sommige onderdelen schijnen zelfs zo op ETA te passen en vice versa.

ETA verkoopt niet meer aan andere merken dan die onder de Swatch groep vallen, Sellita wel. Meer weet ik niet.

Ik kijk naar of het een Omega is.

Maar serieus: nieuw koop ik eigenlijk alleen in het lagere segment. Grotere bedragen reserveer ik voor vintage horloges. Ik vind persoonlijk dat je dan leukere horloges vindt voor dat geld (1970s omega chronografen etc.).

Niet dat ik iets tegen nieuwe horloges heb, maar ik zou zo een twee drie niet weten welk horloge van €2500 ik nieuw zou willen hebben. Als ik nu gedwongen werd iets nieuws aan te schaffen voor dat bedrag, zou ik een Aevig, een Archimede en een Sinn aanschaffen.

1 like

In dat geval: Nomos.

1 like

Ik snap je angst voor tweedehands wel een beetje, maar voor € 2.500 koop je nieuw geen speedmaster bijvoorbeeld, maar tweedehands wel. Het is natuurlijk wat je wil. Je hebt echt wel adressen waar je met gerust hart een tweedehands high-end horloge kan kopen.

What he said. Nomos.

1 like

What they said, Nomos.

1 like

Buiten Nomos heeft Junghans ook wel veel moois te bieden voor het gegeven budget, zeker als je van wat extra functies houdt.

Zo’n Max Bill is echt geweldig!

Bijvoorbeeld! Ben zelf ook erg gecharmeerd van de meister- Chronoscope, Handaufzug en Agenda modellen.