Czapek & Cie only

Lieve horlogevriendjes,

Ik vind dat het merk Czapek toch een eigen topic verdient. Het is een historische naam die een historische breuk heeft bewerkstelligd. Namelijk de breuk van Patek & Czapek. Op 1 mei 1839 richtten de Poolse zakenman Antoni Patek en de Poolse horlogemaker Franciszek Czapek samen een bedrijf op dat zij Patek, Czapek & Cie noemden. Czapek woonde sinds 1832 in Zwitserland en veranderde zijn naam in François Czapek toen hij genaturaliseerd werd.Het bedrijf liep goed maar ze gingen in 1844 uit elkaar en richtten ieder een eigen bedrijf op: Patek & Cie en Czapek & Cie. Uiteraard is de eerste flinke history gaan schrijven en is de laatste in vergetelheid geraakt. Tot in 2015 het merk weer nieuw leven is ingeblazen door met extreem goed afgewerkte lijn aan horloges te komen.

Een jaar na de revival wint Czapek & Cie de Publieksprijs bij de Grand Prix d’Horlogerie de Genève, (de Oscars van Haute Horlogerie). Een echte erkenning van een publiek van kenners die de schoonheid en de uurwerken van de Quai des Bergues nr. 33bis beloonden. De prijs zou François Czapek trots hebben gemaakt. Sindsdien lanceert Czapek elk jaar een nieuwe collectie met een nieuw kaliber: de Place Vendôme in 2017, de Faubourg de Cracovie in 2018.

Een van de mooiste collecties is in mijn ogen toch echt de Atlntique collectie. Een goede zet van het bedrijf gezien de grote interesse in stalen sporthorloges.


Het uurwerk en de afwerking daarvan vind ik zelf echt onvoorstelbaar mooi. Ook heb ik begrepen dat de wijzerplaat (met de overdreven naam: stairway to heaven) is vervaardigd door Kari Voutilainen. Dat zijn toch we details die je niet snel bij een mainstream merk tegenkomt denk ik.

Uiteraard maken ze ook nog meer kunstwerkjes dan alleen het stereotype sporthorloge zoals:

Ik ben bij Reijersen Juweliers in Oudewater langsgeweest waar ik niet alleen een super tijd heb gehad, maar ook enkele van deze toppers van dichtbij heb mogen bekijken. Een echte aanrader voor liefhebbers van de meer speciale horloges


Het afwerkingsniveau is echt super en zij behoren tot de Haute Horlogerie kring. Kortom, ik ben echt fan!

Ik vermoed dat het Czapek eigenaren beperkt zal blijven, desondanks wil ik een topic aanmaken voor eigenaren en toekomstig eigenaren. Hopelijk genieten we snel van deze kunstwerkjes hier.

108 likes

Poah wat is dit mooi zeg! :heart_eyes:

18 likes

Ik vind dat ze prachtige horloges maken, maar het zou wel tof zijn als ze een horloge in de collectie zouden hebben die normale stervelingen ook kunnen betalen.

8 likes

Heb je de Antarctique ook kunnen bekijken bij Reijersen?

Wat ik wel fijn vind, is dat je er voor kunt kiezen dat de sec wijzer geen rode tip heeft en de band volledig geborsteld wordt.
Ze assembleren 1 horloge per dag. Levertijd ergens volgend jaar. Je kunt je eigen dag aangeven voor assemblage :laughing: dinsdag 19 sept volgend jaar is de eerste mogelijkheid.

8 likes

Ze hebben geen Antarctique liggen helaas.

3 likes

Ik kan alleen maar die van een ander flexen.

22 likes

De Antarctique vind ik echt geweldig! Gelukkig heb ik vorig jaar direct bij de introductie bij Reijersen mezelf op de lijst kunnen zetten, nu afwachten totdat ik iets van ze hoor :).

2 likes

Er zijn er bijna 60 verkocht door Reijersen op dit moment. Denk dat ze zelf ook wel staan te kijken van het succes.

1 like

Ja, Czapek & Cie is echt HOT.

Persoonlijk ga ik voor donkerblauw, lekker onopvallend.

Vorige maand is de bestellijst voor de nieuwe Antarctique opengezet. De productiecapaciteit tot eind 2023 is nu al bijna volgeboekt, en daarna gaat deze voorlopig op slot. Er staan nog maar 53 nummers open.

Ik heb er gelijk een besteld voor levering augustus 2023.

16 likes

Schitterend inderdaad. Jammer dat je ze niet kan bezichtigen.

Bedankt voor het stukje geschiedenis. Prachtige horloges maar helaas niet voor mijn portemonnee bestemd. :cry:

2 likes

Dat model is inmiddels ook al uitverkocht.

2 likes

Heb een uitnodiging van. Czapek voor watches en wonders gekregen, toffe gozers! Kijken voor de 38,5 …

1 like

Cool, dus je kunt gewoon zeggen dat je hem liever niet op maandagmorgen of vrijdagmiddag wil laten laten maken.

17 likes

Voor

Is er Rolex… of niet @RLC :joy:

3 likes

:rofl:

inderdaad geen maandag morgen gevalletje aub

2 likes

Is in feite ook niet meer bereikbaar voor velen, tenzij je genoegen neemt met een afgekloven Datejust uit het jaar kruik. :grimacing:

3 likes

Lijkt mij ook de mooiere maat.
Maar de zijkant vd kast mist juist dat unieke detail en de minutentrack is ook afwezig. Kroon ook kleiner.

1 like

hij is plotseling van de aardbodem verdwenen…Patek verbrak de band met hem omdat hij wrs iets te veel losjes leefde en zijn geld er doorheen braste…van czapek is nooit meer iets vernomen (opsporing verzocht)

Ja, op maandag moeten ze nog bijkomen van het weekend en op vrijdag worden de laatste schroefjes er ingezet terwijl ze al aan de Zuger Kirsch zitten.
Maar ik zit veilig. Mijn Czapek Antarctique Passage de Glacier Blue wordt op een donderdag gemaakt.

5 likes