Czapek & Cie only

Godverdomme, de kroonprins in de haute horlogerie. :joy: Ik krijg er bijna fomo van.

1 like

wrs eerder praktisch omdat die plaat moeilijk te bewerken is en zo prijzig is dat je deze niet kapot wil maken

Wat heb je ook aan bescheidenheid joh. Gas erop

1 like

Is dit merk nu alleen populair omdat AP, PP en R niet meer te krijgen zijn voor list?:face_with_hand_over_mouth:

Het enige mooie is het uurwerk maar daar kijkt niemand naar, ik had tot een uur geleden nog nooit van dit merk gehoord en nu is blijkbaar weer een hype ontstaan? Ik wordt te oud voor deze onzin

2 likes

Er zit natuurlijk wel een kern van waarheid in de reactie van @The_Don. Uiteraard een geweldig horloge maar een hype is het ook wel als ik eerlijk ben. En aan iedere hype zitten nu eenmaal gevaarlijke kanten.

2 likes

Die conclusie had ik ook al getrokken. Er zit voor mij toch een grens aan wat ik uit wil geven aan horloges. 10k voor een horloge is blijkbaar mijn mentale grens

Ik heb liever 6 horloges van 10k dan 1 van 60k. Die zou ik ook niet durven dragen

1 like

Ik vond die Czapek al mooi toen ze pas gelanceerd was. Het was destijds totaal onbekend en alles behalve ‘hype’. En na verschijnen werd ze toch al wat besproken onder de liefhebbers op diverse internationale fora.
Ze komt dus echt niet uit de lucht vallen.

Heb 2 keer heel dicht gestaan om er eentje te kopen.
Wat me tegen hield is dat ik al jaren een andere duur ding in bestelling had en daar nog op hoopte en vooral ook de armband. Die schakels vind ik ‘net niet’ en voor die prijs moest alles kloppen. Pas op, dat is persoonlijke voorkeur, het is eigen aan de constructie die Czapek nastreefde. Ultieme souplesse.

Sinds letterlijk enkele maanden is het horloge een hype geworden. Maar ik denk dat dit niet komt door het niet verkrijgbaar zijn van de ‘usual suspects’ maar omdat het horloge echt een top ding is met een super afwerking.
En geef toe, toch veel mooier dan de oubollige 5711 waar ze nu zoveel geld voor vragen.

3 likes

Ik deel je mening volledig. Ook ik vond de Antarctictique al meteen geweldig. Daarvoor had ik het merk Czapek al gezien op de beurs in DĂŒsseldorf, nu 2.5 jaar geleden. Maar ik zie de hype wel, want ik heb een draadje over een relatief nieuw merk in korte tijd nog nooit zo lang zijn worden.

1 like

Ik was even aan het spelen in Photoshop om te zien wat de verschillen zijn tussen de L en S versie en er zijn er aardig wat, naast enkel het verschil in 40.5mm en 38.5mm.

1. De S heeft chamfered / beveled edges op de case en bracelet.
  2. Als je ze dezelfde grootte maakt valt op dat op de S de hour markers langer zijn.
  3. Zoals Vierport al aangaf zijn de hands iets anders, de S versie heeft inkepingen in het begin en het eind.
  4. De bezel van de S loopt meer tot aan de randen. Op de L versie zie je duidelijk nog de brushing, terwijl bij de S je een chamfered edge hebt met nog een micrometer aan brushing.
  5. De crown is totaal anders.
  6. De crown guards zijn langer op de S.
  7. De L heeft inkepingen in de case aan beide kanten, wat de S niet kan hebben omdat de movement de case helemaal vult.
  8. De second hand van de S heeft een kleinere pijl.
  9. De L heeft een minute track / chapter ring.

Toch leuk dat ze de S niet gewoon een mini versie van de L hebben gemaakt. Er zijn genoeg verschillen tussen de twee. Misschien dat jullie nog meer vinden :smile:

14 likes

Als je al liefhebber met een grote zak geld, want dat is en blijft het, één van de door jou genoemde merken wilt kopen, of misschien zelfs ‘maar’ een Rolex, dan kom je met lege handen thuis. Dan is een Czapek zeker een waardig alternatief, ook al staat het wellicht iets onder die merken qua merkbeleving, afwerking, uuwerkdecoratie of weet ik veel wat. Het is alleen niet zo dat het door je strot geduwd wordt als alternatief zoals een Gassan bijvoorbeeld probeert met een Panerai of IWC als je om een Rolex komt bedelen. Nu laat je het heel erg lijken alsof je zegt ‘daar heb je weer zo’n kneusjes-independent die wat in de pap te brokkelen heeft louter omdat de ‘echte’ horloges niet leverbaar zijn. Daarmee doe je het merk wat tekort vind ik.

Ergens vind ik dat je iets alleen kan wegzetten als een wat dommige hype als er intrinsieke waarde ontbreekt (MoonSwatch) en in het geval van Czapek vind ik dat zeker niet.

5 likes

Eens
Is Czapek dĂ­t geld waard ?? Weet ik niet, onvoldoende inzicht in de productie en tradecraft die ze toepassen. Ook hebben ze nog weinig bewezen op het gebied van heratige. Maar als ik het uurwerk zie dan ben ik wel onder de indruk van wat ik op het plaatje zie.
Ziet er knap ontworpen uit, mooi afgewerkt en leuke specs
 Blijft wel serieus geld

1 like

Je kunt het ook van juist de andere kant bekijken. Misschien geen lange historie, maar gewoon een mooi ontwerp, goede afwerking, prachtig uurwerk. Als er AP of zo op zou staan moest het meer kosten.

2 likes

AP heeft ook een geschiedenis, het enige wat Czapek op dit moment heeft is een verwijzing naar 1839. Is dat erg?? Nee niet direct maar laten we eerlijk zijn, het is pure marketing, dit huis heeft NIETS met de man te maken waar het naar vernoemd is.

Dan blijft er over wat er nu is, en om eerlijk te zijn ziet het er gewoon goed uit. Ik ben erg blij dat ze op hun website specifiek aangeven welk bedrijf precies wat doet aan het uurwerk. Dikke 10 voor transparantie. De wijzerplaten en uurwerken vind ik persoonlijk erg mooi, maar ik zou nog steeds niet snel 20K voor een time/date only neerleggen

3 likes

Hype? :sweat_smile:

.
.
.

4 likes

Eens. Ik denk dat je pas 20K moet neertellen als er geen sprake is van een hype. Hoe fantastisch mooi deze Czapec ook moge wezen, bij een hype betaal je toch vaak te veel voor wat je qua horloge krijgt. Emotie.
22K voor een ongehypte VC Patrimony of een gouden JLC Master Moon vind ik dan weer meer kunnen. Uiteraard gaat het hier natuurlijk niet om sporthorloge’s, een ander genre. Verder, zoals ook al aangehaald is de merkbeleving bij Czapek minder, waar tegenover staat dat deze zeker cool is. Het blijft dus moeilijk.

1 like

Ik had nog een size vergelijking gevonden:

2 likes

t zal aan de foto liggen maar hier valt die dial behoorlijk tegen. best wel in-your-face.

Het is heel moeilijk te fotograferen doordat hij continue van kleur veranderd door de structuur. Daar hebben bijna alle Grand Seiko’s ook last van. Ik moet ook zeggen dat veel live foto’s echt heel slecht zijn :smile: Veel horlogeliefhebbers zijn niet de beste fotografen :wink: En dan is het licht blijkbaar ook niet te best op sommige beurzen.

Ik vind het best mooi eigenlijk. Niks mis mee. :sunglasses: :call_me_hand:

Ik begrijp wat je bedoeld maar het ligt idd aan de foto. In het echt heel subtiel.