Czapek & Cie only

Wat is dat nou. Ik zie een afgekapte uurmarkering op 6 :roll_eyes:

Volgens mij nog niet eerder gezien?

edit: op de Terre Adelie dus wel, maar niet eerder gezien op de passage de drake.

2 likes

inderdaad! op andere fotoโ€™s is dat nietโ€ฆ

Echt wel.
Ik koop hem zomaar niet.
Maar ik voel m wel een beetjeโ€ฆ

De hype of het horloge? geen idee. Maar ik voel het.

De S heeft dat sowieso niet :smile: Maar de L heeft twee versies, eentje met en eentje zonder het cijfer 12 op 12 uur. Degene met de 12 heeft de hour markers onder de minute track en de versie zonder 12 heeft de hour markers op de minute track liggen.

Mooie afweging er bij dus :smile:

1 like

Tja het had een stuk mooier geweest als de datum iets hoger zat of als die er gewoon helemaal niet was, maar ik vind het geen bezwaar.

Klopt helemaal, maar is er eigenlijk nog een zeer gelimiteerde 3de variant, die van Monochrome. Die is ontstaan nadat Fratello de groene uitbracht zonder de 12 en indexen verder weg. Dat vonden ze zo mooi bij monochrome maar dan met de 12 er toch nog bij.

3 likes

Dat is helemaal een unieke mix zo ja :smile: Nu nog eentje zonder 12 en de markers onder de minute track!

Persoonlijk vind ik de achterkant mooier dan de voorkant en de voorkant is niet lelijk :sunglasses:

Dus in principe een soort Eza / Nivada / Airain / Excelsior Park? Men neme een lang vergeten merk, stoppe er wat kapitaal in en voila, instant geschiedenis. Laat even ongezegd dat er tussen 1840 en 2015 geen Czapek bestond.

Ze maken best coole horloges bij Czapek, ook al vind ik het geen Parmigiani Fleurier of Shapiro, zeg maar. Toch, ze maken zulke coole horloges dat ik het onnodig vind om op de faux heritage te gaan zitten, dat heeft het merk helemaal niet nodig. Product staat gewoon op zich.

Wel jammer van die datumvelden op zes. Trapeze doet het niet voor me. Rest is cool.

Dit is wel vet. Czapek heeft een Deadbeat Second complicatie. :grin:
Even doorklikken naar het filmpje.

2 likes

Las op RF dat er op recent bestelde Antarctiqueโ€™s bovenop de toch al stevige levertijd nog eens 4-6 maanden kan worden opgeteld (and counting). Niet persee heel fijn.

Heb niet t hele draadje gelezen maar als die 4-6 maanden er boven op komt hebben we het over een levertijd van? 2 jaar zoiets?

Je moet het zo zien dat de laatste die er twee weken geleden eentje hebben kunnen bestellen blij mogen zijn als zij die voor 2024 geleverd krijgen. Zo is het ook door Czapek gecommuniceerd.

Als je via Reijersen besteld hebt denk ik dat je uit moet gaan van hun indicatie plus 6 maanden al heb ik dat nog niet gehoord vanuit Reijersen zelf. Overigens maakt het voor mij niet zo heel veel verschil denk ik.

Voor als je full-on baby blauw wilt gaan :smile:

3 likes

Waarom die smiley? Dat is toch gewoon super mooi!! :+1:

Ik blijf een sterk kickstarter gevoel bij Czapek houden. Krijg niet echt een positieve indruk van al die opties, iteraties, influencing, en halfproducten.

Komt niet echt stabiel op mij over zo - er is een reden waarom productontwikkelingen typisch achter de schermen plaatsvindt.

Ik zou het wel dragen! Maar velen zijn meer ingetogen. Het was een big smile smiley, niet een uitlach smiley.

Het huidige Czapek bestaat pas sinds 2011 en hebben met de Antarctique opeens een grote hit te pakken. Aangezien ze graag willen voldoen aan de opeens mega gestegen vraag kan je heel transparant pre-orderen, wat bij alle andere merken gewoon een totale loterij is (paar maanden, paar jaar, nooit, who knows). En ze zijn te klein om te zeggen โ€œwe gaan even een paar duizend horloges maken en zien dan wel of mensen het kopenโ€. Dus ik vind het wel logisch en heb er geen moeite mee. Daarnaast is het niet een nieuw product, de Antarctique is al een paar jaar op de markt. Czapek heeft zich toch echt wel al redelijk bewezen vind ik. Naast dat ze op de grote beurzen staan, ze een boutique hebben in Genรจve, je ze kan bestellen bij veel ADโ€™s, etc.

Wat betreft de dials en hands die je kan customizen, dit is puur gekomen door de vraag van klanten. Sommige klanten en blogs vonden de Passage de Drake dial mooier qua structuur maar vonden de Terre Adรฉlie hour markers mooier dan de minute track met de 12. Toen de Fratello Edition uit kwam hebben ze een mix gemaakt en daar kwamen positieve reacties op, waarna ze klanten de keuze gaven voor twee dial types en drie seconds hand types. Ik vind het heel positief ook weer dat ze zo naar hun klanten luisteren. Daarnaast, als je naar de Rolex site gaat en een Datejust wilt samenstellen heb je ook duizend en รฉรฉn combinaties van dials, bezels, markers, etc.

Ze zijn groeiende en nemen hun klanten daarin mee in plaats van eigenwijs 100% je eigen visie te volgen en daarmee mensen afschrikt. Op een gegeven moment gaan ze misschien zo groot worden dat ze minder flexibel kunnen zijn, maar voor nu is het alleen maar leuk om deze groei van dichtbij mee te maken.

4 likes

:ok_hand:

1 like

Niet lelijk hoor !

1 like

Ik zag dat ze ook nieuwe kleuren rubber hebben. Je kan tot vlak voordat je horloge wordt samengesteld nog wisselen, dus ik denk dat we tegen die tijd maar moeten kijken welke het uiteindelijk gaat worden.

6 likes