Damasko kwaliteit

Ik bezit (helaas) geen Damasko horloge.
Maar vind het welk knap van GS dat ze een automatische horloge kunnen maken met zoveel gangreserve.

Das polykristalline Silizium ist unempfindlich gegenüber physikalischen äußeren Einflüssen.

Ulysse Nardin vond in 2001 een silicium balanswiel uit, en Patek Philippe kwam in 2006 met een silicium balanswiel en balansveer. Da’s hetzelfde jaar waarin Breguet met hetzelfde kwam. Silicium in je echappement is dus al 15-20 jaar oud. Merk op dat Rolex’ Parachrom geen silicium is, en dat ook Rolex sinds 2014 steeds meer horloges met silicium balansveer uitrust.

Damasko patenteert hier als ik het goed lees een clip-on methode die ook licht veert om een balansveer fijn te regelen bij bevestiging aan het balanswiel. Da’s technisch gezien super cool.

En je hebt gelijk, het is :point_down:

Ik vind Damasko ook echt tof. Alleen vergeten mensen dan wel eventjes dat Seiko ook 27 jaar spendeerde aan onderzoek voor ze met Spring Drive kwamen. En 7 jaar nadacht over 's wereld’s eerste titanium monobloc duikhorloge. En eerste quartz polshorloge. En in de race was om de eerste automatische chronograaf. :slight_smile:

Mijn antwoorden zijn op jouw post, maar in feite zijn ze bedoeld voor TS en uiteraard @Panswiss.

Waarom dan nog werken met van die skere kut uurwerkjes waar nog een ankergang in moet? Dan zou robuuste quartz toch echt een betere keuze zijn. :slight_smile: Een 9f Quartz daarentegen is een zombie-apocalyps-bestendig uurwerk in een wat brak kastje.

Dus wat we eigenlijk zeggen is dit:

• Harder dan een Damasko :white_check_mark:
  • 5 seconden per jaar accuraat :white_check_mark:
  • Anti-magnetisch :white_check_mark:
  • Geen batterij, want zonlicht aangedreven :white_check_mark:
  • Service interval van 20 jaar of wanneer je capacitor een keer vervangen moet :white_check_mark:

Oh. En een papieren wijzerplaat.

7 likes

Daar kun je vandaag nog verandering in brengen. Koop mijn horloge uit het blauwe gedeelte.

4 likes

Watsgeburt?

Daar heb je inderdaad gelijk in.

Gewoon weer de drang om wat verder te kijken, recent ook al een nieuwe Squale gekocht dus even genoeg geld in horloges zitten. Nu dus de waarde van de Damasko gebruiken om eventueel weer wat anders aan te schaffen. Mocht ik niet tot de juiste ruil of verkoop kunnen komen dan vind ik het ook helemaal geen straf om de Damasko te behouden.

En dan is er nog project Tudor 2022 :grimacing:

1 like

Damasko of GS.
GS is leuk. Polijstwerk is leuk gedaan. Wijzerplaat was leuk.
Alles was eigenlijk wel leuk. Raakte alleen snel uitgekeken op het saaie ding. Alle jubelverhalen op het forum ten spijt, een GS kon me niet boeien.

De Damasko heeft het in ieder geval langer volgehouden dan de GS.

En dat gelul over nauwkeurigheid? Leuk allemaal, maar het gros hier kiest toch voor een automaat in plaats van kwarts. Nauwkeurigheid is dus blijkbaar niet zo’n belangrijk argument bij horloges.

Welke kwalitatief beter is?
Wat verstaat men onder kwaliteit? Vaak wordt dan afwerking genoemd. Heeft dat met kwaliteit te maken?
Voor mij betekend kwaliteit dat iets lang en probleemloos mee gaat. Ik denk dat een Damasko in niets onder doet voor een GS.

1 like

Ik zag 'm. Die is leuk, inderdaad.

Absoluut niet. Begrijp me niet verkeerd, het zijn toffe horloges.

Oooooh… Eh, een BB 925? Of GMT? De Chrono? Tudor doet veel tofs.

De service intervallen op 9f Quartz en Spring Drive zijn lang. Erg lang.

1 like

De GMT zoals ik er nu over denk die heb ik bij Jaap om de pols gehad en dat heeft een zaadje geplant.
Northflag vind ik ook tof maar die mening is wel gebaseerd op foto’s en filmpjes dat is natuurlijk gevaarlijk.
925 in DĂźsseldorf gezien zeker ook mooi maar voor nu de voorkeur voor de GMT.
Ik vind alleen ruim 3,5k voor een horloge best een barrière, voor sommigen misschien peanuts maar ik heb nog moeite om dat neer te leggen voor een horloge.

2 likes

Zo lang heb ik die GS niet gehad om daar achter te komen.
Maar eigenlijk zou voor dit topic een GS met automaat vergeleken moeten worden met een Damasko.

Rationeel gedacht weet ik ook heel goed dat een simpele Casio of iets dergelijks gewoon superieur is.
Maar ik wil niet rationeel denken. Ik wil gewoon mooie glimmende dingetjes.

1 like

Dan diskwalificeert de damasko zich. :grin::grin:

Ik hik daar ook tegen aan. Ik had al moeite met 2650, dus ik denk hard na.

2 likes

Koop gewoon allebei eens een rolex.

1 like

Stichting opendeur. Een gs is ook beter dan een quartz certina, maar ik neem liever die certina mee met schaatsen🤷🏼‍♂️

Nee.

Oris Caliber 400 heeft 5 dagen gangreserve.

Al met al GS is beter.

Maar ook appels en peren.

Water is ook beter voor je dan alcohol, maar als ik naar de kroeg ga wil ik gewoon bier.

Ik vraag me af waarom. Het gros van de GS horloges is 100m WR, heeft gewoon 4800A/m anti-magnetische eigenschappen, soms zels tot 20.000A/m, is voorzien van saffier, en ze hebben van de meest robuuste, service-vriendelijke uurwerken die je kunt vinden.

Is het puur de prijs? Of is iedereen bang voor krasjes?

Tja, ik liever een white russian, hemingway, gin&tonic (het liefst met een schijf komkommer en peper) of gewoon een betere whisky. Blijkbaar heb je werkpaarden en luxepaarden. :slight_smile:

1 like

:point_up:

Daihatsu polijstwerk is op z’n mooist als het nagelnieuw is.

2 likes

Mwa, in mijn geval: saai, snel uitgekeken.

Da’s gewoon reclamepraat.
Gezien de discussies hier af en toe op het forum of je een dedicated dive watch wel om kunt houden onder de douche…
En anti-magnetisme wordt hier merendeels gebruikt als interessantdoenerij. Zijn geloof ik niet zo veel forumleden die op een afdeling radiologie in een ziekenhuis werken.

En als ik dan toch lekker rationeel bezig ben:

Waterdicht, handig bij het handen wassen.
Anti-magnetisch? Vast wel. Kan probleemloos m’n Bose speakertje aanzetten.
Schokbestendig. Het is me nog niet gelukt om hem op m’n werk te slopen.
Onderhoudsinterval? Geen onderhoud nodig :sunglasses:
Milieuvriendelijk als ik ben pleur ik hem gewoon in de vuilnisbak als de batterij leeg is, en haal ik voor een paar tientjes een nieuwe.

Reclamepraat? Ben je nou aan het zeggen dat Seiko specificaties publiceert die ze niet waar maken? Om over Grand Seiko maar te zwijgen?

In mijn persoonlijke ervaring met het merk doen al hun horloges gewoon wat er op de doos staat, en nog een tikkie meer ook.

Dat je het saai vindt, prima, maar hun de-facto specificaties als reclame-praat afdoen is natuurlijk gelul van de hoogste orde.

Ik zit hier in een teams call met twee studio monitor speakers die naast m’n monitor voor m’n toetsenbord staan. Geen van m’n horloges loopt overdreven snel, dus ik ben blij dat ze tot op zekere hoogte bestand zijn tegen magnetische velden.

In mijn keuken hangen m’n messen aan een magnetische strip, en ze zijn zelf ook licht gemagnetiseerd. Dat geldt ook voor de schroevendraaiers en waterpomptang in de garage. Dus een lichte mate van bescherming tegen magnetisme is voor negen van de tien huishoudens geen overbodige luxe. In je telefoon zitten ook speakers, nietwaar?

Wat waterdichtheid betreft, ik kook heel erg veel, dus voor mij is het belangrijk dat m’n horloges tegen vocht kunnen, en tegen temperatuurswisselingen. Dat dat op vakantie en in de tuin ook goed uitkomt is een grote bonus.

Dat is dus echt omdat vrijwel alle horloges die je koopt 4800A/m anti-magnetisch zijn.

Barbaar.

1 like

Heb een idee voor follow-up topic; “is een Damasko net zo goed als een Rolex? Dat heb ik gehoord”

En dan nog als follow-up:

“Zo’n Damasko is nergens voor nodig. Waterdichtheid, faraday-kooien en geharde kasten zijn onzin, en als de automaat leeg is gelopen flikker ik 'm toch weg. Wie stemt er voor een prijsreductie naar 50 Euro voor zo’n ding?”

:rofl:

Nee hoor.
Maar hoe mensen dat opdreunen, vaak zonder veel kennis betreffende magnetisme, is wel gewoon reclamepraat.

Kunnen m’n Moser en VC ook perfect tegen met een waterdichtheids rating van 30 meter en anti-magnetische eigenschappen van ‘geen idee’. :sunglasses:

Ik heb medelijden met je. Achter een computer zitten is sowieso klote. Dat hoor ik nu eigenlijk ook te doen…