Damasko, Sinn, Archimede, Fortis, Muhle en Oris of.....?

De kroon, Damasko heeft lekker dikke kronen. En ik vind het staal van Sinn kouder, puur gevoel want je zou verwachten dat het hardere staal van Damasko kouder zou voelen,

3 likes

Hier nog een artikel met daarin een lange termijn test van tegimented cases van Sinn. Ook de niet geharde 556 komt daar aan bod: https://www.fratellowatches.com/long-term-test-report-tegimented-sinn-watches/
Ook interessant als je een van de andere horloges koopt.

1 like

Daar ben ik zeer in geïnteresseerd. Waar kan ik dit lezen? Ik weet dat vrijdag de 13e komt sinds de massamoord op Tempeliers na pauselijk verraad (zo gaat het verhaal tenminste), maar waar dit Fortis raakt, vind ik erg interessant. Dank vast.

1 like

Dat zou ik ook denken. Die dikke, zelfsmerende kroon is inderdaad een mooi detail!

1 like

Het font van de cijfers van de Damasko vind ik niet zo mooi en de kroon steekt te ver uit.

De Sinn is wel mooi, hetzij iets te spartaans misschien. Geef mij dan maar de blauwe van @Amice :wink:

Day Date vind ik sowieso een vervelende complicatie om telkens opnieuw te moeten instellen. Tenzij het een one watch is en dan nog breekt het de symmetrie van de wijzerplaat teveel. De Fortis valt af.

De positie van de Muhle is gewoon ronduit lelijk, valt af.

De Archimede heeft geen mooie aansluiting op de band, veel te blokkerig. Valt af.

Veruit mijn favoriet, de Oris. Alles klopt en de kast met die turbine bezel is heel mooi in het echt. De datum staat goed en is subtiel (kan zelfs IWC nog iets van leren!). De Oris dus, maar dan zeker de 2020 met de vernieuwde band en opgelegde indices!


zie: https://wornandwound.com/a-small-update-for-the-big-crown-the-new-oris-propilot/

6 likes

Let me googlde that for you.

Hier kwam ik wel een geinig topic tegen over Fortis’ geschiedenis.

Hier vind ik op Wikipedia dat de oprichter op 13-12-1957 gestorven is.

En ja…

:slight_smile:

Ik vermoed dat het een eerbetoon aan ome Walter is.

6 likes

Vind ik cool. :ok_hand:

1 like

Ik ben een Sinner maar kies hier toch echt voor de DA36 ondanks dat ik het logo ruk vind. De Sinn vind ik eerlijk gezegd te saai.

1 like

Ach ja, als je het zo stelt heb je een punt. De Mühle was inderdaad beter geweest als no-date, en de Oris doet nog steeds 100m WR. De nieuwe versie is inderdaad frisser dan de oude. Ik had de 45mm versie in gedachten.

Maarreh, @jeronimo, ik mis nog een Duitser. Vergeet niet dat Stowa ook ruggedized pilotenhorloges maakt. Hier bijvoorbeeld de Verus 43mm. Die is 200m WR:

Of de TO2. Idem dito.

Ik vind het jammer dat ze 43mm in plaats van 40mm zijn, het moet gezegd. Het is voor mij geen kandidaat. Maar je kunt secondenwijzers customizen, je eigen uurwerk uitzoeken en kiezen of je een datum wilt, of een logo of niet.

En je kunt er donder op zeggen dat die dingen betere Lume hebben dan Sinn, Damasko en Archimede bij elkaar.

2 likes

Bedankt voor het uitzoeken, leerzaam en mooi eerbetoon. Normaliter staat vrijdag de 13e inderdaad in een negatief daglicht.

Wikipedia zegt hierover, mocht het iemand interesseren, het volgende:

Op vrijdag 13 oktober 1307, werden vele Tempeliers van de orde op bevel van Filips gevangengenomen en beschuldigd van ketterij.

En weer over tot de orde van de dag: horloges.

2 likes

Goed gevonden!
Daarnaast zat op het moment dat Fortis Uhren overging naar Fortis Watches op 1 september 2018 (Door overname van het bedrijf door de huidige eigenaar) het personeelsbestand op 13 personen. Nu inmiddels 25 personen.

2 likes

De Sinn hier is gesatineerd en daardoor bleker dan de gestraalde Damasko’s .
Een getegimenteerde gestraalde Sinn is net zo “ warm “ als een Damasko in mijn beleving .
Bijna titaniumkleurig .

2 likes

Ik vind de archimede in dit rijtje absoluut eruit springen o.a. door de kastvorm.
Maar daardoor pakt hij eigenlijk geen enkele andere band mocht je dat belangrijk vinden.
Dus dan gaat mijn stem toch naar de Sinn, maar dan wel een iets spannendere uitvoering :grin:
Als ik niks mag aanpassen dan de Oris :ok_hand:

Die vind ik dan weer echt uitzonderlijk saai

2 likes

Dank je wel, echter is 43 te groot voor mij. Wel erg mooi. :+1:

1 like

Je kunt er een groene secondenwijzer op zetten, dan is ie bijna net zo dynamisch als de Damasko. :slight_smile:

Maar je hebt gelijk in dier voege dat de Archimede nog het allermeeste een eigen smoel heeft, naast de Oris. Alleen die bandaanzet houdt me al drie jaar tegen.

Wat zeg je dan van een RAF-model? De Smith’s PRS-29. 100m WR. Boxed saffier. 36mm in doorsnee, en met een zachte kooi er in om 20000 A/m te garanderen. Die dingen zijn echt dikke mik voor weinig geld.

Hopla.

1 like

De bandaanzet bij de Archimede is en blijft jammer. Al zou ik niet snel banden wisselen denk ik.
De Smith’s PRS-29 is mooi, maar net te netjes meer richting dress. Maar uiteraard wederom dank voor je inbreng.

2 likes

Wie weet komt morgen Sinn met een mix van al dit samen.:joy:

Look forward to new product launches on 29.04.2020!
Discover our latest watches on www.sinn.de and in our points of sale from 10 a.m. on 29.04.2020.

Ik zou vooral de horloges live bekijken. Van de afbeeldingen zijn er duidelijk een paar gerenderd op de computer. Misschien heeft er iemand een foto van de Damasko’s.

Ik heb zelf bewust voor een Sinn 556A gekozen ipv een 656 of 856 omdat ik het gestraalde wat “vlak” vind. Het gesatineerde spreekt mij mee aan. Maar dat is natuurlijk een kwestie van smaak.

1 like

Ik ga sowieso kijken naar de modellen. Foto’s zijn geduldig.

3 likes

De rest van de foto’s stuur ik wel via PM

6 likes