Niemand spreekt elkaar hier tegen en er is geen twijfel over mogelijk dat het horloge uit 1992 komt. Alleen TS wil dat niet snappen.
Met “bronnen” bedoel ik niet degenen in deze discussie, maar de bronnen op internet die aangehaald worden door diegenen.
Als ik even snel door de bovenstaande informatie ga over het jaar van de introductie van de 7009A kom ik tegen:
- Approx 1977
- Around 1975
- 1970’s
- Late 1970s
- jaren 80/90
- 1979
- Eind 70’s
en meer.
En dit zijn dus de bronnen waarmee BUITENBEENTJE de input van onder andere jou wil weerleggen.
Prima, maar dan houdt de discussie dus op. Als hij dit horloge gedateeerd wil hebben moet hij zich maar wenden tot Seiko.
Geweldig tell me more. Zelf nog zoekende naar mijn verloren tijd😁
En toch ben ik nieuwsgierig, als de trip naar het buitenland voorbij is, naar de foto’s van het horloge in de jaren 70 (ondanks de lange mouwen). Ben erg benieuwd en wacht in spanning.
Op basis van de caseback ben ik ook geneigd dit exemplaar als eentje van 1992 te bestempelen
Dit exemplaar heeft bv. een gelijkende caseback en zou in 1990 gemaakt zijn
7009-876A
Kan het zijn dat je je horloges door elkaar haalt? ![]()
AB64 ik denk dat je gelijk hebt. Zo komen we er niet uit. Sommigen verwijten de ketel dat hij zwart ziet en dan wordt het langzaamaan onplezierig.
Ik heb me zoals je voorgesteld hebt aan het servicecentrum van Seiko gewend met de nodige foto’s en achtergrondinformatie daarbij.
Ik hoop dat zij de moeite willen nemen hier naar te kijken.
Zodra zij mij berichten laat ik dit weten in dit topic.
Ondertussen ga ik ook nog op onderzoek naar oude foto’s van mezelf met mijn horloge erop.
Wordt vervolgd. . .
We gaan het zien… Ik ben benieuwd!!
Precies. En ook even rekening houden met de verschillen in coderingen van wijzerplaat en achterdeksel, zoals @LVA al terecht opmerkte.
Dat bleek achteraf toch niet terecht, Seiko maakte altijd een onderscheid tussen de wijzerplaatcode en de kastcode. Dus dat op zich was toch niet de rode vlag die ik dacht te zien. ![]()
Waren de Seiko’s 5 uit 1972 niet allemaal “5ACTUS” modellen?
Nee. De 5actus was een jdm lijn.
Maar goed, los van alle dateer-drama: toch bewonderenswaardig dat een horloge de beproevingen van tientallen jaren en een groepsaanranding met oa een bankschroef heeft overleefd -zonder service- en nog steeds schijnbaar prima z’n werk doet ![]()
Ja een 1972 model zou een horse shoe caseback hebben ja.
Zou ook het aantal jewels op de plaat hebben. Zou het daini logo op de plaat hebben. Maar goed dat het horloge niet uit 1972 komt was al lang vast gesteld.
Of jij hebt het fout.
Als elke bron op internet aangeeft dat een uurwerk er pas in de laaste helft van de zeventiger jaren was ga ik niet af op die ene knakker in Rotterdam die beweert dat hij er eerder eentje had.
Wat zou je als agent vinden, in een zaak? Ik zou bewijs willen zien vooraleer ik die claim zou accepteren. En dat bewijs moet verder gaan dan hearsay of “ik herinner me het”.
Nee. In all caps gaan schrijven maakt het niet meer plausibel. Sterker nog, het wordt ongeloofwaardiger.
Daar werd niet op gereageerd, maar ik vind het een plausibele. Ik meen wel een vroegere Daini plaat te zien op die tweede Seiko 5 van 'm.
Wat ik al eerder vroeg, maar waar niet op gereageerd werd: Weet je zeker dat het geheugen geen trucjes uithaalt? ![]()
@koekoek, deze lijkt me ouder dan het in dit topic zo veel besproken horloge. Wat zeg jij?
Er lijkt 6309 op de wijzerplaat te staan, die zijn ook van later in de jaren 70.
dat klopt die is ouder. Zo te zien op de plaat een 6309. Dat is ook een uurwerk uit 2e helft van de 70’s. Maar wellicht dat 76 daar zou kunnen, is net een paar jaar eerder dan de 7009.
Er is denk ik al genoeg data ed gedeeld over uurwerken en wanneer deze in productie waren bij Seiko, genoeg mensen die daar verstand van hebben ofwel internet die er veel over kan vertellen.
Ik ben er vooral benieuwd naar waar het horloge is gebleven welke TS heeft gekregen toen hij 18 werd, als toch blijkt dat Seiko hetzelfde antwoord geeft als de leden hier op het topic. Ik ben even neutraal Zwitserland, vandaar mijn formulering “als toch blijkt” omdat ik de volharding van TS ook best kan waarderen juist op het moment als iedereen hem tegen spreekt.
"The Seiko caliber 7009 (7009A) is a vintage automatic watch movement with 17 jewels, made in Japan.
This movement is said to have been produced between circa 1977 and 1996 – but don’t forget that information like this is mostly crowdsourced by the enthusiast community and not provided officially from the manufacturer."
Bovenstaande info van calibercorner.com
En volgens Ranfft is de 7009 in 1974 geïntroduceerd.
De 7009 was de voorloper van de welbekende 7S26 die in 1996 kwam.