Dateer dit horloge seiko5

Mooi verhaal, leuk geschreven! Dank :clap:

2 likes

Ik heb een stuk of wat (16) Seiko 5jes uit 1969 tm 2020. Heb er veel over gelezen en gezien looks, caliber en s/n dateert deze uit december 1992. Maar dat is al eerder gezegd.

Jaren '70 5jes zien er echt heel anders uit. Het uiterlijk van deze komt overeen met de s/n.

7009A is ook jaren 80/90.

Kan er niets anders van maken, maar ik gun TS zijn mening.

3 likes

De SKX en diverse vijfjes zijn ook meer dan 20 jaar in productie geweest. Ik ben niet zeker.

Ik vermoed zondag de 4e. Hoewel de eerste foto me doet twijfelen.

Twijfel niet, die eerste foto is duidelijk A.I.

:stuck_out_tongue_winking_eye:

Date A Seiko Watch

We can date Seiko Watches that were manufactured between 1950-2026 to a specific month and year.

In order to date your seiko watch accurately we need two pieces of information. The first is the watch serial number (6 or 7 digits, i.e. 019228), which is found on the caseback of most Seiko watches. The second is the movement number (i.e. 5126, 7S26, etc.). If you cannot find your 4 digit movement number you can still search based only on your serial number but the results won’t be as precise.

We currently do not have a record of the Seiko movement in our database, and therefore we are unable to further narrow down the manufacture year beyond the ones shown.

Your Seiko watch was manufactured in:

December 1972, 1982, 1992, 2002, 2012, 2022

Please note that we returned multiple years for the serial number you provided, this is because Seiko serial numbers alone are only accurate to a decade. If you haven’t already, please enter your movement number to increase accuracy. Pick the year that makes the most sense for your watch.

Shareable Link

Emmywatch is ook niet de minste autoriteit op databasegebied zou ik zeggen. Geef mijn gegevens in en 1972 is een van de uitkomsten.

From 17jewels.info

Description

In the late 1970s, the selfwinding caliber Seiko 7009A was launched, mainly for powering the gents models of the “Seiko 5” series. It was the successor of the caliber 6119 and the predecessor of the well-known caliber 7S26.

With a diameter of 12 lignes (27mm) it was pretty large and ideally suitable for a day-date indication.

En het was dus kennelijk niet late 1970s maar early

Bron: buzzufy.com

Seiko caliber 7009A movement – specifications and photo

• by John
  • January 31, 2017

Seiko caliber 7009A movement – specifications and photo

Seiko caliber 7009A is Japanese movement from 1970’s.

Functions: hour, minute and second hands, calendar – day and date (quickset).

Automatic movement with 17 jewels.

Seiko 7009 Movement Details

Thumbnail image of Seiko movement 7009A. Seiko calibre 7009 is an automatic watch movement. Production started around 1975 and production finished in 1996.

“AROUND 1975” WAS IN IEDER GEVAL AL DECEMBER 1972

Geeft aan dat dit de eerste generatie van de 7009 is

• Seiko 7009A
  • automatic
  • no manual wind
  • sweep second
  • day: quickset by repeated pushing the crown, 2 languages
  • date: quickset
  • 12”’
  • Dm= 27.00mm
  • H= 5.00mm
  • 17 jewels
  • f = 21600 A/h
  • power reserve 43h
  • family/generations:
  • first generation

Watch movements archive vermeld ook jaren zeventig echter ONGEVEER vanaf 1977.

Zachtjes aan weten we toch wel beter niet?!

Seiko 7009A

384 views

12”’ | Automatic | Swiss Lever | Direct Sweeping Seconds | Date | Day |

Remarks:

Seiko Magic Lever winding
Hand winding not possible
Date quick-setting by crown
Day quick-setting by repeatedly pressing the crown

Manufacturer / Brand: Seiko
Caliber: 7009A
Size in French Lignes: 12'''
Size range mm largest diameter: 22 - 31 mm
Shape: Round
Winding: Automatic
Hands Setting: Crown
Seconds Hand: Sweeping seconds (central seconds)
Escapement: Lever (Swiss, English, Glashütte)
Date, Day, Month...: Date & Day
Jewels: 17
Setting Lever Screw/Pin Position: Left
Balance Position: Bottom (120 - 240°)
Shock Protection: Seiko Diashock
Beats per hour: 21,600
Balance Type: Glucydur
Power Reserve: Approx. 43 hours
Production Period: Approx. 1977 - 1996
Country: Japan
Identification: Movement marked with SEIKO and 7009A. Original datasheet available.
1 like

Interessante discussie wel, maar eigenlijk leidt het slechts tot de conclusie dat de diverse bronnen elkaar tegenspreken en vaak woorden als “circa” en “ongeveer” worden gebruikt.
Dat is wel vaker het geval als het gaat om vintage en niet alleen bij Seiko. In plaats van (selectief) verschillende bronnen aan te halen (die alleen maar bovenstaande bevestigen) lijkt het me beter om direct naar de bron te gaan en je te wenden tot Seiko zelf.
Ik weet niet hoe hulpvaardig de customer service is bij Seiko maar als je een antwoord op je vraag wilt (hoewel je blijkbaar het antwoord al weet) dan lijkt me dat de beste weg.

1 like

Nee.

Je hebt echt een bord voor je kop

Niet dat dit of welk bericht dan ook enig nut zal hebben. Maar zelf een heel topic openen heeft dan dus ook geen nut als je niet wil luisteren naar wat anderen te zeggen hebben. Maak dan geen topic.

8 likes

Niemand spreekt elkaar hier tegen en er is geen twijfel over mogelijk dat het horloge uit 1992 komt. Alleen TS wil dat niet snappen.

1 like

Met “bronnen” bedoel ik niet degenen in deze discussie, maar de bronnen op internet die aangehaald worden door diegenen.
Als ik even snel door de bovenstaande informatie ga over het jaar van de introductie van de 7009A kom ik tegen:

• Approx 1977
  • Around 1975
  • 1970’s
  • Late 1970s
  • jaren 80/90
  • 1979
  • Eind 70’s

en meer.
En dit zijn dus de bronnen waarmee BUITENBEENTJE de input van onder andere jou wil weerleggen.
Prima, maar dan houdt de discussie dus op. Als hij dit horloge gedateeerd wil hebben moet hij zich maar wenden tot Seiko.

4 likes

Geweldig tell me more. Zelf nog zoekende naar mijn verloren tijd😁

En toch ben ik nieuwsgierig, als de trip naar het buitenland voorbij is, naar de foto’s van het horloge in de jaren 70 (ondanks de lange mouwen). Ben erg benieuwd en wacht in spanning.

1 like

Op basis van de caseback ben ik ook geneigd dit exemplaar als eentje van 1992 te bestempelen
Dit exemplaar heeft bv. een gelijkende caseback en zou in 1990 gemaakt zijn
7009-876A

Kan het zijn dat je je horloges door elkaar haalt? :slightly_smiling_face:

2 likes