Ai, dat is niet leuk nee!
Bakje rijst. Nee niet doen helpt niet.
Neuh dit is opgelost met een full service en nieuwe wijzerplaat. Duurste duik ooit
Auw niet grappig. Bij een dergelijke waterschade is er wel een lek geweest of de kroon was niet dicht.
Wat kleine condensatie aan de binnenkant van het glas ontstaat door het reeds aanwezige vocht van de lucht in het horloge. Hier is wat anders gebeurt.
Hoe zet hij die dan op het verkeerde been?
Lijkt mij toch gewoon een valide punt?
De kroon zat dicht. Maar je moet gewoon niet gaan zwemmen met vintage goud. Was onlangs nog geserviced en doorstond de test, alleen de klap van het plotseling springen in het zwembad kan teveel zijn voor die oude meuk. Dit was het resultaat van 3 uur dronken zwemmen haha
Oei! Is dat echt gewoon van in de zon zitten en daarna duiken? Of was er ook een seal beschadigd oid? Anders ben ik al een aantal keer heel goed weggekomen
Nee dit was het resultaat een dronken duik in mijn zwembad ‘s nachts.
Weet niet of temperatuur een rol speelde want het zwembad was verwarmd tot 29/30 graden.
Drank; maakt meer kapot dan je lief is, haha
Nee onmogelijk dan kan alleen het vocht wat dus reeds aanwezig is in het horloge condenseren en dat is nooit zoveel als hier te zien is.
Dit dus.
Leek me ook al niet. Maar toch, een beetje op letten misschien in de toekomst. Ziet er wel uit als een schrikbeeld zeg
In bijna ieder horloge zit lucht en daarmee vocht, warme lucht kan relatief meer vocht bevatten. Op het moment dat er plotseling een verschil in temperatuur gaat optreden dan kan de warme lucht zijn vocht niet meer vasthouden. Dit zal dan condenseren op het koudste punt, het glas.
Zoals in de zomer bijvoorbeeld de warme lucht zijn vocht niet kan vasthouden op het koele glas van een biertje. Daarmee de condens op het bierglas.
Er zijn toch ook horlogeglazen met een datumloupe aan de onderkant? Zou het probleem daar wel kunnen spelen?
Overigens ken ik wel verhalen van auto’s die uitgebrand zijn omdat er een bril op het dashboard in de zon lag…
Je beweegt teveel om de straal van de zon op een punt te houden en net als fikkie steken met een loep vroeger moet ook de afstand tot het brandbare materiaal precies kloppen om die geconcentreerde punt te krijgen.
OK, maar stel dat je op je loungebank in de tuin in de zon in slaap valt… minimaal het risico dat de zon een keer net zo draait dat hij dan via de loupe een spoor van verbrande lak trekt toch? Zal natuurlijk geen groot risico zijn, maar toch …
Dan heb je nog steeds de te kleine afstand tussen de loep en de wijzerplaat waardoor er geen brandpunt ontstaat.
Iemand die beter in de natuurkunde thuis is dan ik dat ben weet waarschijnlijk wel de formule om dat te berekenen.
Ik zou mij er niet druk om maken. Je horloge in de volle zon laten bakken is overigens geen goed idee dat zou wel schade aan de wijzerplaat en de oliën kunnen veroorzaken. Na verloop van tijd.
Er is geen zon ‘s nachts
dit dus