Waarom zou ik die kopen? Ik heb toch al een FXD.
Ja, zo eenvoudig zie ik dat ook… waar is de fik?
Ik wel.
Geen van beiden en iets moois kopen in de plaats?
Linker
Heb je een goede tip?
Tudor is niet de enige die horloges ontwerpt. Er zijn 100000en ontwerpen mogelijk. En dan vind je dus alleen die Tudor mooi?
Half grapje hoor. Ik heb gewoon absoluut niks met zwarte duikers. Er zijn weinig dingen die ik minder mooi zou vinden maar voor het gemiddelde tussen de twee voorgestelde opties valt er veel leuks te vinden in het middenmoterssegment. Die Seagull 1963 chrono, bijvoorbeeld.
Het zijn 2 blauwe duikers en een Seagull is toch totaal niet vergelijkbaar? Ik bedoelde meer een tip als alternatief voor de FXD…
Ik vind de FXD echt prachtig, eigen smoel en veel slanker dan de meeste Tudors…
Woeps. Kan aan mijn scherm liggen, maar het is wel érg donkerblauw dan.
Nope, inderdaad.
Ah, daar ga ik niet veel kunnen mee helpen vrees ik. Ik en duikers, nja. Je kan me evengoed vragen om te kiezen uit een rij Aboriginal vrouwen. Met alle respect voor die dames maar dat gaat gewoon fysisch niet lukken.
Beide horloges zijn vrij blauw op mijn scherm. Heb je een Android telefoon?
Ai dat kan niet meer…je weet dat het 2022 is?
Laptop, maar dat staat ook niet gekalibreerd voor kleurenwerk, daar is het extern scherm voor als ik kijk is het wel blauw inderdaad, maar tijdens scrollen let ik niet zo op de nuances. Ik moet al te veel kommaneuken op het werk.
Dit terzijde, de HFLE van dit jaar is ook blauw, duiker-ish, en twee grootteordes mooier dan die Tudor en pseudoTudor. Moet ook wel, anders had ik niet ingetekend.
Dat is precies wat ik er niet mooi aan vind…vleesch noch visch…
De wannabee FXD van ‘Tactische Kikker’ is van Titanium, met keramische bezel met lume, saffierglas en Seiko NH35 uurwerk…voor 200 euro…ik snap niet hoe ze het kunnen maken…
zoals wijlen candide ooit op het forum schreef
Kinderarbeid…serieus?
Het is geen Pakistan of Bangladesh…
Dan moet je eens wat fabrieksbezoeken bekijken van o.a. Shanghai, Beijing en Seagull. Akkoord, het zijn geen quasi “clean room” fabrieken zoals bij Omega het geval is, maar er zitten in elk geval geen half uitgehongerde mensen of kinderen aan de horlogemakersbankjes. Dat zijn keurige, moderne fabrieken. Er zijn enorme fabrieken die niets anders doen dan kastjes produceren, waarvan een groot deel achteraf een mooi “Swiss Made” logo zullen dragen.
Dit zonder afbreuk te doen aan arbeidsomstandigheden in andere sectoren of in kleinere “fabrieken” waar mogelijk replica’s in elkaar gegooid worden, daar heb ik eerlijk gezegd geen zicht op.
Op videobeelden is het alleen moeilijk te zien of er normale werktijden zijn, hoeveel bedrijfsongevallen er gebeuren en wie er dan voor de letselschade opdraait, of de huisvesting van de werknemers in orde is en hoeveel er daarvoor van hun loon wordt ingehouden, of er anti-zelfmoordnetten hangen (zoals bij Foxconn het geval was/is?). En mochten ze daadwerkelijk kinder- of dwangarbeid gebruiken, dan zullen ze dat niet op YouTube laten zien.
Het is zeker niet zo dat alle Chinese bedrijven slecht met hun werknemers omgaan, maar dat een fabriek er modern uitziet betekent ook weer niet dat er niks aan de hand is.
Overigens kan bovenstaande ook prima van toepassing zijn op producten van “A-merken”, vooral in elektronica en kleding. Met horloges zal het allicht nog wel meevallen.
Ik heb het niet over zelf gefilmde Youtube promofilmpjes, maar over mensen die ik ken die persoonlijk op bezoek geweest zijn daar. De fabrieken van die grotere merken kun je namelijk gewoon bezoeken als je ter plaatse langs gaat. Seagull had (tenminste enkele jaren geleden) gewoon een rondgang door het bedrijf en het bedrijfsmuseum en ook Shanghai en Beijing waren destijds op afspraak te bezoeken. Dit zijn natuurlijk nog altijd bedrijven op een veel kleinere schaal dan Foxconn en wat lonen en dergelijke betreft moet ik je het antwoord schuldig blijven, daar heb ik geen zicht op.
Ik wil zeker niet beweren dat ik zeker weet dat alles er 100% verloopt, maar het idee dat horloges van de bekende Chinese fabrikanten in elkaar gegooid worden in een bouwval door kinderen gaat in elk geval niet op. Wat de écht spotgoedkope bagger betreft of replica’s dat weet ik ook niet, dat zijn zaken waarvan zelden geweten is wie de fabrikant is en daar heb je dus helemaal geen zicht op de omstandigheden.
Jij bent koekoek. Ik ben noppie. Ik koop wat ik wil.