Smiths heeft in 1953 geloof ik wél de top van de Everest gezien, in tegenstelling tot de Explorer die in de tent bleef liggen. Wie is wiens ‘hommage’? Goeie vraag! Rolex pakt(e) het marketingwise net wat slimmer aan, dat wel.
Neem anders even een ander voorbeeld om je punt te maken …
Maar ben het met je eens, probleem is niet alleen Chinees natuurlijk. Steinhart werd hierboven al genoemd, die zijn even schaamteloos. Hoewel ik het gevoel heb dat daar vaak iets minder moeilijk over wordt gedaan…
Dit is nou precies wat ik bedoel. Van de Smiths kan je nog zeggen dat hij een eigen smoel heeft. Het horloge heeft duidelijk andere lugs en andere indices. Daarnaast ook een andere band. Van dat horloge kan je op het eerste gezicht duidelijk zien dat het geen Explorer is.
Dat is wel een hele romantische gedachte. De makers grijpen de kans om een design van een ander merk uit melken vind ik beter passend.
Oké ander voorbeeld: Als ik met mijn Chinese kutkloon naar de overgebleven restanten van de gezonken Titanic duik…., dan is die Chinese kutkloon ineens wel geaccepteerd?
Nee,dan hoeft niemand dat horloge meer
Je begrijpt de essentie denk ik niet. Deze horloges worde. Voornamelijk niet geaccepteerd omdat het schaamteloze kopien zijn.
Je lijkt wel wat geïrriteerd op deze mooie vrijdag Valentijnsavond …
Relax man! En laat je niet zo op de kast jagen. Je maakt je veel te druk over de mening van een ander. Wat kan jou het schelen. Of wil je iedereen graag overtuigen van jouw gelijk? Mag hoor, maar in dit geval lijkt het me heel vermoeiend. Een kopie is een kopie, dat weet je zelf ook wel. Prima toch! Ik zou er zelf niet mee over straat gaan, maar als ik dat wel deed zou ik geen aandrang voelen om mijzelf te verdedigen. De aandrang die jij volgens mij wel voelt. Tja.
Misschien is het een zwakte van mij hoor, maar ik zou mij kapot schamen als iemand zou zien dat ik met een nepperd loop. Dan loop ik liever met een goedkoop origineel ontwerp.
En dat terwijl er in de maatschappij helemaal niemand interesseert wat voor horloge je draagt. Hoevaak wordt je op straat nou aangesproken op je horloge ? Ik nooit! Dat komt omdat veel mensen een horloge gewoon als een horloge zien. Hun maakt het niet uit wat voor geschiedenis er aan dat horloge hangt , of hoe duur het horloge is. Of op welke historische plek op aarde het horloge is geweest. De maatschappij geeft er geen fuck om.