De allerallerlaatste Rado

Mooi om het hele proces te zien @Vintagewatchstuff
En wat een collectie zeg!
Respect daar voor :slight_smile:

2 likes

Geen unieke verzameling, wel een prachtverzameling! @jan13 Doet helemaal niks af aan de schitterende collectie hè :sunglasses:

Voor meer info over vintage Rado modellen: RADO Modelle/Models I, inclusief links naar andere sites.

@Vintagewatchstuff : ik had voor info over een ouder Rado model Rado zelf aangeschreven. Bijzonder aardige mensen en snelle reactie.

3 likes

Enorm genoten van het verhaal en de foto’s. Heerlijk. Stiekem beetje jaloers op de ambachtelijke kennis en vaardigheden, zeer knap en bijzonder. En humorvol opgeschreven. Ga nu uitkijken naar de longines verhalen :wink: Prachtige collectie!

2 likes

Prachtige collectie. Een om trots op te zijn!
En wat is de persoonlijke favoriet/pronkstuk?

2 likes

Wat een verzameling :+1: en leuk om het hele proces te zien.
Zelf helemaal geen verstand van Rado maar deze kasten vindt ik wel erg tof :ok_hand:

3 likes

Wat een prachtig verslag en heel leuk om te zien en te lezen.
Een pracht verzameling zo bij elkaar :heart_eyes: :+1:
Heeel veel plezier van jullie te gek mooie horloges en verzameling.
Dit mag ik volgens mij wel vakmanschap noemen :+1:
En dan met de hoofdletter V.

3 likes

Mooi, dan is de drempel al niet zo hoog meer, bedankt voor het duwtje :heart_eyes:

5 likes

Tjonge jonge wat een vakwerk.
Ik heb weer met plezier zitten lezen en wat een prachtige collectie zo. Zeer indrukwekkend.
Dank je wel voor dit mooie maar ook fascinerende leesplezier.
Alle goeds!!!

3 likes

Wow :exploding_head: , museumwaardige collectie

3 likes

er zijn er 3 die ik ontzettend graag draag, met stip op nummer 1 de blauw-grijze starliner

evenwaardig aan de blauwe zijn de zwart-grijze starliners en dan is het steevast 1 van de 3, maakt niet uit welke

De derde die ik vaak draag is de schilthorn

en dan zijn er nog 4 stuks die ik even mooi en even lekker zitten vind als de starliners en de schilthorn, maar ik draag ze maar zelden uit angst de kasten te beschadigen. Dit zijn gekleurde tungsten kasten en eens daar een kras op zit krijg je die niet meer weg en zie je kleurverschil. Dus deze draag ik enkel bij speciale gelegenheden, alle andere dagen die van hierboven aangevuld met de bulova spaceview en een favoriete longines + een favoriet allegaartje :wink:

Dus heel veel horloges in huis en uiteindelijk zijn het er max 20 die ik draag en van die 20 zijn de starliners en de shilthorn de favorieten die de meeste draagtijd krijgen.

13 likes

die zijn ook echt leuk om zien met die assymetrische kast. Het model is “golden gate”

2 likes

dankjewel :slight_smile:

2 likes

Waarom dan pas als ik zo vrij mag zijn om te vragen? Ik snap datum werk invloed kan hebben op het lopen van alles maar zou je niet voor die tijd al willen weten of alles wel goed loopt zonder fouten?

1 like

Als ik de vrijloop in alle posities check weet ik dat er in principe geen fouten meer zitten op mijn raderwerk - fouten op rubis, scheve tanden, hoogtespeling en dergelijk meer spoor ik op voor ik ga monteren, dus bij vrijloop ga ik er vanuit dat het raderwerk zonder fouten is.

Als ik de tic tac van het anker test eens het in het werk zit en de stand van de paletten controleer of ze daadwerkelijk goed staan en go zeg dan ga ik er ook vanuit dat er geen fouten op het anker zitten.

ik steek dan liever eerst het opwind-, wijzerverzet- en datumwerk om te checken of dat alles doet wat moet vooraleer de balans te steken omdat ik niet graag aan een datumwerk zou moeten gaan verder werken met de balans er al in. Is er iets aan de balans dan hoeft mijn datumwerk er niet perse uit, scheelt er iets aan het datumwerk dan moet de balans er bij voorkeur uit om daar aan verder te werken om te voorkomen dat bij aanduwen van e.o.a. platine of andere werkzaamheden aan de voorzijde je de balans niet zou raken of het ding niet per abuis van de werkring valt (ik werk nl niet met de klemmetjes, vind ik hondsvervelend omdat ik dan de mechaniek maar half zie)

Nu fouten op de balans zelf heb ik doorgaans ook weggehaald voor montage, spoor ik ook op voordien, enkel de lagering ja dat kan je soms voor verassingen doen komen te staan. Ik heb nog niet vaak iets terug moeten demonteren omdat er fouten op de balans zaten omdat ik in principe alle foutopsporingen doe voor de montage en alle herstellingen / vervangstukken voor de montage doe en ik ga er dan eigenlijk vanuit dat ik dat goed doe :wink:

Vaak moet ik dingen terug uiteen halen omdat iemand verkeerde wielen gestoken heeft, op ander tikgetal en ja die tandjes doe ik nu echt niet vooraf allemaal tellen of een verkeerd wisselrad of incablocs die omgedraaid zijn omdat men ze niet apart hield bij het kuisen, … voor de balans zelf nog niet te vaak. Net heb ik eentje deels moeten demonteren omdat mijn frank pas viel bij het stilvallen van het horloge dat iemand de verkeerde autmaatmodule geplaatst had (die van een as 1913 op een as 2063 en dat lijkt heel sterk opeen maar er is minimaal verschil op de maatvoering en het ding blokkeert met de 1913 module erop. Bij die ass’en heb ik ook al vaak datumwerken terug moeten demonteren omdat de verkeerde datumwerken gebruikt werden, opnieuw lijkt op mekaar maar met minimale verschillen. ondertussen herken ik het, maar dat was in begin niet en de automaatmodule van net dat was mijn eigen schuld, ik had het geregistreerd en met snel snel te willen afwerken vergeten te vervangen net omdat het echt op mekaar lijkt allemaal terwijl ik de nieuwe automaatmodule wel klaar had liggen)

Elk zijn manier zekers en daar is niets mis mee :slight_smile:

4 likes

En het vooraf inspecteren doe je neem ik aan met een schoongemaakt uurwerk, als je dan correctie moet maken demonteer je dan weer om schoon te maken weer of niet?

eerste inspectie is als ik hem demonteer en vaak heb ik dan al alle fouten gevonden, dan de kuismachine in, dan herstellen en dan waar je aan gewerkt hebt terug de kuismachine in. Als het werk niet heel erg vuil is en bv enkel een gechipte rubis heeft dan vervang ik die voor alles de kuismachine in gaat, maar is het werk echt vuil en vies dan eerst kuismachine in - herstellen - terug kuismachine in.

Vaak doe ik vooraf handmatig kuisen als ik veel brokken heb om dan na het handmatig kuisen wat hersteld dient te worden de herstellingen op uit te voeren en dan alles de kuismachine in.

Dus ja 2 maal kuisen eendert welke wijze :wink:

3 likes

Dankjewel voor je uitgebreide uitleg!

1 like

graag gedaan, we hopen dat je er iets mee was :slight_smile:

Nu aan een standaard eta of AS doe ik maar weinig herstellen, dat is eerder vervangen. Het is ooit anders geweest met die echte oudjes dan was het echt herstellen. ankerpaletten niet goed, corrigeren met de hand, begrenzerpinnetjes niet goed corrigeren (en ligt het dan aan de begrenzerpinnetjes of het anker of de paletten van het anker, dat is soms een heel uitzoekwerk), spiralen geknikt met de hand verbuigen, tanden kapot, met de hand nieuwe erin zetten - en ja dat kan ook voor een polshorloge maar t vraagt ontzettend veel geduld en vooral het juiste - superoude - gereedschap van vijlinstrumentjes, …

Onze laatste ronde gaat weer van dat zijn, er zijn nog schuifjes met een 50 tal ooit-nog-eens-naar-kijken-dingen in van de nodige leeftijd en sommige zijn echt wel waardevol, dus alles wat daar aan kapot is, zal weer met de hand hersteld moeten worden want geen wiselstukken voorradig :wink: Ben het niet meer gewend, het laatste jaar was het telkenmale vervangen met die standaard eta en as binnenwerkjes :wink:

4 likes

Super mooie collectie en mooi uitgelegd hier! :+1:t3:

1 like

WOW! :+1:

1 like