De denkfout bij nato

Bij de latere nato’s hebben ze idd een normale buckle met springbar gemonteerd.

Wat het hele principe van een nato onderuit haalt natuurlijk.

Voor zekerheid wil je de nato’s met geintegreerde buckle zoals op de foto hieronder.

Verder maakt het weinig uit of een nato geplakt of gestikt is. De lijm op de gelijmde nato’s gaat langer mee dan de nato zelf in 99% van de gevallen.

3 likes

:ok_hand:t2:

Inderdaad, die endlink zorgt ervoor dat de springbar niet of nauwelijks kan buigen. Hij wordt dus vrijwel alleen maar op afschuiving belast, alsof je de springbar doormidden probeert te knippen met je endlink en horlogekast dus. Gaat niet lukken.

Bij een leren bandje of een NATO waar je hard aan trekt wordt de springbar ook op buiging belast en daar kan hij veel minder goed tegen. Dan kan je hem best een keertje stuk trekken. Maar volgens mij moet je hier nog steeds heel erg je best voor doen. Met fatsoenlijke springbars die niet te oud zijn zou het geen probleem mogen zijn.

2 likes

Ben laatst nog met een stalen band bij de AD binnen gelopen voor wat hulp omdat ik hem zelf met geen mogelijkheid los kreeg van het horloge. Endlinks zaten te strak tussen de lugs. Ik vermoed dat dit vaker voorkomt dan falende banden (bij moderne en massieve banden).

1 like

Snap het even niet. Als je een nato op de standaard manier gebruikt en 1 springbar gaat kapot, dan hangt je horloge nog steeds aan je nato. Waarom zou die eraf vallen?!

1 like

De gesp heeft ook een springbar die in theorie kapot zou kunnen. Ik heb daar alleen nog nooit van gehoord. :man_shrugging:t2:

En eigenlijk denk ik ook niet dat een NATO, met dat dubbelgevouwen flapje + extra keeper, dan meteen los schiet.

2 likes

Wel ooit een goed bevestigde springbar kapot gehad?

1 like

Nope :joy:

Me neither. :joy:

1 like

inferieure japanse troep is het.
Niks positiefs over te melden, al die Aziatische klokjes :face_with_hand_over_mouth:

Ik draag m’n 925 vaak op een Crown & Buckle Chevron Noble kleuren blue argent.

Ding is bij de gesp in lengte verstelbaar en heeft drie springbars die de krachten opvangen.
Kans dat deze gesp het begeeft is niet heel groot.

5 likes

gaaf! ziet er cool uit.

1 like

Hier ook

Ik wel. Pinnetjes uit een Seamaster band hadden zich losgewurmd en toe lag ie in het gras. Nog mazzel.

Zomaar even een idee. Ik weet eerlijk gezegd niet of het een steekhoudende gedachtengang is.

Ik denk dat als er zoveel kracht op een springbars komt dat hij breekt, dat het misschien ook maar goed is dat hij breekt. Als ze veel sterker zouden zijn, zou het natuurlijk ook zomaar kunnen dat je pols en/of hand beschadigt door de kracht die op het horloge of de band komt.

Dan is het natuurlijk zuur dat je je horloge wellicht verliest, maar ik verlies liever een horloge dan een hand.

De gesp is origineel een vast model. De springbars bij het horloge hebben trouwens meer kans een dreun op te lopen waardoor ze verbuigen en los kunnen laten. Verder was het voordeel dat de band lang genoeg was om ze ook over een uniform te dragen. Het hele principe is bedoeld voor ruig gebruik, en dan ook nog het liefst goedkoop.
Ik heb er trouwens niet zo veel mee. Zeker niet als ze nat worden.

:thinking: De band zit dan nog aan het horloge, maar niet meer aan je pols toch?

ik zou voor een ruberen\polyurethaan gaan…
vooral met die klok van jou.

Maargoed ik haat nato straps

Net zoals @Kad al zei.

De originele G10 strap zoals de Britse MoD die nog steeds uitgeeft heeft geen springbar. Ook geen stiksels, alles is uit een stuk en spotwelded nylon.

Het zwakste punt is imo het pinnetje dat door de gaatjes steekt. Maar tegen de tijd dat die gaat buigen ligt je hand er al af…

Dan is het een natto.

1 like

Het is dan wel geen nato maar bij een perlon heb je ook helemaal geen springbars. Draagt ook strakker op de pols dan een nato. Gebruik hem zelf ook regelmatig.

2 likes