Heeft ooit iemand hier een NATO los zien gaan omdat de gesp het begaf? Ik niet. Dat iets kan gebeuren betekent niet dat het gebeurt. Anders gezegd: Een fatsoenlijke risico analyse moet gestoeld zijn op iets van een MTBF van de zwakste schakel, anders is het slechts roeptoeteren van de bovenste plank.
Wat ik wel weet is dat ik geen water-activiteiten doe met horloges van 10.000 ballen, want risico is natuurlijk kans x impact, en een Casio Duro waarvan de pakkingen niet goed zijn of waarvan de spring bar klapt heeft geen impact, terwijl een luxe horloge van 10.000 ballen wat de diepte in verdwijnt wel impact heeft.
Het is inderdaad lastig om precies te achterhalen hoe vaak gespen falen, maar uiteindelijk blijft het maar een dun springbarretje. Ik ben het met je eens dat de risico’s waarschijnlijk klein zijn, maar het zou echt gaaf zijn als je dit volledig kunt uitsluiten. Zelf doe ik veel met mijn Casiootje, maar ik vind het ook leuk om soms langere periodes één horloge te dragen wanneer ik in de wildernis ben. Het is dan altijd jammer dat ik mijn Submariner thuis moet laten. Al denk ik dat de G10 NATO met massieve gesp inderdaad de beste combinatie is voor dat soort situaties.
Ik snap je punt en het is een interessante gedachtegang. Dit zou zeker iets zijn waar ik mee zou rekening houden als ik bijvoorbeeld zou gaan klimmen, maar mijn punt is meer dat bijvoorbeeld wanneer je even blijft hangen aan iets tijdens het kayakken, en dan net een gesp van de NATO los schiet en poef, weg is je horloge. Het is die onvoorspelbare factor die het lastig maakt, zelfs als je weet dat de kans klein is.
Je mist het punt, ook bij kayakken kun je met je hand achter een tak of rots blijven hangen, waarbij je mogelijk dingen breekt, afknelt of verliest als je achter een band blijft hangen die zo sterk is dat hij nooit los zal schieten.
Mijn vader was monteur. Dat was niet in de wildernis, maar sleutelen deed hij nooit met een trouwring of horloge om. Omdat hij zijn hand en vingers niet kwijt wilde. “Poef, weg is je horloge” is altijd nog beter dan “Poef, daar ben je uit gebloed omdat je je hand amputeerde”.
Het is wijsheid om op zeker moment uit je doppen te kijken en dat horloge misschien even in je dry bag te stoppen.
Maar als je halsstarrig vast houdt aan het volledig bomb proof bevestigen van een submariner, Tja…
Ah sorry je had het over natos. Uiteraard mee eens. Die comments daarvoor gingen over banden met end links, waarbij ik niet snapte hoe die dan aan de pols zouden moeten blijven als een pin faalt.