De diepte in met de Omega Seamaster Professional 300m

De diepte in met de OMEGA Seamaster Professional 300m

Ik kwam erachter dat ik nooit een NA-topic heb geschreven over mijn blauwe Seamaster Professional 300m. Maar omdat ik het horloge inmiddels alweer wat langer heb en al eerder twee andere Seamasters in mijn collectie heb gehad vind ik het leuk om wat dieper op het model, de historie en de toekomst in te gaan. Daarom dit topic. :diving_mask:

Omega Seamaster Professional 300m
Mijn eigen SMP300m is van de huidige 4e generatie Seamaster in de bekende kleur blauw. :large_blue_circle: Een magische kleur die in het schemer donkerblauw richting zwart kleurt, maar in het zonnetje ontzettend mooi en helder de zon pakt. De kleur is dus spot-on en nooit saai. Saai zijn de kleuren van deze generatie Seamaster sowieso nooit met keuze uit zwart, blauw, wit en grijs. Vooral die laatste is weer iets bijzonders wat je niet vaak ziet op horloges. Naast de standaard collectie is Omega natuurlijk heer en meester als het gaat om LE’s en SE’s en dus ook voor de Seamaster. Enkele actuele special editions zijn de Tokyo-edition en ‘No time to die’ Bond-watch.

Marktaandeel Omega
Omega staat al jaren steevast op plaats 2 als het gaat om marktaandeel in de Zwitserse horloge-industrie. Maar met ongeveer 500.000 horloges verkoopt Omega nog altijd ca. 300.000 horloges minder dan Rolex. (Hou Tudor maar goed in de gaten. Pas sinds 2019 in de lijst maar meteen al 4 stappen omhoog geschoten in 1 jaar tijd).


Bron: publicatie Morgan Stanley

Omega heeft een divers aanbod aan horloges maar de Seamaster Professional is samen met de Speedmaster :rocket: het belangrijkste en meest verkochte model van het merk. Het is dan ook niet voor niks dat de SE’s (en in het verleden LE’s) je om de oren vliegen. Je kan daar iets van vinden, maar het zorgt wel voor genoeg variatie en op deze manier kunnen nieuwe innovaties sneller worden toegepast in plaats van bij een volgende generatie.

METAS CERTIFIED
Zeg je METAS dan zeg je OMEGA. Toch is METAS een volledig onafhankelijke certificering naast die van COSC. Een Omega die MASTER CHRONOMETER is dus dubbel gecertificeerd en onderworpen aan een lang en uitputtend traject waar het horloge in tien dagen 8 tests moet doorstaan. Tests waaronder de afwijking bij invloed van enorm sterke magneten, power reserve, afwijking op 6 posities in diverse gangreserve, 300m water pressure en nog een aantal andere tests.

Naast Omega heeft ook Tudor dit jaar een horloge uitgebracht wat METAS certified is waardoor Omega niet meer het alleenrecht heeft de certificering te gebruiken. Nu heeft Tudor nog maar één model wat METAS gecertificeerd is, maar het duurt vast niet lang voordat dit wordt uitgebreid.

MASTER CO-AXIAL in-house uurwerk
In vorige generaties heeft Omega gebruik gemaakt van ETA-uurwerken die heavily werden gemodificeerd naar Omega standaarden. Maar met de laatste generatie Seamaster heeft Omega een flinke stap gemaakt met het volledige in-house ontworpen uurwerk caliber ‘Master Co-Axial 8800’.

Tof aan dit horloge is dat het gedecoreerde uurwerk zichtbaar is vanachter de saffierglazen case-back. Het uurwerk is zo robuust dat Omega claimt dat je met een gerust hart kan golfen of zeilen met deze ‘Seamaster Professional’ om de pols. En met toepassing van het co-axial escapement in het uurwerk verleng je de service-interval naar 10 jaar.

Generaties Seamaster Diver 300m
De eerste generatie van de Omega Seamaster Professional 300m stamt uit 1993. Het model bestaat dus al 28 jaar en is uitgegroeid tot het boegbeeld van het merk. Mede dankzij een van de bekendste dragers; “special agent 007” :male_detective:, oftewel James Bond. Gewoon een stukje product placement en ervoor zorgen dat je het meeste betaald. Maar het werkt blijkbaar wel. Wie weet dat James Bond in een volgende film weer een Breitling draagt (wat hij dus eerder heeft gedaan! :sweat_smile:).

Terug naar de eerste generatie van de Seamaster 300m. Omega is niet zo vasthoudend als het gaat om design als bijvoorbeeld Rolex, maar toch zijn er bepaalde kenmerken die al vanaf de eerste generatie zijn behouden. Zoals de kenmerkende case met lyre lugs, bezel shape, helium escape valve en skeleton hands. Zaken die verder zijn geëvolueerd zijn de keramische bezel en dial. Naast de diameter van de kast zijn ook de indices op de dial flink gegroeid. Ongeveer een meter hoog!

Toekomstige releases en volgende generatie Seamaster
Deel van de hobby voor mij is het uitkijken naar nieuwe releases. Het is duidelijk dat Omega als ambassadeur van de Olympische Spelen veel releases uitbrengt rondom dit sportevenement. Maar Omega is bijvoorbeeld ook partner van de non-profit organisatie Nekton die onderzoek doet naar het beschermen van de oceanen waarvoor Omega dit jaar een SE heeft uitgebracht.

Als we de lijn van de generatie Seamaster doortrekken zien we dat er iedere 6 jaar een nieuwe generatie uitkomt. Een vijfde generatie zou dan in 2024 kunnen uitkomen. Dat duurt nog even. Maar tussendoor zien we al kleine innovaties die Omega toepast op tussentijdse ‘special editions’. Enkele van die innovaties heb ik hieronder verder beschreven.

1. NAIAD LOCK
Wellicht wel herkenbaar, een horloge met een hele mooie gravering in de case-back die op de foto’s op de website altijd mooi horizontaal zijn uitgelijnd maar eenmaal aangekomen bij de AD alles behalve horizontaal is. Omega heeft dat recentelijk opgelost en gepatenteerd met de titel ’NAIAD LOCK’. Nu zou het effect op de glazen case-back van de SMP300m maar minimaal zijn maar heeft het op bijv. de Speedmaster Snoopy wel degelijk nut. Wel belangrijk om te melden dat NAIAD-LOCK nog relatief nieuw is en om die reden niet is toepast op de standaard collectie SMP300m maar wel al op de SE’s zoals de Tokyo en Bond-watch. Ongetwijfeld dat Omega dit meeneemt bij een nieuwe generatie Seamaster.

2. Quick release strap system
De Seamaster 300m is een van de weinige horloges die ik net zo tof vind op rubber als op staal. Niet alleen qua uitstraling maar ook de kwaliteit en de fit van de rubberen banden van Omega is ontzettend goed. Toch blijft het wisselen van bandjes een secuur werkje waar je wel even voor moet gaan zitten. Anders dan bij de Apple Watch waarbij het een fluitje van een cent is. Dat moet Omega ook hebben gezien want op de “Omega Seamaster Diver 300M America’s Cup Chronograph” die dit jaar is gelanceerd hebben ze een ‘Quick release strap system’ toegepast op zowel de rubberen- als de stalenband. En Omega kennende hebben ze het weer tot in perfectie uitgevoerd. Opnieuw iets voor op het lijstje van de volgende generatie SMP300m.

3. Lumed ceramic bezel
Natuurlijk heeft een duikhorloge een lume-pip op de bezel, maar de laatste jaren zien we (voornamelijk bij microbrands) ook volledig ‘lumed bezels’. Omega heeft dit nu ook toegepast op de Bond-watch van de SMP wat een erg tof effect geeft. Opnieuw een functie die we ongetwijfeld terug gaan zien bij een volgende generatie SMP300m.

Ik ben dus wel fan geworden van de Seamaster en blijf de nieuwe modellen en ontwikkelingen met interesse volgen. Ik sluit dan ook niet uit dat ik op termijn nog een Seamaster aan mijn collectie toevoeg. Ik ben ook wel benieuwd wat jullie mening is over dit model en wat jullie nog graag zouden zien op een volgende release of voor een volgende generatie.

Nou vooruit, ook nog een foto van mijn eerste Seamaster. De “Electric blue” ref. 2265.80.00 van rond 2001. :cloud_with_lightning:

162 likes

Mooi geschreven stuk!

Ik blijf jouw eerste seamaster echt tof vinden!:grin:

1 like

Mooi Artikel! Bedankt voor de moeite :slight_smile:

1 like

Mooi geschreven stuk.
Het is toch een soort van icoon. Hoewel ik het een mooi horloge vind, geld dat toch voornamelijk als ik ze bij een ander zie. Vorig jaar een staal/gouden gehad en ik raakte vrij snel uitgekeken op de veel te ‘steriele’ keramische wijzerplaat.

1 like

Heerlijk model. :ok_hand: (heb 'm ook gehad) En die lume is ongeëvenaard! :sunny:

Mooi geschreven NA topic en lekker veel info. Top hoor. :+1:

2 likes

Mooi geschreven, dan voor de moeite :muscle:
Een geweldig horloge met weinig functionele concurrentie ( wel veel concurrentie binnen Omega zelf met alle SE & LE :wink:

Groeten van een andere 50 shades of blue eigenaar :wink:

1 like

Wat een leuk artikel zeg :ok_hand:
Leuk ook om te lezen dat zoveel van de aangehaalde punten mij ook tot de koop hebben doen overgaan.(2 maand geleden)
Een grappig detail is ook dat beide wijzers voorzien zijn van een andere kleur lume.

2 likes

Sinds afgelopen zaterdag bezit ik de witte uitvoering.

Fantastisch horloge in ieder aspect

2 likes

Leuk stuk! Wellicht leuk om te vermelden dat naiad al zeer lang geleden werd gebruikt als sluitsysteem voor de kroon. Door waterdruk werd deze naar binnen gedrukt waardoor een waterdichte seal ontstond.
In praktijk bleek dit met name bij ondiep zwemmen niet betrouwbaar door te lage waterdruk. Hierdoor hebben veel vintage seamaster 300 waterschade.
Hopen dat de moderne Omega toepassing betrouwbaarder blijkt!

5 likes

Dit is een toffe verlate NA. Meer van dit :ok_hand:t2:

1 like

Leuk stukje zo Patrick! We blijven aardig in dezelfde smaak hangen :wink:

4 likes

Dit is nou echt een goed topic. Complimenten!

2 likes

Je was je NA topic misschien dan wel vergeten… Maar dat is bij deze helemaal goed gemaakt Patrick :sunglasses: Leuke uiteenzetting zo :ok_hand:t3:

1 like

Leuk topic om te lezen

5 likes


Leuk topic!

6 likes


Goed en informatief stuk, ik heb de mijne op Schiphol gekocht en ben ook de diepte in gegaan nl. naar 35 meter op Bonaire.
Maar de diepte in dit stukje kon ik ook zeker waarderen.

2 likes

Mooie informatie over een prachtig horloge :+1:

1 like

thnx voor je moeite en info :+1::+1:
blijft een classic :blush:

1 like

Leuk geschreven! Aandachtig ff doorgelezen tussen de setjes door in de sportschool.

1 like

Ben verliefd geworden op een Tudor, maar als ik een foto van een Seamaster zie moet ik er op klikken.

2 likes