De eerste dit jaar en hopelijk de laatste want……

2024 was voor mij een druk jaar als het over aankopen ging, ik ben op pensioen dus een andere drukte ken ik niet meer. :grinning:

Dus mijn mooie voornemen was een rustiger 2025 in te gaan en mss zelfs een klein beetje uit te dunnen, maar wat gebeurde er een dag voor nieuwjaar? :smirk: kreeg ik toch niet een berichtje van @W_G met de vraag of ik interesse had in zijn vintage chronometer?

:flushed: Gelukkig zat ik reeds op een stoel, en kon ik een beetje bekomen van de vraag want dat overviel me toch een beetje (niet verwacht)

Na toch wel wat heen en weer getyp kwamen we dan uiteindelijk tot een compromis, het mag wel gezegd zijnde beter voor @W_G dan voor mij :joy: want mijn geldbeugel was nog maar net dicht of hij moest al terug open en 2025 was nog maar net begonnen :confounded:

Maar ja, als er één horloge is waar ik al geruime tijd naar stond te kijken dan moet je niet meer terug krabbelen als de gelegenheid zich aanbied :+1:
En wat natuurlijk telt is dat hij niet van nieuw te onderscheiden is, ook al komt hij uit de jaren ’60

Een van de mooiste vintage Citizen horloges ooit gemaakt is deze, de Citizen Chronometer. Ze werden gemaakt in roestvrij staal en met goud gekleurde kasten (ook massief goud).

Sommigen zeggen dat hij is gemaakt als een antwoord op Seiko’s Grand Seiko-lijn. Anderen zeggen dat het is gemaakt om een punt te maken, dat Citizen tot grote dingen in staat is, dus hebben ze dit geweldige uurwerk gebouwd, het beste! En het staat tot op de dag van vandaag zijn mannetje als zowel vintage als modern, stijlvol en elegant, :heart_eyes:een krachtig horloge, :muscle: ongeacht de reden waarom het in de eerste plaats is gemaakt. :sunglasses:

Dit model werd gelanceerd in november 1962 en werd ongeveer 4-5 jaar geproduceerd. Omdat het een chronometer is, heeft het een zeer hoog nauwkeurigheidsniveau, variërend van -1 tot +10 s / dag. Het zeer grote balanswiel en de fijne afstellingen samen met het zorgvuldig ontworpen en geconstrueerde uurwerk bewezen dat dit het het beste uurwerk was dat Citizen op dat moment had. :ok_hand::kissing_heart:

De afwerking is ook geweldig en zelfs vandaag de dag aangenaam om naar te kijken. Het is een handopwindbaar uurwerk (al snel waren de meeste horloges automaten) en loopt op 18.000 bph terwijl het een mooie gangreserve heeft van ongeveer 53 uur. :+1:

Ach, genoeg tekst, ik sta zelf te popelen om foto’s te laten zien :grin:
het heeft zolang geduurd om een NA te schrijven omdat ik eerst een passend kistje wilde maken voor deze beauty

zo, dat was het zo een beetje, 'k heb er ondertussen al een paar daagjes van kunnen genieten en hij valt niet tegen :slightly_smiling_face:

196 likes

Mooie aanwinst !

1 like

Wat een schoonheid. Nog een pareltje in een toch al geweldige The Citizen collectie @jacobus
Gefeliciteerd!

1 like

Prachtige classic van een topmerk :ok_hand: Veel plezier ermee!

1 like

Prachtig!:ok_hand: Van harte gefeliciteerd!

1 like

Ben jaloers, prachtig is voorzichtig uitgedrukt :grinning: :heart_eyes: :star_struck: :star_struck:

1 like

Gefeliciteerd! Ik heb je verhaal met een glimlach gelezen. Wat is Citizen toch een prachtig merk

1 like

Zoo dat is een mooie!

Hele mooie aanwinst zeg; had de eerdere berichten wel gelezen, maar had ook niet verwacht dat deze van eigenaar zou wisselen. Maar de Chronometer krijgt een hele toffe eigenaar en ook nog eens vele broertjes, zusjes, neefjes en nichtjes om naast te liggen :grin:

Geniet er van @jacobus, hele gave aanvulling!

2 likes

Heel mooi stuk! Essentie op een goeie manier gebracht.

1 like

Prachtig! :ok_hand:t3: Veel draagplezier gewenst!

1 like

Prachtig! Veel draagplezier!

1 like

Wow!
Wat gaaf en heerlijk compleet zo.

Geniet van deze mooie NA! :+1:

1 like

Mooie aanwinst en minstens net zo’n mooi zelf gebouwd huisje, waar het in mag vertoeven op de momenten dat hij niet wordt gedragen!

Geniet er met volle teugen van!

1 like

Prachtig deze Citizen. Je weet ze wel te vinden. Veel plezier ermee.

1 like

Schitterend! Enjoy.

1 like

Klasse , heel mooi horloge .

1 like

Prachtig!

1 like

Zo’n mooie Citizen vintage chronometer kun je echt niet laten lopen!

1 like

Mooie aanwinst. Gefeliciteerd!

1 like