Dit was een mooie stap, maar het was helaas een zwemhorloge. Het eerste duikhorloge wat commercieel te koop was, was van Omega. Deze is ook daadwerkelijk getest tot 73m diepte (het meer van Genève) en later 150m diepte in een laboratoriumomgeving. En daar zijn advertenties van te vinden;
De eerste met een draaiende bezel is ook een interessante. Blancpain had het patent op unidirectioneel, maar Rolex heeft hier zeker voorwerk voor gedaan;
Leuk artikel wat je geschreven hebt. Met een hoop bronmateriaal. Bedankt voor het heldere overzicht.
Moeten we wel wat zaken gescheiden houden, duikhorloges en horloges met een draaiende bezel…
De eerste horloges met een draaiende bezel waren geen duikhorloges, de draaiende bezel werd geïntroduceerd voor piloten tbv navigatie. Bidirectioneel wat denk ik het enige verschil is met de duikversie die unidirectiopneel is. Zie:
In werkingsprincipe wel, maar het Vostok ontwerp is vele malen eenvoudige uitgevoerd. Komt voor zover ik weet niet overeen met één van de gepantenteerde compressor/supercompressor type kasten.
200 meter WR maar blijkt bij een test in een water gevulde druktank pas bij het equivalent van 830 meter diepte de geest te geven. Ligt veel platter op de pols dan bijv. een SKX en door de ronding schuift het makkelijk onder je mouw. Ik vind het een heel robuust en prettig horloge en een krasje hier of daar maakt mij niets uit. En de Amphibia ook niet want die loopt al jaren verbluffend nauwkeurig