De geschiedenis van duikhorloges

Nu heb ik boze tongen horen beweren dat ze dat schroefdeksel-idee bij Blancpain vandaan hadden. Maar ik heb daar nooit veel over kunnen vinden. Dus:

Hadden Blancpain duikhorloges ook een constructie waarbij de pakking door een onafhankelijk draaiende ring werden aangedrukt?

Is dat niet gewoon een kwestie van nieuwe pakkingen en een vers glas?

Heliumventielen zijn voor pussies.

3 likes

https://open.spotify.com/episode/181m2RvL2WUwFlmHG9fd1C?si=iw4AZvNzTZixT9AI1-STOA

In deze podcast beschrijft een ingelezen historicus de totstandkoming van de HEV.

Aangezien jij het had over een samenwerking, denk ik dan aan Rolex en Doxa gezamenlijk aan de tekentafel. Niet is minder waar.

2 likes

Hier de info uit 1 van de Doxa boeken die ik heb

4 likes

Dit was een mooie stap, maar het was helaas een zwemhorloge. Het eerste duikhorloge wat commercieel te koop was, was van Omega. Deze is ook daadwerkelijk getest tot 73m diepte (het meer van Genève) en later 150m diepte in een laboratoriumomgeving. En daar zijn advertenties van te vinden;

De eerste met een draaiende bezel is ook een interessante. Blancpain had het patent op unidirectioneel, maar Rolex heeft hier zeker voorwerk voor gedaan;

Leuk artikel wat je geschreven hebt. Met een hoop bronmateriaal. Bedankt voor het heldere overzicht.

3 likes

Grappig, bedankt voor het delen. Ik heb al heel wat historie gehoord en gelezen maar dat co-developed is het wel het laatste wat ik heb begrepen.

1 like

Moeten we wel wat zaken gescheiden houden, duikhorloges en horloges met een draaiende bezel…
De eerste horloges met een draaiende bezel waren geen duikhorloges, de draaiende bezel werd geïntroduceerd voor piloten tbv navigatie. Bidirectioneel wat denk ik het enige verschil is met de duikversie die unidirectiopneel is. Zie:

1 like

Wat een heerijk leesvoer allemaal! Dank!

Ik verschiet wel van de vele contradicties in introductiedata die nu naar boven komen.

1 like

Informatief stuk :+1: Ik ben weer wat wijzer geworden

Wat mij betreft mogen ze in die ISO- standaard nog opnemen dat het horloge mooi moet zijn om naar te kijken.

1 like

Ik denk bij EPSA. De (Super) Compressor lijkt wel heel erg op het systeem van de Aphibia.

1 like

Wat een prettig geschreven en informatief stuk! Superleuk om te lezen. Hartelijk dank!

Thanks!

1 like

Stukje “geschiedenis”…

6 likes

Zeer interessant en leuk geschreven stuk! :ok_hand: Dank voor het delen! :pray:

Ik zou opletten met wat de huidige firma Panerai allemaal beweert qua zijn geschiedenis.

Anderzijds verdient Rolex meer krediet. Maar het gaat hier niet steeds over in de handel beschikbare horloges.

4 likes

Helemaal mij eens. Op mijn Extreme diver zit er geen He-ventiel :muscle:t2:

1 like

Dank voor het informatieve en prettig leesbare stuk!

In werkingsprincipe wel, maar het Vostok ontwerp is vele malen eenvoudige uitgevoerd. Komt voor zover ik weet niet overeen met één van de gepantenteerde compressor/supercompressor type kasten.

1 like

Nee, ze hebben het niet 1 op 1 gekopieerd, maar ze hebben zich denk ik wel enigzins laten inspireren :smile:

1 like

Je bent deze vergeten, al sinds 1967 het Russische antwoord op o.a. Blancpain en Rolex. En volledig vrijwel ongewijzigd in house geproduceerd.

200 meter WR maar blijkt bij een test in een water gevulde druktank pas bij het equivalent van 830 meter diepte de geest te geven. Ligt veel platter op de pols dan bijv. een SKX en door de ronding schuift het makkelijk onder je mouw. Ik vind het een heel robuust en prettig horloge en een krasje hier of daar maakt mij niets uit. En de Amphibia ook niet want die loopt al jaren verbluffend nauwkeurig :+1:

7 likes