De Grote Drie

Ik heb nog geen raps gehoord waar die merken ter sprake komen.

Enkel “Rollie” en “A P”

Drake en Jay-Z pronken ook met VC. (En de rest van de bekendere merken). Stacaravanbewoners zijn ook erg gecharmeerd van deze merken :wink:

3 likes

:sob::sob::sob:

Mijn stem gaat dan ook naar AP, persoonlijk gewoon minder fan van de Royal Oak, mogelijks deels door de associatie met een bepaald doelpubliek.

1 like

Onpopulaire opinie incoming…

Nah man, AP is de beste van de 3 in skeletonisatie (is dat een woord?), heeft algemeen de modernste gangwerken en vormentaal, durft al eens gek (extravagant) doen en bespaart niet op binnenhoeken. Van de drie krijg je bij AP consistent de meeste waar voor je geld.
Jammer dat ze hun klassiekere lijnen gedumpt hebben voor een vrij enge focus op de RO, maar qua gedachtengoed en vanuit een puur technisch horlogeriestandpunt is het misschien wel de minst gecorrumpeerde van de drie.

Ik hoop dat ze nog eens een klassieke lijn uitbrengen.

4 likes

4 likes

Wegens die rare Sunday Morning Showdown van Fratello ben ik eens door het volledige productaanbod van Vacheron Constantin gelopen, en wat een dumpster fire is me dat zeg. Hun kleinste dress watch is een 38mm Traditionelle met een wel heel erg kleine subdial voor de kleine seconde. Die is nog OK. De rest? Richemont doet Vacheron geen goed, zo te zien. Ik heb zelfs mall watches in de line-up gespot.

Maar ja, Audemars Piguet is ook een dumpster fire, want dat zijn drie smaakjes Royal Oak, de één nog kolderieker dan de ander, een Neo ter grootte van een tegelsteen, en heel veel lelijke 11:59.

Kortom, mijn “Grote Drie” zouden zo maar eens Patek Philippe en Breguet kunnen zijn.

Om Archie Luxury te citeren: “Breguet fuckin’ does ballet while Rolex does boot scooti’n fuckin’ line dancing, fellas!” En verder is Patek van de “grote drie” de enige die nog iets van klasse produceert, ook al doen ze de Cubitus.

Dat vind ik een mooi argument tegen AP.

Het heeft een plaats maar is heel erg moeilijk om smaakvol en gebalanceerd uit te voeren, imo.
AP is van de besten / minst voor de borst stotende op dat gebied. Plus, ze laten dan ook zien wat ze kunnen.

1 like

Het bijzondere is dat je inhoudelijk gelijk hebt, maar nu komt de clou: AP en VC doen het commercieel goed en zitten in de lift. Breguet is een beetje de Jaguar van de horloge-industrie: ooit heel relevant maar is onder Swatch vergaande glorie. Los van een paar conservatieve 40 plussers kunnen ze dat merk niet aan de man brengen (en dat zeg ik zelf als 40er).

Het is een bijzondere markt zullen we maar zeggen.

2 likes

Volgens mij boert Patek ook niet slecht, wat betekent dat Breguet inderdaad het zorgenkindje is. Ik vind dat heel erg jammer, want ze doen coole dingen in een verschrikkelijk herkenbare stijl.

Of de klandizie van Breguet verder conservatief is of niet… Ik weet het niet. Ik ken maar een paar gasten met een Breguet, en die zijn vrijzinniger dan we nu toe willen geven.

We hebben het als maatschappij toegestaan dat mensen met weinig smaak veel geld om handen kregen.

2 likes

Net als met auto’s, het feit dat je een Porsche Carrera GT kunt betalen betekent nog niet dat je hem aan kunt

Als ik naar mijzelf kijk …. Nope
Heb enkele Breguet maar best ook wat andere merken.
Inclusief een aantal horloges die tegenwoordig meer gekocht worden voor de hype … maar daar lig ik niet wakker van. De 5-6 “hype” horloges heb zie ik gewoon graag.

En effe een ander onderwerp, maar wat muziek betreft graag wat festivals maar liefst nog een goede rave…. Niet echt conservatief denk ik dan :joy:

Genoeg moois in hun historie zoals de eerste automatische tourbillion, 1986, en plat ook nog met 5.5mm, door een constructie die je nu nog terugvind bij o.a. Bvlgari ultra platte horloges. Ze hebben hun plaats wel verdiend voor wie verder kijkt dan Insta en de productpagina van de website.

Audemars Piguet Reloaded: The Rebirth of Mechanical Watchmaking, 1980-1999
Leuke catalogus om eens door te kijken ;

De Trinity is de Trinity, vader, zoon en geest gaan we ook niet scheiden :man_shrugging:, dus van mij mag het zo blijven. Fratello doet om de paar jaar een aardige voorzet voor de opvolgers in de moderne tijd zoals H. Moser, Czapek ( meer dan alleen de Antartique ) en Bvlgari bijvoorbeeld. Dat beklijft denk ik pas als onze generatie is verdwenen en de jonkies het gaan bepalen.

2 likes

Klinkt als Saab rijders :grimacing:

@Ron-W als je je cursor niet kunt vinden… :point_down: :wink:

Maar on topic; om de vraag te beantwoorden zul je eerst moeten definiëren wat de grote drie de grote drie maakt. Wat betreft de holy trinity: dat is wat mij betreft een fenomeen wat lang geleden gevormd is en wat je dus niet met terugwerkende kracht kunt aanpassen. Kan dat volgens jullie wel, laten we dan ook nog even de top 2 van de WK’s '74, '78 en '10 bediscussiëren. :upside_down_face:

Als we de grote drie niet een definitie mee geven, maar er één uit knikkeren tbv Lange, tjah… Dat is wel erg arbitrair. PP is niet meer wat het was, VC is wat het was en AP is vergeten wat het was. Ze hebben allemaal hun issues. Ze kunnen ook allemaal heel goed horloges maken en hebben plenty historie. Wie valt er dan af? Bij gebrek aan objectieve criteria wordt het dan persoonlijke voorkeur. AP heeft niets wat ik zou dragen, dus die dan voor mij. Dat gezegd hebbende vind ik Lange eigenlijk erg conservatief en weinig vernieuwend, dus zou ik niet weten waarom voor hen dit trio ververst zou moeten worden. :man_shrugging:

2 likes

De winnaar van het volgende WK is toch ook een andere ploeg dan die uit 1974?

Je argument is wat krom. In het verleden behaalde resultaten zijn geen garantie voor de toekomst. Of het heden. Anders gezegd: de grote drie, das war einmal.

We passen het ook niet met terugwerkende kracht aan, we kijken gewoon vandaag nuchter naar de verrichtingen.

1 like

Waarom dan de grote drie aanpassen en niet gewoon kijken wie er nu aan de top staan? Verleden, heden… Het is het één of het ander toch?

Lees trouwens net dat je de uitslag van grote voetbaltoernooien gewoon met terugwerkende kracht kunt aanpassen :rofl:
https://www.nu.nl/voetbal/6389574/marokko-alsnog-uitgeroepen-tot-afrika-cup-winnaar-senegal-moet-titel-inleveren.html

2 likes

Ja en VC is met hun om Overseas collectie, ook een tijdje van het veld geweest…

Patek doet ook aan coach building.

Als Italië in 2026 beter voetbalt dan Frankrijk, Duitsland en Brazilië zeggen we toch ook niet “Ach joh, laat de Duitsers de wereldbeker maar houden”?

Wat een rare logica, het predikaat grootsheid moet je verdienen. Ieder jaar weer. Michelinsterren lever je ook weer in als je restaurant kut wordt.

3 likes