De MoonSwatch, wat een reis…

De MoonSwatch

Wat een avontuur.
Zowel in positieve als in negatieve zin.
Maar een avontuur was het.

Afgelopen week kwam het nieuws over de MoonSwatch en HF sloeg op hol, net als de rest van de wereld bleek achteraf.

Het plan was geboren om samen met een vriend voor de deur te gaan zitten in Amsterdam.

Het idee ging van 0600 uur naar 0400 uur en via 0200 zatten we daar al om 20 uur op vrijdag avond, als eerste.

Blijkbaar is het heel normaal dat als je eerste bent je de lijst beheert. Kut. Meerdere mensen kwamen vragen of er een lijst is en dat dit heel normaal is. De beelden van Rotterdam hebben ook laten zien dat dit prima werkt als iedereen zijn werk doet.

Lijst
Als je aan komt gaat je naam op de lijst en jij krijgt een nummer. Elke uur moet je er zijn, anders gaat je naam er af. Tussendoor kun je weg om te pissen of eten. 2 uur tot 1 uur van tevoren vorm je met elkaar de rij tot de winkel open gaat en geef je de lijst aan de winkel die conform de lijst de verkopen afhandelt.

Ik was dus de ‘lul’, en heb 14 uur lang de administratie bijgehouden. Het was non-stop werken. De tijd ging daardoor wel lekker snel. Gelukkig werd ik wel geholpen door @Honey_Badger en @ThingsThatTick … beide top gasten! Zonder hen was het nog een veel grotere chaos geworden.

Van 20 uur tot 0800 uur was het eigenlijk super gezellig! Leuke gesprekken gehad en vreemde kostgangers gezien. Van dansende hippies tot zwervers die lagen te snurken naast ons omdat dit het veiligste was voor hen. We leven in een bizarre wereld.

Mijn Watches en Wheels Mattie’s lieten ongevraagd allerlei snacks langsbrengen :joy:
Hele menu lijsten werden aangevinkt en ik kon op een gegeven moment geen burger meer zien. Alles netjes gedeeld met de rest.
Super bedankt boys! Met name @ray1981 en Geert! @Bap Super leuk!

Wat ging het mis? Iets voor achten kwam vanaf de Dam kant de Swatch verkoper aangelopen en overrompeld door de drukte besloot hij daar al te schreeuwen dat het first come first serve was. Een kapitale fout met verstrekkende gevolgen. Ik ben er serieus heel erg kwaad om. Dit had heel slecht kunnen aflopen. Het gevolg was een chaos die niet meer te herstellen was.

De 2 uur daarna hebben we in de verdrukking gestaan. Ondertussen contact proberende te krijgen met de verkoper.
Je kunt je vast voorstellen dat ik mij ook nog eens verantwoordelijk voelde voor die lijst. Ik had én 14 uur gewerkt en het leek niet meer te gaan werken. Een heel naar gevoel en na 26 uur op te zijn geweest heeft het best wel wat impact op mij gemaakt. Het heeft mij echt wat gedaan. Ik wilde dat iedereen kreeg waar hij recht op had en nu stond ik opeens in de verdrukking met overduidelijk scalpers die ook nog tegen elkaar uitspraken dat ze niet begrepen wat men überhaupt moest met zo’n lelijk ding.

Op een gegeven moment kwam er ook nog een vuilniswagen aan… door de Kalverstraat. Toen stonden al zo’n 500 tot 1000 man… maar ja dit is de route hè… dus die mafketel reedt gewoon door en kwamen wij allemaal nog meer in de verdrukking. Nu snap ik waarom crisismanagement een vak is. De meeste mensen doen hun kunstje en als er echt iets totaal anders gaat dan verwacht, kunnen deze mensen niet meer anticiperen. Bij de 2de vrachtwagen vroegen we iedereen ook om niet meer te bewegen en de vrachtwagen tegen te houden.

Ik heb nog groter respect gekregen voor Tom / Honey_B…. Waar ik op een gegeven moment helemaal murw was, ging hij nog samen met Thingsthattick door! Hij belde dan maar zelf de politie om aan te geven dat dit niet goed ging aflopen. Wij hadden een plan (wat er nog van over was) maar die gast van Swatch wilde niet luisteren. De Politie gaf aan dat het aan Swatch zelf was hun probleem op te lossen, maar aangezien Swatch totaal niks bedacht had op 1 beveiliger die om 10 uur pas zou komen, wilde ze uiteindelijk naar ons luisteren nadat ook de politie hen gebeld had.

De lijst werd in ere hersteld en de beveiliger liet de mensen naar binnen die op de lijst stonden. Ik weet niet tot hoever men dit heeft kunnen doorzetten (tot welk nummer precies) want de hebzucht van de mens haalde niet het beste in elkaar naar boven.

Ik ben er gewoon naar van hoe het is afgelopen. Had niet gehoeven en ben nog steeds heel erg boos.

Het horloge is er. Hij is super tof!! Ik vind hem mooi en door alles heel speciaal. Hij gaat niet meer weg. Maar het was het mij totaal niet waard als ik dit van tevoren wist.
Mijn verantwoordelijkheidsgevoel kwam nogal in de knoop. Rotterdam heeft Amsterdam verslagen op heel veel punten helaas.

Als laatste: Als je 9 uur eerder ziet, als Swatch, dat het totaal mis gaat aan de ander kant van de wereld met je winkels…en je regelt dan niks voor de andere winkels… Daal je wel in mijn achting. Je bent dan toch een soort van plastic… oh. Never mind.

Hierbij de plaatjes :joy:

409 likes

Wat een verhaal :flushed:

Maar je bent niet alleen een ervaring rijker……

Mooie aanwinst!

5 likes

Diepe buiging

2 likes

mooi verhaal en je hebt m dubbel en dwars verdiend! :slight_smile: :+1:t3::+1:t3::+1:t3:

2 likes

Hulde voor jullie inspanning. Jammer dat zo’n knurft een welbedacht en eerlijk proces even door de war gooit. Niet meer dan normaal een lijst aan te leggen. Dat ging vroeger bij concerten ook zo. Je aanwinst is in ieder geval top. Vind die samen met de Mars het mooist.

2 likes

Whahaha wat een verhaal. En die gasten van Swatch mogen blij zijn met jullie. Stel je voor dat iedereen naar binnen was gerend….
Goed gehandeld en geniet van je aanwinst.

2 likes

Je verantwoordelijkheidsgevoel siert je. Helaas hebben scalpers daar totaal geen boodschap aan “All that counts is money, and the rest is conversation”.

Inderdaad onbegrijpelijk. En dan ook nog de maximale afname te kort van tevoren halveren. Daar hebben ze toch wat ernstige fouten gemaakt.

2 likes

Super ervaring en super horloge !

1 like

Jur jij maakt mijn weekend weer goed :point_up_2::point_up_2::point_up_2:

Ervaring erbij, over weekje lach je erom💪

Ik vergeet het nooit, ook al was ik er niet bij😂

8 likes

Dus eigenlijk heeft Swatch alles fout gedaan wat ze fout konden doen. Gefeliciteerd met deze aanwinst na deze gekkigheid!

2 likes

Geweldig verhaal, held! :+1::+1::+1:

1 like

De ervaring maakt het horloge, veel plezier ervan!

2 likes

Heel cool, ik liep om 10.00 langs met het idee in de rij te gaan staan. Tot ik zag dat het bij de deur een grote puinhoop werd. Een meid stond van binnen te gillen tegen de chreeuwende gasten buiten. Toen het wat rustiger was ben ik teruggekomen en hoorde ik van een BOA van de lijst. Heel leuk gesprek gevoerd met die gast, vertrokken en lekker van een dagje Adam genoten. Tof ding wel en een cool verhaal!

2 likes

De MoonSwatch

Ik ben ThingsThatTick. Redelijk nieuw op het forum maar ik vind het super leuk om te lezen wat mede horloge liefhebber vind. Nadat ik drukte had verwacht besloot ik rond 21:00 om even pols hoogte te nemen in de Kalverstraat, ik woon om de hoek dus het was een kleine moeite. Met mijn vriendin liep ik door de stad en zei vertelde mij dat ik de enige was die debiel genoeg is om voor een winkel te gaan liggen. Blijkbaar was er meer animo en ik had een kort gesprek met @Jurk en besloot om me aan te melden en even later terug te komen. Hier was me vriendin ook blij mee want die had geen zin om voor de winkel te liggen. En dan kon zij mooi nadenken of ze wel echt een relatie wilt voortzetten met een volwassen man die s’nachts voor een plastic horloge voor een winkel gaat liggen.

Rond 00:30 kwam ik terug en raakte ik gelijk in gesprek met @Jurk . Super toffe gast met veel passie voor horloges maar ook voor het HF. Na wat gesprekken kwam de eerste check up maar ik zag meteen dat dit niet soepel ging. Vroeger voordat de horloge gekte in sloeg was ik fanatiek sneaker verzamelaar en had al wat ‘camp outs’ meegemaakt. Ook ben ik van nature iemand die dingen regelt en ik kan schreeuwen als badmeester (is me verteld). Dus het formaat was snel duidelijk. @Jurk maakte de lijst en ik was elk uur aan het schreeuwen om te kijken of iedereen er was. Om 2 uur s’nachts met 40 kan ging dat prima. Om 7 uur s’ochtens met 300 man en een kwartier schreeuwen iets minder.

De avond zelf was echt leuk. Veel leuke gesprekken gehad met mede liefhebbers. Der was een serieuze opkomst. Veel resellers uiteraard. Ik denk dat tussen de 5-10% het horloge zelf wou dragen. We hadden een vrij simpel en waterdicht plan in elkaar geflanst. Als de winkel eigenaar komt nemen we de lijst door en zetten we vanaf de lijst iedereen in de rij. De Kalverstraat leent zich hier een stuk slechter voor dan de Koopgoot maar dit was in onze ogen de beste manier.

Tot dat de wat ik denk de Store Manager (SM) van Swatch was aan kwam. Ik kan me niet voorstellen dat iemand binnen de Swatch groep in Nederland deze meneer SM heeft gemaakt. Ook ga ik nog een klacht tegen hem indienen online. Ik snap best dat het geen normale situatie is en dat er geen perfecte oplossing was maar de arrogantie waar mee we zijn behandeld is bizar voor mensen die 14 uur voor je winkel hebben gewacht. Meneer kwam schreeuwend aan en riep dat het first come first serve was. Aan de veiligheid van de klanten had deze meneer maling. Nou had ik dat al is iedereen gezien in de sneaker wereld en ik had de vaste groep geadviseerd om dicht bij de deur te blijven (achter af een gouden zet). We kwamen in de verdrukking en de SM wou niet eens een gesprek met ons aan gaan. @Honey_Badger ging meteen bellen en heeft er uiteindelijk voor kunnen zorgen dat ze toch onze lijst gingen hanteren.

In de verdrukking was de sfeer grimmig. Wel merkte ik dat er bij het vaste groepje waar ik de hele avond zat een soort gevoel heerste van samenhorigheid en we waren continu aan het checken of iedereen oke was. Ook voelde ik me lullig voor de mensen die hoog op de lijst stonden maar niet dicht bij de deur. Ik hoop dat iedereen ze horloge heeft gehad. Ik was samen met @Honey_Badger naar binnen en achter @Jurk . Ik ben voor de Mission To The Moon gegaan.

Ik wil graag @Jurk en @Honey_Badger enorm bedanken voor de samenwerking. 2 super aardige gasten waar ik enorm veel respect voor heb gekregen. Horloges worden pas echt mooi door het verhaal er achter, dit is 1 van de mooiste. Het horloge zelf is voor de prijs erg leuk. De band is erg handig als je een ruimte pak draagt. Echter doe ik dat niet zo vaak. Op je huid is het niet ideaal. Ik stuurde met veel trots en foto naar me broertje die volgend jaar naar Schoonhoven wil om uurwerk technicus te worden. Hij was super enthousiast en hij vroeg meteen of hij hem ook mocht dragen. Ik vind dat alle horloges zoveel mogelijk gedragen moeten worden en ik heb daarom de keuze gemaakt hem dit horloge cadeau te doen. Ook zou dit horloge in mijn collectie te weinig voorkomen in de rotatie. Dan word het meer gedragen dan door mij en dat is wat mij betreft waar deze hobby om gaat. Alles zo vaak mogelijk dragen en van genieten Misschien maak ik binnenkort de stap naar een ‘echte’ Moonwatch, het design is zeker tof! Wel zou ik een Nato er op zetten want deze band is afschuwelijk.

Ik kijk dan ook terug op een enorm geslaagde avond. Niet door het horloge maar door de gesprekken die ik heb kunnen voeren met mensen die net zou enthousiast waren als ik. Over een stukje materiaal om je pols. Wat niet nodig is, vaak erg duur en waar mensen dan ook nog eens dagen lang dingen over schrijven en lezen op forums. Kortom, de mooiste hobby die er is. Ik vond het geweldig. Maar als het volgende week waar zo ver is bedank ik voor de eer. Nogmaals @Jurk bedankt voor alles, super tof om te kennis te maken. @Honey_Badger super bedankt. Jij bent de gene die het op het einde zo goed mogelijk heb geregeld. En ik wil iedereen bedanken die de tijd heeft genomen om met mij over horloges te praten, bedankt! Het was een bijzondere ervaring.

Mvg,

TTT

(Sorry voor de slechte foto’s)

179 likes

Mooi geschreven vriend. Mooi avontuur :v:

1 like

Ho, ho, ho, da’s een store-manager die deze job heeft verdiend met een weergaloze pitch. Wel even de zaken in perspectief…

6 likes

Respect voor jullie zeg, wat een chaos :slight_smile:

1 like

Met zo’n verhaal zou je het horloge kado moeten krijgen. Chapeau !

2 likes

Zal je dus niet vlug vergeten. Geniet nu van uw horloge.

1 like

Echt fucking bizar dat het zo uit de hand kan lopen om een paar horloges. Toch wel top dat er nog mensen met verstand bij waren, lekker geregeld man :+1:t2:

2 likes