Neen inderdaad, maar een 1k zou ik wel op tafel leggen voor een erg goede Skydiver met mooi verkleurd tritium en intacte glossy dial… ze blijven heel aantrekkelijk qua look vind ik.
Je koopt ook een stuk geschiedenis. Dat is leuk. Ook het onderzoek dat je noodzakelijkerwijs moet plegen bij de aanschaf van een dure vintage is leuk en zeer leerzaam.
En vaak kun je aan een vintage zien, dat het niet gemaakt is als sierraad voor rijkelui, maar om werkelijk te gebruiken waar een horloge voor bestemd is, zeg maar.
Vintage blinkt niet.
Daarin verschillen we dan van mening: ik leg dat niet neer voor een ‘gewoon’ leuk horloge van redelijke kwaliteit, van een redelijk merk. Tegelijkertijd besef ik ook hoe subjectief dat allemaal is.
EDIT: ik denk dat ik ook gewoon een beetje moe ben van alle ‘same case as’/‘similar to’ teksten in horlogeadvertenties, en dan een dikke prijs erbij.
Dat zou ik dus echt vertikken; dan is het model teveel gehypet. Gewoon iets anders zoeken, er is nog zoveel moois dat niet gehypet is.
Ik zou het iets anders willen stellen; het gaat erom of het een duikhorloge is of niet. Een Tissot PR 516 zou ik toch zeker een sporthorloge willen noemen maar die zijn nog steeds schappelijk geprijsd. Zodra er een duikbezel op zit wordt het een ander verhaal; dan gaat de prijs gelijk over de kop.
Gelukkig houd ik niet van duikhorloges
Wel een beetje eens met Hidde, veel vintage modellen zijn zo duur geworden dat ze het geld niet meer waard zijn (vind ik). Kijk naar een Enicar Sherpa Jet, moeten tegenwoordig toch minstens 2k opbrengen als ze nog in een beetje redelijke staat zijn. Kijk naar een 16710, kost nu rond de 8-9k. Dat is zo’n ding toch niet waard? Ik snap wel dat het handel is waarbij het credo geldt: wat de gek ervoor geeft, maar op deze manier is de lol er wel aardig af. Grote blogs zoals Hodinkee jagen de boel nog extra op door zgnd onontdekte modellen in het zonnetje te zetten. Een dag daarna zie je ze her en der al omhoog schieten.
Elke horlogeliefhebber dient van een gerenommeerd merk een vintage klokje in zijn collectie te hebben naar mijn mening. Al is het alleen al voor de afwisseling heerlijk.
Maar het gevoel van zo’n vinitage is echt heel anders. En de Seiko turtle is denk ik nog steeds wel de beste value for money vintage duiker die je kan kopen. Een full size duiker van een goed merk en een iconisch horloge voor onder de 400 euro.
Ok, dacht dat het om veel meer geld ging de moderne Turtle is blijkbaar goedkoper dan ik dacht.
Er waren tijden dat je de standaard versie al voor een 250 euro nieuw kon kopen Al zijn de prijzen tegenwoordig wel weer wat hoger.
Uhu. Voor 250 of 200 euro is een turtle of SKX gewoon een ‘steal’.
Jammer dat die dingen zo spuuglelijk zijn
OK, dat is mijn mening
De turtle vind ik echt wel cool. Maar goed, alles beter dan zo’n 13-in-dozijn merk als Tissot.
Ik ga niet happen…
Ik ga niet happen…
Ik ga niet happen…
Ik ga niet happen…
21 22 23…
Nee. Serieus. Tissot was een mooi merk. Tis jammer dat het nu richting de onderkant van de markt gepositioneerd zit. Net als Longines… das war einmal.
De Turtle vind ik oprecht erg cool. En heb een grote zwak voor Seiko.
Ja dat klopt helaas. Aan de andere kant kan ik ook begrijpen dat de swatch groep aan segmentering doet om niet teveel concurrentie in eigen huis te veroorzaken.
Turtle vind ik echt een van de lelijkste horloges ever, maar dat is uiteraard een volkomen persoonlijke smaak. Dan vind ik een Sumo al beter. Of natuurlijk een van de 62MAS re-editions: sla017, SLA037, SPB053…
SLA017 is nu zo schofterig duur dat ik die nooit meer koop. Voor de originele prijs had ik m nu waarschijnlijk wel gehad. Het is een mooier design dan een Tudor of Breitling.
Sumo heb ik ook al een paar keer naar gekeken… mooie dingen.
Neigt al naar een soort van vintage hype idd
5k op chrono24. Never.
Betaal voor Rolex geen premium. Voor Seiko al helemaal niet .
Nadelen van vintage zitten hem met name in de mogelijk beperktere servicemogelijkheden en vaak zijn onderdelen niet meer te krijgen indien kapot.
De reden dat velen hier vintage prefereren boven modern is denk ik met name omdat de vintage modellen die nu nog bestaan, sowieso van goede kwaliteit zijn. Als je een horloge koopt dat top was in de sixties en dat nu nog steeds is, dan is het bestaan ervan in feite al een heel credible bewijs van de kwaliteit ervan. Neemt niet weg dat in het verleden ook veel rommel is geproduceerd, maar die is nu vaak niet eens meer op de markt, puur omdat het dus rommel is gebleken. Wanneer je dus naar de vintage markt kijkt, is er in feite al een selectie/bias: de set modellen uit de jaren 60 die nu gewaardeerd worden en verzamelwaardig zijn, is allesbehalve een goede steekproef van de horlogemarkt AT THAT TIME. De horloges die je dus nu nog geliefd ziet worden zijn dus in de regel de meest gewaardeerde uit hun lichting en daarnaast zit er bij vintage modellen ook nog een hele geschiedenis die mensen waarderen. En daarnaast: niet elk model dat je nu koopt is over 30 jaar “vintage”.
Dan nog een gedachte die in me opkwam:
Daarnaast is het misschien ook zo dat de afzetmarkt verandert van de grote merken tov de jaren 60-70. Moderne Modellen die gewaardeerd worden in Azië, zijn wellicht in Europa minder in trek. Echter, omdat de Europese afzetmarkt kleiner is, laat men bij het ontwikkelen van nieuwe modellen meer het oor hangen naar de wensen op de markt aldaar. Gevolg is dat huidige (grote) modellen minder gewaardeerd worden door de consumenten in de “oude” Europese markt en veel verzamelaars /liefhebbers hier meer voelen voor de vintage modellen.
Dits is denk ik heel erg waar en is iets wat de meesten zich vaak niet helemaal realiseren. Het geldt mijns inziens overigens ook voor muziek en auto’s.
Ik merk dat ik vooral val op de meer dressy vintage horloges, die hebben een elegantie die je voor datzelfde prijspunt niet vindt in moderne horloges.
Wat betreft sportmodellen kan vintage me vaak juist minder bekoren, dan is de robuustheid van modern toch vaak prettiger.
En, zoals @wbcoupe en @koekoek al zeiden, dressy vintage is vaak leuker geprijst dan sport vintage, dus daar wordt ik blij van! ( al geldt dat voor de allermooiste modellen natuurlijk ook al niet meer…)