De perceptie van "niet-liefhebbers"

In Nederland zijn we niet zo van het complimenteren, laat staan een gesprek aan te gaan met een vreemde.

Hier is een duur horloge ook geen token van success, eerder pochen, terwijl je een liefhebber bent.

11 likes

Ik ben het met de meeste millennials eens hier.

Die basic looking rollie voor 250.000 is elke realiteitszin voorbij, ook voor mij als liefhebber. Het is in principe een skere, ouwe kut chronograaf die zo opgeblazen is door journo’s, veilinghuizen, en marketing bobo’s dat er inderdaad douchebag-prijzen voor betaald worden. Ik kan dan ook niet anders doen dan het met die zeer smakelijke blonde dame eens zijn: If you paid that for this watch, you’re a douchebag.

En dat geld ook voor die Lange van vier en een halve ton. Dat is elke proportie ook voorbij, waarbij ik wel vind dat de Lange beter te begrijpen is dan de Rolex, vanuit horologisch en technologisch perspectief.

Van alles wat hier voorbij kwam zou ik persoonlijk ook alleen de Junghans chronoscope, de Baltic, de Rado, en de Hamilton Khaki overwegen, maar dat is ook meer smaak dan perceptie.

13 likes

Het filmpje laat ook duidelijk zien, draag wat je mooi vind en nooit voor een ander.
Wellicht alleen in een business setting, maar je hoeft je niet in te beelden dat je met een 25K het mannetje bent, nobody cares behalve andere horloge nerds.

4 likes

Vermakelijk filmpje en een goede reminder dat je een horloge alleen voor jezelf draagt, niet voor anderen

6 likes

Dat doet me goed Fate.

1 like

Zou kunnen zijn, maar dan ga je er in dit geval van uit dat iemand onze mooie horloges wel opmerkt maar besluit dat niet te delen. Ik denk dat ze gewoon niet opgemerkt worden.
Zoals ik de dure merkschoenen van een ander niet op zal merken en er wellicht op het Schoenenforum gesproken wordt over het gebrek aan complimenten.

7 likes

Hier in NL interesseert het niemand of je en wat voor horloge je draagt. Dat komt omdat iedereen te veel met zichzelf bezig is. Oftewel : “ de ikke ikke ikke cultuur “. En als er dan een keer een opmerking over je horloge gemaakt wordt is dat met een negatieve lading. De reden waarom een “ juwelier “ zoals Lucardi nog bestaat in NL is omdat Nederlanders een horloge dragen als mode accessoire en verleng stuk van hun outfit maar niet uit liefhebberij

5 likes

ja eens 99 vd 100 mensen kijken niet eens naar je horloge inderdaad in het dagelijkse leven.

2 likes

En is wat mij betreft geen probleem of een gevolg van een

, desinteresse of iets anders negatiefs. Ik kan me heel goed voorstellen dat horloges eigenlijk helemaal niet zo interessant zijn.
Straks gaat iemand mij nog vertellen dat ik me meer zou moeten interesseren voor andermans merkschoenen…

8 likes

Hier in de bouwmarkt heb ik een meneer eens gecomplimenteerd met zijn Longines.

Hierop draait die meneer zich om naar zijn vrouw en snauwt naar haar: “Zie je nou wel dat het de moeite was om hem te laten repareren???”

Staat die vrouw mij raar aan te kijken :rofl:

51 likes

Heerlijk :rofl:

2 likes

Op zich heb ik daar niets op tegen, sterker nog: persoonlijk kies ik het horloge (en de band!) dan ook meestal uit bij de actuele outfit en niet om welke techniek er inzit (al interesseert met dat wel, net als het verhaal).
Het is ook altijd mijn argument naar vrouwen die opmerken dat ik wéér en ander horloge draag. “Ik heb met horloges wat jullie met oorbellen, ringen, armbanden en halskettingen (en soms sneakers) hebben…”.

Ik vind het wel leuk om bij anderen te zien wat ze dragen (en op afstand proberen te achterhalen wat het merk/type is - een soort solo-raadjeplaatje).

Het kan ook anders. Mijn zoon kocht op zijn 15e een pre owned Tag Heuer en een jaar later zijn eerste Tudor. Daarmee introduceerde en enthousiasmeerde hij ook mij in de wereld van de horlogerie. Hij is nu 20 en ik zal hem dit filmpje straks laten zien. Erg vermakelijk. Dank voor het delen Nick. En zoals opgemerkt, we dragen onze horloges voor ons zelf

9 likes

Het lijkt me erg ironisch dat jij er over klaagt dat mensen zich niet genoeg met jouw pols bezig houden omdat er een ikke-ikke-ikke cultuur zou heersen.

18 likes

Mijn mening:

Horloges draag je voor jezelf. Wat mij betreft zijn dat gewoon juwelen of sieraden. Als het echt om de tijd gaat en hoe accuraat die weergegeven wordt dan ben je met een F-91W beter af dan met een Rolex van 15K. De techniek er achter en de verhalen enzovoorts vind ik persoonlijk altijd wel een meerwaarde, maar dat komt dan onder ‘draag je voor jezelf’.

De meeste complimenten over mijn horloges van volslagen vreemden of kennissen heb ik meestal al gekregen over mijn goedkopere horloges, wat voor mij ook wel bevestigt dat mensen die niet ‘in het wereldje’ zitten geen moer geven om het merk op de wijzerplaat. Iemand complimenteerde mijn Seiko SNZH eens op een terrasje. En van iemand in een restaurant die Godbetert een Royal Oak rond de pols had kreeg ik complimenten over mijn Dan Henry 1964. Over mijn SKX vroeg dan iemand eens ‘is dat een Rolex’?

Als je horloges van een bepaald merk koopt omwille van wat het ‘uitstraalt’ op mensen die er niets van kennen, dan ga je bedrogen uitkomen. Rolex kennen de meeste leken nog wel, maar daar hangt dan weer bij bepaalde mensen een patserig sfeertje rond. Als ze het al opmerken.

5 likes

Ik laatst in Roermond nog, in een niet nader te noemen horlogezaak.
De verkoper kwam naar me toe om te complimenteren en vroeg welke het was…

Dus ik: Seadweller
Hij: Oh ja, mooi

Dus ik draai m’n pols naar hem toe…

Hij: Oh, ooooh een Rolex :person_facepalming:t3:

En dat werkt dan in een horlogezaak :rofl:

14 likes

Toevallig gisteren ook naar gekeken op YouTube. Klopt helemaal dat is precies wat we als horlogeliefhebbers en verzamelaars vaak denken. Maar de realiteit is dat mensen die niks van horloges weten, juist eerder denken dat iets duur is als het kleurrijk, glimmend of druk is. Hoe meer kleur en opvallende details, hoe ‘duurder’ het lijkt in hun ogen.

Helaas, voor mij geen Rolex in Rotterdam Zuid. Mensen zouden er zeker naar kijken, maar het zou ook veel ongemakkelijke situaties kunnen opleveren. Er is hier zelfs een keer een jongen thuis overvallen om zijn Rolex… dus ik skip 'm.

Maar los daarvan: dit filmpje laat ook gewoon zien dat als een horloge simpel en klassiek oogt, mensen vaak denken dat het goedkoop of saai is… vooral bij een Rolex Daytona, haha.

1 like

Hetzelfde met bijzondere auto’s, of design meubelen. Mensen vinden het gewoon mooi, willen het hebben en dat is genoeg. Eigenaar zijn is iets anders dan liefhebber zijn.

3 likes

Grappige video. Inderdaad, de meeste mensen weten weinig over horloges en hun waarde. De dames en heren in deze video weten wel hoe ze zich moeten kleden, een horloge hoort daar blijkbaar niet meer bij.

1 like

Ik heb toch meermaals meegemaakt bij mijn bezoek op GGZ afdelingen, dat een patiënt meteen herkende welk horloge ik om had en wat ong. De waarde zou moeten zijn.
Zelfs als dit een onbekend Russisch of DDR horloge was.

Best knap. Al moet ik bekennen dat dit niet echt de doorsnee burger betreft waar je op doelt.

Voor de rest, ben ik het ook oneens trouwens. Ik ga er helemaal niet vanuit dat het gros let op welk horloge ik draag en ik ga er al helemaal niet vanuit dat het ook maar iemand een zak interesseert wat dat horloge dan wel niet gekost heeft.

Edit; wel een leuk filmpje overigens. Ik had niet verwacht dat ze er zoveel naast zouden zitten, dus je hebt toch een beetje gelijk wat betreft mijn perceptie en de realiteit :face_with_peeking_eye:. Ik zou op zijn minst verwachten dat mensen oud zouden linken aan duur en een beter oog voor kwaliteit zouden hebben.

4 likes