De perfecte HIGH END dress watch!

Sja… hoe zeer ik ook de kunst van Lang & Heyne kan bewonderen, deze vind ik echt niks.

Te iele wijzers voor de wijzerplaat. Sector te ver naar binnen, lijkt alsof die wijzerplaat voor een kleiner horloge gemaakt was. Te grote Romeinse indices (ik vind Romeinse voor een dress watch sowieso al een dikke noppes). Ironisch genoeg en in tegenstelling tot de meeste andere gevallen staat de kleine seconde hier merkbaar te laag. Die derde lug die als een piemel uitsteekt. Crown guards op een dresser? Echt? En dan 43.5mm wat voor een duiker al te veel is als je geen boomstammen van polsen hebt, maar hier gewoon kolossaal en lachwekkend erover is.

Nee, die komt niet eens in de buurt van de top-100 qua dressers. Wellicht nog heel ver daarbuiten.

4 likes

Als we toch flink met duiten mogen smijten… dan graag iets in tonneau of rechthoekig, dat is nog wat chiquer vind ik. Uiteraard in platina of 18K, en verplicht met een lustopwekkend uurwerk.

H. Moser&cie Henry Double Hairspring, en daar passen ook nog normale bandjes op :smiley:

F.P. Journe Souverain Blue is ook mooi maar echt veel te duur tegenwoordig.

12 likes

Double hairspring? Wat de neuk… dat moet ik eens opzoeken.

Dit dus: https://www.watchprosite.com/independents/straumann-double-hairspring-explained/16.520266.3158556/

2 likes

Deze?

5 likes

Zo mag de achterzijde er uitzien van mij.

9 likes

Ik dacht eerst dat iemand een gat geboord had in een Apple Watch.

Briljante aanpak wel. Niks wijzers, enkel zicht op de balans om te weten dat die überhaupt nog werkt, en dan dat knopje opzij. Subtiel. Wel nutteloos, stel je voor dat je elke keer dingdingdingding dingding dingdong moet horen als je wil weten hoe laat het is :sweat_smile:

2 likes

Yurp. De ultieme flex.

Bestaande horloges?

De Lange Saxonia small seconds komt kort bij m’n theoretische ideaal… maar is ook auto.

Minder steriel dan de meeste Langes.

11 likes

image

Hmm… perfectie bestaat niet.

9 likes

Ach, er is eo veel lekker in de wereld, en het hoeft daarvoor lang niet high end te zijn voor mij.

2 likes

Ja.

Ik weet niet wat je bedoelt met “er boven uit steken”, maar voor mij zijn dit een soort van ultieme dressy pieces. Ze passen bij elke outfit of gelegenheid al naar gelang de band die je er op zet. Ze komen allebei van merken met een mooie geschiedenis, en de ontwerpen zijn allebei klassiek, de één uit 1932, de ander uit de 1960.

Voor wie nu zegt “maar dat is geen edelmetaal”… dat zal mij echt wel jeuken. Ook de aanwezigheid van een secondewijzer stoort me niet. Feit is dat ze allebei fluisteren en niet schreeuwen.

Ik verwijs graag naar de post van @JohnvdT. Die Patek is al duizend keer eleganter dan deze ferme Duitser.

De Lang & Heyne heeft de grootte van een tegelsteen. Dat een 43,5mm groot horloge “oogt als 41mm” zou nog steeds een halve centimeter te breed zijn voor een dress watch, naar mijn smaak.

Voor mezelf zou ik het op 34-37mm afkaderen voor ronde kasten, 25-27mm als het om een rechthoek gaat, 29-35mm als het om een vierkant gaat.

Tussen 1904 en 1990 waren horloges gewoon draagbaar, en was 37mm gewoon een “jumbo” maat. Sinds midden jaren 90 zijn horloges stap voor stap kolderiek groter geworden, maar je kunt niet met droge ogen beweren dat een maatvoering die gewoon 85 jaar als de norm gold een “miezerige hype” is.

Dat is nog steeds klein tikkeltje fors met 38mm, maar ook jouw voorstel is al vele malen beter.

Ook een prachtige optie.

Zelf zou ik, als het echt edelmetaal moet zijn, naast de bovengenoemde Pateks en Breguets deze twee nog in de strijd willen werpen:

De 37mm Lange Saxonia Thin in witgoud.

De 37mm Credor Goldfeather GBBY978 in rosegoud.

Als beide horloges een strakke gesloten achterkant hadden was het nog beter, maar ze hebben een zichtbodem. In beide gevallen vind ik het uurwerk wat druk, dus dicht was beter.

Yup.

12 likes

De 3738 Ellipse vind ik een ultieme dresser. Maar als dresser dan liever op leer.

Mijn kleine perfecte dresser met een twist: de 5000j, het microrotor uurwerk is een echte plus.

En dan nog één met meerdere twists: de Lange 1. De opaline dial is nog meer classic, maar de mijne is spannender. Maar de L1 is zoveel
Meer dan een dresswatch. Het is een icoon en werkt ook prima met jeans en t-shirt.

Verder met @Brick eens, de 2508 is een ware parel.

9 likes

Bestaat dat de perfecte dress watch :thinking: Voor mij zoiets; 34mm handwinder met gouden wijzers en geen seconde wijzer

17 likes

Dat ergens wel. Maar een dress watch is het toch allesbehalve in mijn ogen :smile: de grootte klopt wel, maar verder…

Dat is ongeveer zo dicht als je bij een textbook dress watch kan komen. :ok_hand:

4 likes

Low end maar wel lekker; met 33mm was deze Cortebert al een heel end in de goede richting van de perfecte dress watch. Gelukkig maakte VC dit soort ook in goud ipv verguld messing. Nog eventjes sparen alleen.

8 likes

Tjah, als het om de puristische uitleg van een edelmetalen, time-only, hooguit een ps als complicatie, handopwinder in edelmetaal en van bescheiden afmetingen op croco… dan heeft deze alles wel zo’n beetje wat mij betreft. (Nog) duurder of chiquer hoeft van mij niet en eigenlijk vind ik een JLC UT ook meer dan prima was het niet voor de datum of maan fase.

Voor mij valt o.a. om bovenstaande redenen de keuze van TS niet echt in de categorie dress watch. Maar iedereen moet toch een beetje voor zich zelf bepalen hoe ze die definiëren. Sommigen vinden alleen een driedelig pak ‘and up’ gekleed, anderen vinden een paar nieuwe witte sneakers en een merk shirt netjes :man_shrugging: Ieder z’n ding dus waarom zou het bij horloges ineens strikt moeten zijn?

Dat gezegd hebbende vind ik stalen schroefjes in een gouden deksel op een horloge van 50k echt geen porem

9 likes

A watch for all seasons. Zeker geen high end (gewoon quartz, staal en saffier + synthetische cabochon), zeker “overpriced” als je het horlogetechnisch bekijkt, maar wel een dresser, want compact, dun, geen complicaties, en een bandenmonster.

14 likes

Toppertje. Die moet er hier ook nog een keer komen denk ik.

1 like

Die kan ook high ender.
De rest van je berichtje blijft gewoon geldig.

9 likes

Yep, bekend uiteraard…maar geheel goud…kweeniehoor…krijg daar bij een man toch al gauw van die volkszanger-vibes bij… :sweat_smile:

1 like

't Is eigenlijk een ding van niks, maar tju, wat een présence…en dié wordt wel opgemerkt als je 'm omhebt.

1 like