Ondanks dat de prijs de laatste jaren omhoog is geschoten blijven dit heerlijke banden.
Dan maar besparen op het horloge
Ik ben minstens zo zwak voor ‘design’ bij vintage horloge banden als voor dito horloges, kom gelukkig veel minder in verleiding, want veel loop je ze niet tegen 't lijf (in nos liefst …) ![]()
Deze rode leren band (voor vaste lugs) heeft een vrij bijzondere stalen klap sluiting en lijkt mij een beetje 50’er jaren te zijn.
Soortgelijke ontwerpjes zag ik ook wel bij Jaeger lecoultre en andere 'luxury brands, maar niet universeel en dan ook nog ‘open end’. ![]()
Blij mee dus, nu nog een match met een horloge uit zelfde periode natuurlijk ![]()
Hoe werkt dat dan precies? Moet je die haakjes om de pushpins vouwen en dan weer door de band drukken? Ben benieuwd hoe zo’n band bevestigd zit.
Bij dit type (open end) banden wordt het einde niet teruggevouwen en verlijmd/genaaid of geniet. Het laatste openstaande banddeel wordt door de vaste lugverbinding gestoken, en teruggevouwen.
Dan die één of twee stukjes blik door de snee of snedes in het teruggevouwen deel steken en omvouwen - ideaal om kastjes met gesloten lugs snel van band te voorzien!
Het alternatief was nog vaak het bandje daar te lijmen, of wat sjieker door een leer atelier vast te laten naaien.
Bijzonder bij dit oude bandje is nog dat het ook met zulke lipjes wordt verbonden aan de metalen klapsluiting ![]()























