Voor jou inderdaad. Maar volgens de definitie is een luxe artikel een product of dienst dat niet noodzakelijk is voor de eerste levensbehoeften, maar wordt gekocht voor comfort, plezier, status of exclusiviteit. Dan maakt het ook gewoon niet uit dat een Submariner een toolwatch is. It ticks all the boxes. Eigenlijk juist omdat het een toolwatch is.
Jij begint ermee hè.
Een Rolex is gewoon luxe voor het merendeel in de wereld. Dat dat voor jou niet zo voelt, is omdat JIJ het geen luxe vindt, omdat JIJ het niet zo ervaart. Maar dat wil niet zeggen dat het niet zo is.
Als jij bijvoorbeeld van mening bent dat de aarde plat is omdat je nog nooit gezien hebt dat die bol is, wil dat niet zeggen dat de rest van de wereld dat anders ziet.
Ik heb nu serieus zoveel vragen.
-
Wat begrijp ik niet?
-
zou je mij nog willen duiden wat OP betekent? Het merk gap zegt mij overigens ook niks.
- Dus komen we tot de conclusie dat?
Jij doet precies hetzelfde:
maar dat “het merendeel van de wereld” dat zo voelt
In elk geval wat OP (1) betekent: original poster, degene die met het topic begon.
GAP (2): kledingmerk.
(3) conclusie (in elk geval die van mij): dat verhoudingsgewijs de prijsstijging van bijvoorbeeld Rolex, best wel meevalt t.o.v. de inkomensstijging van de beoogde doelgroep. (En dat uit gemiddelden als “het inflatiepercentage” en “gemiddelde inkomensstijging” niet zo heel veel zinnigs te zeggen valt over de betaalbaarheid van luxe horloges.)
Ah top. Dank. Ik noem dat al jaren TS. Topic starter.
Die conclusie had ik al, ik citeer jou, waarvoor dank.
‘Waar ik niemand over hoor (voor zover ik de brij aan reacties goed heb gelezen) is dat de salarissen (loonslaven) / inkomens (de vrije jongens) voor de meesten van ons nog even hard, zo niet harder zijn gestegen’
Anders zouden ze ze namelijk niet verkopen aan ons gekkies ![]()
![]()
Grote blij dat ik in elk geval bij die groep gekkies hoor…(en jij naar ik aanneem ook).
En, of het nou een luxehorloge is of niet (voor mij wel), met een Rolex of twee voelt het leven toch net wat lichter.
![]()
Dan valt de Swatch er ook onder. Daar ben ik het trouwens heel erg mee eens, als ik even ophou met plagen. We zitten in werkelijkheid dichter bij elkaar dan je denkt qua oprechte mening.
Ik reageerde puur op het feit dat @helaasweermijnloginvergeten in zijn openingswoord LUXE met hoofdletters schreef, de Sub aanhaalde als LUXE, en de Swatch afserveerde.
Dat doet de goede man wel vaker, in een topic roepen dat iets over “high end”, “LUXE”, of een andere totaal arbitraire kreet gaat, om zo te suggereren wat de moeite van het bespreken waard is of niet.
Dus ja, dan ga ik ook maar wat chargeren, deels om te kijken hoe de discussie loopt, maar deels ook omdat ik me aan die formulering ergerde.
Nee, de topicstarter begon er mee, ik gooide alleen een knuppel in dat hoenderhok.
Wel direct een stuk leven in de brouwerij zo. ![]()
![]()
![]()
Ja, maar zijn we met zijn allen uit die markt geprijsd of niet? Mijn vader zaliger zat sowieso nooit in die markt, als werkman met rouwrandjes onder de nagels.
Ik vind de OP tegenwoordig een echte value proposition, maar de Sub niet meer.
Als ik @tijdsbeeld goed heb begrepen;
Dan ligt dat aan het meegegroeid inkomen van je. Of eigenlijk het ontbreken ervan.
Mooi verhaal mensen
Maar gaat iemand me nog uitleggen hoe je de waarde van de Zwitserse frank t.o.v. de Euro in 1980 kunt berekenen?!
Ooit zei Vergilius “Credo quia absurdum”. Dat ging over de prijsontwikkeling van luxe zonnewijzers.
Dat was Tertullianus ![]()
prijsverhouding NLG tot CHF opzoeken in 1980, vind je snel.
Dat dan delen door 2.2 want als ik mij niet vergis was de ruilverhouding 2.2 NLG voor 1 euro bij het invoeren van die laatste
Ja, dit is exact wat ik verwacht.
In 2040 kost een stalen sub 25k. En ik verwacht dat mensen dat graag betalen.
Ook verwacht ik dat het percentage sportmodellen dat Rolex uitbrengt in staal t.o.v. edelmetaal met de jaren gestaag blijft dalen.
Dit creëert schaarste, terwijl de vraag alleen maar blijft toenemen.
En wat ik ook verwacht is dat andere horlogemerken dit model gaan volgen.
De al oude vraag duur of te duur. Wanneer te duur ten opzichte van wat? De gekoppelde vraag is hoe lang wil een klant een product kopen tegen de gegeven prijs. Als de vraag hierdoor afneemt zal de prijs dalen. Zo lang horloge liefhebbers de prijs betalen zal er niks veranderen.
Ja hallo, dat is niet hoe het werkt, misschien was de euro wel 2x zoveel waard geweest ( of 4x zou weinig, zeg het maar) als het toen had bestaan ![]()
Of aan het feit dat ik de sub een matig horloge vind voor te veel geld. De optie die iedereen zeg maar altijd negeert.
De OP is dan weer een prima horloge voor een soort van ok prijs.
![]()
Als mijn tante een snor had gehad was het mijn oom geweest.
Help, Original Poster, Oyster Perpetual of Ouderen Plashorloge. Wat wordt met OP bedoelt?
Ik ook.
Wanneer je waarde van geld door de jaren heen wil vergelijken: https://www.inflatiecalculator.nl/
Mijn mening: Goede horloges zijn substantieel duurder geworden door de jaren heen, er is veel goedkoper spul bijgekomen wat lang niet altijd even oké is.