De "Quartz Crisis"... wat gebeurde er nou echt?

Sam Altman zal een partij jaloers op je zijn zeg.

https://mindhulplijn.nl/

Oja? Ik vroeg namelijk net om een lijst te produceren van quartz uurwerken tussen de 20 en 23mm in diameter.

Spuugt hij keurig uit.

Zoek je het op, is het ene uurwerk 17 en het andere 26mm. “aahh zal wel” hoor ik de maatschappij al denken. “close enough”-mentaliteit. :older_man:t2:

(ik zal het wel niet goed gebruiken, ik hoor het al aankomen)

Ik had het nav het kijken van “Chernobyl” ook ff met “chat” over de gebeurtenissen rondom die kernramp en hij wist me trots te vertellen dat Valery Legasov was overleden als gevolg van kanker die ontstaan was door de straling.

Juiiiist
je snapt dat ik elk antwoord dan geen stuiver waard vind?

Als je chat zo’n grafiek vraagt te maken, kan hij zomaar alle getallen bij elkaar hallucineren. Wat is dan in vredesnaam de waarde ervan?

Ja, en?

Dit doet me denken aan een opmerking van een buurman.

Ik klaagde over menselijke ontlasting in de buurt
 Afkomstig van wildkampeerders.

“er ligt ook veel hondenpoep en daar klaag je niet over”

Ik wil allebei liever niet in m’n buurt, en de aanwezigheid van het één maakt het ander niet opeens beter, ofzo.

Oja, dit dus.

Waarvan akte.

:joy::joy::joy: Maar je snapt dus dat de aanwezigheid van onzin van geliefde medegebruikers, de (extra) aanwezigheid van onzin van AI niet neutraliseert?

ik zal m’n snavel wel houden, zal wel weer één of ander feestje aan het verpesten zijn

1 like

Zeker snap ik dat. Maar met bronnen kun je AI een stuk beter checken.

En nee, je verpest geen feestje :rofl:

Waarvan akte gebruik ik eigenlijk altijd als iemand zijn mening geeft. Of ik het er mee eens ben is een tweede, maargoed. Het staat genoteerd zegmaar :stuck_out_tongue_winking_eye:

Mooi stukje, dank daarvoor!

Heb toevallig laatst de Acquired podcast van vorig jaar geluisterd over Rolex. Daar besteden ze ook aandacht aan de quartz crisis / revolutie en hoe de Zwitsers daarop reageerden, met name het verschil tussen Blancpain, Omega en Rolex. Heel interessant inderdaad hoe (een deel van) de technologie al jarenlang op de plank lag maar de juiste puzzelstukjes in elkaar moesten vallen om er een betaalbaar en betrouwbaar massaproduct van te maken.

Sowieso een aanrader die podcast, voor wie hem nog niet heeft geluisterd.

Correctie, bedoelde dus vooral begin 90e jaren. Maar natuurlijk heeft vooral de Zwitserse horlogerie flink last gehad van massa productie (vooral in andere landen) van de quartz horloges. Je kunt het een managment crisis noemen, ik noem het eigenwijsheid van de Zwitsers die zowel traag als vasthoudend waren aan hun Zwitserse suprematie! Maar natuurlijk heeft het managment daar ook een grote rol in.

Ik zei gelukkig niet in 1 adem want het ging vooral over de quartz (crisis) en niet over de automaten want dan krijg je een heel ander verhaal. Vandaar dat jouw verhaal zo goed was en onderbouwde hoe quartz was ontstaan. Imo maak ik toch een verschil tussen tijdmeters en een oscillator en de puur automaten met een veerton. Tuurlijk kan je de Bulova ellecctron op 1 hoop gooien met de automaten, maar het principe is toch heel anders. Maar de sessentie blijft dat men te vasthoudend was en te traag reageerde op de ontwikkelingen mbt quartz. En natuurlijk waren ze daar in Zwitserland ook al lang mee bezig, zoals ik al eerder noemde mijn Skin van de Swatch. Maar dat heeft toen ook niet lang stand gehouden. Was heel goedkoop, maar toch wilde men meer in het duurdere segment blijven in Zwitserland. Grappig ook dat Swatch nu samenwerking aangaan met de luxe merken zoals Omega, AP, BP enz. Moet wel lachen dat het ineens een hype is en dat men in rijen voor de winkels staan. Heb je toch een luxe merk op de wp staan, ik hoef ze niet in mijn collectie :wink:. Nou ja op die skin na dan, maar die is ook maar kort gemaakt zoals ik deze heb, vooral met die metalen band zijn ze heel kort gemaakt :smiley:.

1 like

De grap is dat je twee concepten door elkaar heen gebruikt, wat het mij niet makkelijk maakt om inhoudelijk te reageren:

• Veer + Rotor = automaat, maar dat is puur de krachtbron, zo heeft een Kinetic ook een automatisch uurwerk in die zin dat de rotor de batterij oplaadt

• Ankergang-oscillator, quartz-oscillator of pendule (ook een oscillator) = echappement, zoals de Spring Drive electromagneet niet de aandrijving, maar wel het echappement is, en ook een stemvork een oscillator heeft.

2 likes

Onderschat niet dat de Zwitserse horloge-industrie ruim een eeuw lang was georganiseerd in een sterk gereguleerde federatie. Het doel was niet alleen winst maken, maar ook werkgelegenheid en stabiliteit bieden aan tienduizenden gezinnen. Bedrijven die waren aangesloten, moesten zich aan allerlei regels houden. In zo’n systeem was de macht van de federatie vaak groter dan die van individuele managers. De trage reactie tijdens de quartzcrisis was daarom eerder een gevolg van de institutionele structuur dan van de vermeende arrogantie van een paar managers.

3 likes

Moet ook niet altijd te makkelijk zijn toch Chris, maar ik bedoel dus de automaten die geen oscillator hebben. Pfff Chris en dan heb je het over de kinectic, heb er 2. 1 maar aan Assie gegeven en die andere soms eens goed schudden. Maar spijt dat ik die ooit gekocht heb, is vooral een horloge die je regelmatig moet dragen en dat is bij mij een probleem. Lopen doet ie prima hoor, maar ligt die te lang stil en draag je hem te weinig gaat vaak de oscillator kapot. Uiteindelijk draait het veelal om een elektrische impults of een accu die doormiddel opgeladen wordt. Over de GS spring drive natuurlijk geen slecht woord :wink:.

Je weet, ik verkoop nooit een horloge maar die kinetic zou ik wel eens een keertje willen ruilen met iemand die hem wel regelmatig draagt :smiley:

2 likes

Legendary post. :man_bowing: :ok_hand: :sunglasses:

2 likes

Erg onderhoudend leesvoer dit draadje, ik heb het in één keer doorgelezen. Bedankt allen voor de verschillende bijdragen.

1 like

Precies Dennis en daar ging het uiteindelijk mis, veel werkgelegenheid ging verloren en dan die regeltjes waar vele bedrijven zich aan moesten houden hielp in de latere jaren ook niet echt mee :+1:

Prachtig geschreven Chris, in de jaren 60/70 kon ik alleen maar dromen van een Seiko of een Casio. Ik moest het doen met de goedkopere varianten met alle ellende die daarbij hoorde. Tot in 1980, toen kon ik een Quartz Seven van Citizen kopen, deze heb ik meer dan 25 jaar (tot het bittere einde) om de pols gehad en bewaar ik nog steeds.

4 likes

Tja, in 1975 was ik 15/16 jaar oud en kocht ik een Casiotron LCD horloge van 395 gulden. Dat was erg veel geld voor een scholier die 25 gulden verdiende op de zaterdag als pompbediende.
Mijn vrienden en ouders verklaarden me voor gek dat ik zo’n ‘gek ding’ kocht. Maar ja, ik was toen al een echte innovator en omarmde technologische ontwikkelingen met beide armen. Dat ben ik mn hele leven blijven doen en heeft me geen windeieren opgeleverd

Heb de Casio nog steeds en ben er erg op gesteld.

9 likes

High praise! Dank je. :slight_smile:

Toen werd ik net geboren. Ik was vanaf 1983 met afdank computertjes bezig van m’n broer, m’n eerste was een ZX81 Sinclair, daarna al snel een Acorn Electron, en vervolgens kocht ik zelf een MSX van Toshiba, omdat m’n broer aan de Commodore +4 ging. De laatste “abnormale” computer die ik kocht voor het toren-formaat z’n intrede deed was een Vendex Headstart Explorer.

Ik zat soms ook dingen te doen als extra geheugen te solderen om meer RAM uit die Sinclair te persen, en dat soort stomme ingrepen die nu nooit meer zouden kunnen.

Vader had een quartz Seiko, en dat wilde ik toen ook, maar dat vond hij te veel geld omdat hij m’n computerij ook al sponsorde, dus kreeg ik een Hema soort-van-duikertje met een quartz uurwerkje er in. Geen idee wat er van geworden is, maar dat was m’n eerste horloge. Mijn ouders waren zo niet rijk dat een Seiko de high-end optie was, zeg maar. :slight_smile:

Ik had natuurlijk al lang mazzel als kind dat ze m’n andere hobby sponsorden, dus eigenlijk heb ik nooit kunnen zeiken. :+1: Later heeft me dat een behoorlijke carriùre opgeleverd. Ik ben die mensen m’n hele leven dankbaar, en mis ze erg.

Daar ben ik bijna jaloers op. Mooi om zulke herinneringen tastbaar te hebben. Hij valt niet te fixen?

En dan zeggen ze dat electronica of quartz geen ziel hebben. Alles wat je lang genoeg koestert krijgt een ziel voor je, zo makkelijk is het soms.

4 likes

Herinner ik me nog vaag. Mijn stiefvader had er eentje. Veel "gedoe’’ mee maar hij bleef 'm lang trouw
!

1 like

Inderdaad, eerder onvermogen tijdig aan te passen dan iets anders.

1 like