De revival van de TUDOR Submariner 🛡

De revival van de TUDOR Submariner in 2023 :shield:

Deel van de horlogehobby voor mij persoonlijk is het uitkijken naar nieuwe releases en een duik nemen in de historie van een merk om te voorspellen (en hopen) wat er aan zit te komen. Voor Rolex wordt er altijd al volop gespeculeerd over nieuwe modellen, kleuren en vaak samenhangend met een anniversary van een bepaald model (nieuwe Explorer in 2021?). Maar bij Tudor gebeurd dat veel minder, terwijl dat daar misschien nog wel veel interessanter is.

‘The TUDOR’

De geschiedenis van Tudor gaat terug tot 1926. Of eigenlijk verder terug naar 1905 als de Duitse Engelsman Hans Wilsdorf (1881-1960) Rolex in Engeland registreert als merk van horloges. Twee decennia later laat Hans Wilsdorf het merk ‘The TUDOR’ registreren om horloges te maken met de betrouwbaarheid van Rolex tegen een lagere prijs. Vaak resulterend in een goedkoper uurwerk maar verder met onderdelen van Rolex waaronder de kast en kroon. Ook in de paginagrote advertenties werd Tudor gepositioneerd als hét horloge voor de werkman, zoals een mijnwerker of bouwvakker waar een horloge bestand moest zijn tegen zware omstandigheden.

Tegenwoordig is Tudor een gevestigd merk met veel historie en een diversiteit aan modellen die vrijwel wereldwijd worden verkocht. Toch is Tudor ook een tijdje weggeweest van de Amerikaanse en Engelse markt tussen 2004 en 2013.

Marine Nationale

Tudor introduceerde zijn eerste duikhorloge in 1954 met de referentie 7922, ook bekend als de ‘Small Crown Sub’. Wat niet iedereen weet is dat Tudor al in 1956 leverancier was van duikhorloges voor de Franse marine, de ‘Marine Nationale Française’ en later ook de Amerikaanse marine. In samenwerking met de Franse marine heeft Tudor de ‘Tudor Submariner’ verder ontwikkeld met de iconische (en vaak verdoemde) snowflake-hands als resultaat voor een betere afleesbaarheid onder water. Dat model is in 1969 geïntroduceerd met referentie 7016 en als officiële naam de ‘Oyster Prince Submariner’. Door die samenwerking met marine eenheden wereldwijd mag het met recht een toolwatch worden genoemd! Zei iemand MilSub?

Naast de Marine Nationale (M.N.) en de US Navy (USN) heeft Tudor ook horloges geleverd aan tal van marine eenheden van andere landen zoals Canada, Italië, Zuid-Afrika, Argentinië en Jamaica.


Foto: Duiker Marine Nationale


Ref. 94010, laatste model Tudor Submariner die is gebruikt door de M.N., van 1975 tot 1983.

Rolex

De strategie van Tudor is al sinds het ontstaan van het merk nauw verbonden met Rolex. Over de beschikbaarheid van ‘stalen Rolex sportmodellen’ die ver boven list worden verkocht en de obsessie en frustratie rond wachtlijsten en aanbetalingen wordt nog dagelijks geschreven. Veel mensen denken dat Rolex zich dichter in de buurt van Patek en AP probeert te positioneren en daarbij Tudor het Rolex van 10 jaar geleden maakt.

Tudor Black Bay

Een grote revival van Tudor was de introductie van de Black Bay collectie in 2012 en het merk deed dat opnieuw in 2018 met de ‘dunnere’ BB58 met een nieuw in-house caliber ontwikkeld door het dochterbedrijf van Tudor: Kenissi. Dat laatste model zorgde voor het eerst voor een schaarste om een horloge van Tudor wat voor enige tijd ook de prijzen heeft opgedreven op de grijze markt. Dat laatste lijkt inmiddels wat gekalmeerd te zijn.


Foto: Submariner 7924 (1958)


Foto: BB58 van @Zulu

Tudor Submariner 79000

Mede omdat de Tudor Submariner in de markt is gezet als echte toolwatch zijn er veel verschillende referenties uitgebracht in formaten van 36 en 39mm.
De 3de en laatste generatie van de Tudor Submariner was de 79090 en 79190 en waren onderdeel van de collectie van Tudor tot 1999, inmiddels 22 jaar geleden. De Tudor Submariner ligt goed in de markt te zien aan de ontwikkelingen op Chrono24 waarbij prijzen variëren van 5k tot 8k voor een ref. 79190 en zelfs tot kapitale hoogte van 20k euro voor een Tudor 7928 uit 1963.


Foto: Tudor Submariner, Ref. 79190

Tudor dive watches

Natuurlijk heeft Tudor met de diverse modellen uit de Black Bay serie en de Pelagos duikhorloges in de collectie, een mix van vintage en moderne horloges. Toch kan ik mij geen betere ‘revival’ voorstellen dan die van de Tudor Submariner. Soms wordt dit weggewuifd omdat de huidige Black Bay een interpretatie zou zijn van de Submariner, maar voor mij persoonlijk zijn dit twee verschillende modellen, aangezien de Black Bay meer een interpretatie is van de 7924 (1958) en niet de latere generaties Submariner. Ook waren de eerste generaties van de Submariner zonder crownguards en grote kroon maar een kort leven beschoren. Tudor kwam al in 1959, slechts vijf jaar na de de referentie 7922 met een opvolger met crown-guards en kenmerkende bezel, de ref. 7928.

Dan de volgende vraag, wanneer lanceert Tudor opnieuw de Submariner? Daar is maar één passend antwoord op: Als de tijd daar rijp voor is. En naar mijn mening staan bijna alle seinen op groen.

Schaarste

De schaarste van Rolex sportmodellen waaronder de Rolex Submariner pushen Rolex verder op in prijs en ‘popularity’. Met de release van de compleet nieuwe Rolex Submariner (ref. 124060) vorig jaar en het enorme enthousiasme waarmee het horloge is ontvangen wordt de mogelijkheid om er een te kopen met de dag kleiner.

Het uitbrengen van een TUDOR Submariner (of MilSub) door Rolex zou opnieuw een enorme boost geven aan Tudor en passend bij de schaarste van Rolex. Een passende strategie zou dan zijn:

“Zorg ervoor dat Rolex bijna onbereikbaar is en maak TUDOR het beste alternatief.”

En het beste alternatief voor een Sub is dan een Tudor Submariner, zonder daarbij te toornen aan het merk met de kroon. Concurrentie in eigen huis voor de Rolex Sub? Hoe dan? Hij is helemaal niet verkrijgbaar. En het geld verdwijnt uiteindelijk in hetzelfde laatje, in plaats van kopers die uitwijken naar Omega, GS, IWC en Hublot (…grapje). Sowieso is duidelijk dat Tudor zijn groeistrategie verder door zet met de opening van tal van mono brand stores wereldwijd, waaronder laatst een in Keulen (DE).

Dat Tudor blijft groeien blijkt ook uit de recente cijfers gepubliceerd door Morgan Stanley. Kwam Tudor in 2017 en 2018 nog helemaal niet voor in de top 20 van merken met marktaandeel, stond het in 2019 op plaats 18 en is het vorig jaar (2020) al doorgestegen naar plaats 14.

Spoon1
Foto’s Tudor Submariner van @Spoon1

Bovenstaand stuk is vanzelfsprekend mijn mening, in mijn enthousiasme voor het merk en de hoop op toekomstige re-releases. Er zijn dan ook geen indicaties (maar die zijn er nooit) dat Tudor de Tudor Submariner opnieuw zou uitbrengen. Maar tenslotte had ook niemand de Stalla kleuren op de Rolex OP’s van vorig jaar zien aankomen. En daarom ben ik benieuwd naar jullie mening, zou Rolex de ‘Tudor Submariner’ (of onder de naam MilSub) opnieuw uitbrengen, als alternatief voor de Sub met kroontje die praktisch niet te koop is? Of denk je dat Tudor beter af is door zijn eigen koers te varen en met écht nieuwe modellen te komen?

Enkele interessante gebeurtenissen rond Tudor:

1905 oprichting Rolex
1926 oprichting Tudor
1954 Eerste Tudor duikhorloge (Submariner)
1956 Leverancier van de Marine Nationale
1999 Tudor Submariner discontinued
2004-2013 Weg van de Amerikaanse en Engelse markt
2012 Introductie Black Bay
2015 Tudor-Kenissi COSC in house movement MT5621
2017 Tudor Black Bay Harrods SE
2018 Introductie BB58
2020 Tudor mono-brand stores (boutiques)
2021 ??

Schermafbeelding 2021-03-11 om 08.33.45

217 likes

Als de Tudor Submariner komt ga ik hem halen :grin:

16 likes

Ik hoop héél erg dit.
We hebben al genoeg Rolex, ook subjes zijn er inmiddels wel genoeg … :sunglasses:

PS Tudor is een prachtig en een vaak ondergewaardeerd merk, vooral door mensen die het nog steeds zien als ondergeschikt aan Rolex en zich niet even verdiepen in de geschiedenis van beide. Dank je wel voor je verhaal! Leuk.

16 likes

Die blauwe tudor sub die je post zou ik meteen kopen. Maar gaat er nooit komen. Dut zou de grijze prijs van de rolex sub kunnen schaden. Gaan ze dus nooit doen

3 likes

Goed verhaal, hiervoor zit ik op het forum😉

Hoe meer diversiteit in (top) merken hoe leuker het wordt in mijn ogen…

7 likes

Dank je!!
Snowflakes blijven mooi :birthday::birthday:!!

3 likes

Dit zou ik dan wel leuk vinden.

Echter ik verwacht wel t volgende.

De Rollie Sub zal waarschijnlijk nog moeilijker leverbaar zijn tegen die tijd cq nog hoger geprijsd grijs.

Op de Tudor Sub ontstaat een run cq hype die vele male groter word dan de bb58… Aka eerste tijd weinig kans om m op de bonnefooi te kopen bij een ad.

Dus tudor sub word ook een jaar wachten en langer. :stuck_out_tongue_closed_eyes:

Tudor sub word de nieuwe Rolex sub. :wink:

O wacht ’ t is geen Rolex, want die wil je toch als je Tudor koopt’

3 likes

Een groene aub! :muscle:

2 likes

Mijn 94110 :heart:

74 likes

Zou leuk zijn als Tudor met een nieuwe sub zou komen. Prijzen voor de oude subs slaan niet echt ergens meer op.

2 likes

Zou het toch een vorm van creatieve armoede vinden. Maak eens wat nieuws of verfrissends. Dat Rolex na al die tijd nog steeds elke zoveel jaar hetzelfde horloge opnieuw uitbrengt met een minimaal verschil is al niet het hoogtepunt van creativiteit. Maar ergens wel begrijpelijk. Maar als Tudor heb je nu juist de ruimte om wat vrijer en avontuurlijker te werk te gaan.

Doe het gewoon niet.

Ik vind die blauwe Tudor Sub trouwens wel heel mooi.

5 likes

De tudor black bay en de pelagos zijn toch al de moderne reïncarnatie van de submariner of heb ik 't verkeerd,?

7 likes

Er is ook een sub van tudor

Ja vintage alleen bedoel je,?

ja inmiddels al ouder. Maar wel duidelijk t broertje van de R sub

Leuk stuk @Patrick👍🏻 Tudor heeft echt hele mooie modellen , welke m.i. Wel eens (onterecht) ondergewaardeerd worden…

1 like

Leuk verhaal! Dank voor het delen.

Heel gaaf die oude Tudor Subs!

Maar ik ben ook fan van de huidige Tudors.
Ik heb (op 1 na) mijn Rolexen aan de kant gedaan en geniet juist van mijn BB58. :crown: is voor 95% gel*l over :euro:.
Ik hoop juist niet dat ze een remake van de oude Sub maken, want dan krijgen we Rolex taferelen…

25 likes

Wat kan Tudor uitbrengen dat beter is dan dit

30 likes

Ik meen me te herinneren dat de fans 2 jaar geleden ook al dachtten dat Tudor een nieuwe sub ging knallen, bleek voor velen een teleurstelling. Te tool, te lomp, te eigenzinnig, te niet Rolex.

Tenzij je hem mod, zoals hier onlangs getoond.

Tudor was trouwens ook leverancier voor de Belgische poolexpeditie 50 tal jaar geleden.

4 likes

Creatieve armoede, ongetwijfeld.
Cash cow :cow:, absoluut (ik zou hem ook kopen).
Rolex/Tudor hebben (nog maar) één doel en dat is geld verdienen.

1 like