Nee, dat denk ik niet. Rolex is van een non-profit stichting.
De missie is simpel; zorgen dat de stichting zo lang mogelijk een bijdrage kan blijven leveren aan het ontwikkelen van kennis en kunde op het gebied van horlogerie.
Daarnaast wat bijvangsten; zorgen dat de familie wilsdorf in bepaalde mate nooit meer hoeft te werken en Rolex 4-ever baby!
Je bent goed geïnformeerd, @Mr.JokerBean. ik heb dat artikel ook gelezen en de discussie erover gevolgd. Het is ook al typisch dat Rolex deze naam probeert te claimen, aangezien er nooit officieel een MilSub is geweest (van Rolex).
Volgens mij is er in het verleden iets soortgelijks geweest met het claimen/rechtzaak van een naam en kort daarop een release. Dus wie weet dat Rolex de naam MilSub gaat gebruiken voor iets compleet nieuws voor Tudor. Het zou erg goed passen; toch de historie en niet direct een op een de naam van de Rolex Submariner.
Wat ik wel typisch vond is dat de claim alleen geldt voor Amerika. Je zou verwachten dat Rolex dit direct breder trekt aangezien releases mondiaal zijn.
Bekijk het eens andersom: Waarom zou Rolex een extra bedrijf kopen. Ze zijn de marktleider, met op enorme afstand de volgens.
Daarnaast is de huidige trend zichtbaar dat Rolex alleen maar aan populariteit wint, waarbij niks wijst op een mogelijke afname van deze groei/populariteit. Met Tudor als tweede merk, bovendien ook groeiende, heeft Rolex alles wat zij nodig hebben.
Het past ook totaal niet in het beleid van Rolex om zoiets drastisch te doen. Ze werken conservatief en stoïcijns. De huidige strategie werkt perfect. Rolex heeft geen nieuwe merken nodig.
Heel simpel;
Rolex beweegt langzaam naar de bovenkant van de horlogerie.
Tudor vult het gat wat Rolex achterlaat.
Nieuw merk vult het gat van Tudor.
Daarbij heeft het merk Kiger een merknaam in handen wat Rolex wil hebben en vind ik het nog best aanvullen qua naam als ik eerlijk ben.
Rolex, Tudor en Kiger.
En vergeet niet dat Rolex ooit heel wat merken had in het onderste segment. Marconi, Unicorn om er twee maar even te noemen.
Interessant verhaal, leuk om een inhoudelijk stuk over een bekend merk te lezen. Het blijft allemaal speculatie maar ik denk ook dat een herintroductie van de Submariner een klapper zou worden. Als je de ontwikkelingen ziet dan zou het een kwestie van tijd zijn maar vooralsnog denk ik dat ze het assortiment vaan de ‘58 nog wat verder zullen uitbreiden met wat kleurtjes. Een groene is er nog niet bijvoorbeeld. Ondertussen geniet ik al sinds 2011 van mijn midsize 75090. Voor mijn ienemiene polsen een prima maat.
Rolex beweegt juist naar boven om weg te komen van de onderkant. Een extra merk is eerder een extra risico, waarbij goedkopere horloges ook nog eens minder kwaliteit uitstralen. Dit is iets waar Rolex ver vandaan wil blijven. Rolex wil zich juist distantiëren van concurrentie.
“De onderkant” is de vijver van Swatch e.d. Zij zijn veel beter ingericht op de echte massa. Rolex niet. Om dit op te starten zijn de kosten en risico’s te hoog.
Ben er vrijwel zeker van dat dit nooit gaat gebeuren.
Nee joh, waarom denk je dat tudor ETA uurwerken gebruikte. Nu is dat ook manufactuur en dus in een bepaald segment aan het bewegen.
Ik gok dat Rolex over 10 jaar nog maar 100k horloges per jaar produceert met instapprijzen van 20k. Tudor gaat naar de 800k en instapprijzen van 8-10k en dan is daar best ruimte onder voor een merk met prijzen van 2-3k tot 10k en doordat het een instapper is en niet heel gewild, productie van 200k-300k.
Prijzen uiteraard tegen die tijd nog te corrigeren met de nog te komen inflatie.
Ik denk eerder dat Rolex Tiger zou opkopen puur en alleen voor de naam Milsub. Het is tenslotte een micro-brand, dus eigelijk het enige wat je koopt is een naam en de ontwerpen.
Daar heb ik er 2 van. Zijn topgrade uurwerken die door Tudor gemodificeerd en gereguleerd zijn in Cosc specs. Kosten alsnog nieuw bij de AD in Hongkong rond de 3K. Zijn niet de standaard ETA uurwerken. Ze hebben overigens ook niet voor niets de inhouse uurwerken ontwikkeld. Zullen de komende jaren ook alle ETA uurwerken vervangen, meer winst en minder afhankelijkheid van Sellita/Swatch. Alles in eigen beheer.
Over 10 jaar maar eens onze theorieën evalueren 🥸.
Waarbij ik moet opmerken dat een manufacture uurwerk voor mij niet perse hoeft. Je zit aan specifieke onderdelen vast en dus aan service bij de fabriek of gecertificeerde horlogemakers. Zie Omega. Daar betaal je nu de hoofdprijs voor een service ook als het een eenvoudig uurwerk zonder complicaties betreft. Gewoon een ETA waar de onderdelen voor het oprapen liggen heeft zeker zo z’n voordelen, vooral als je geen flipperaar bent.