De revival van de TUDOR Submariner!!

Zullen we dit hele forum dan nu maar opheffen? We zijn er wel nu.

2 likes

Beetje het gevaar als we rationeel naar deze bezigheid kijken.

Wat is eigenlijk het nut van het leven?

1 like

Kijk, een leuke discussie over horloges is altijd goed, dus het forum mag blijven. Ik snap alleen het gedoe om die Sub niet. Tudor heeft een vormtaal gekozen, heeft een fabriek opgericht, ze hebben een enorm stel verkoop-successen, en dan blijft er een klein contingent drammen over de weg die ze niet ingeslagen zijn.

Maar wat ik van het openingsverhaal in dit topic nog nooit begrepen heb:

Ik heb in de afgelopen 5 jaar altijd, op elk gewenst moment van de dag, een grijze dealer kunnen bellen die mij per direct aan een Sub had kunnen helpen. Waarom is die mythe toch zo hardnekkig? Dat het AD kanaal boefjes zijn, soit, maar submariners genoeg hoor. Er staan er hier zelfs drie te koop op het moment, en ze zakken al een redelijk eind richting de 9000 pietermannen, als ik dat goed zag.

6 likes

Ik snap de heisa ook niet zo. Als je zo graag een sub wilt, koop er dan een. Als je die te duur vindt zijn er genoeg “”“hommages”"" te vinden die er allemaal bijna hetzelfde uitzien. Wat een Tudor hommage hier aan toe zou voegen is me onduidelijk.

Maar he, ieder z’n ding.

Hij gaat er inderdaad nooit meer komen. Met de huidige productie heeft Tudor genoeg moderne alternatieven. Als je Pelagos vervangt met Submariner op de 39mm heb je een moderne Tudor Sub.

Het is echter niet perse drammen. Het is een stukje nostalgie. Vroeger was alles beter toch?

Maargoed, op naar volgend jaar. Nieuwe ronde, nieuwe hype, nieuwe kansen :nerd_face:

4 likes

De 54 is gewoon een moderne herintroductie van een oude Sub. Het is me ook een vreemd fenomeen dit :upside_down_face:

1 like

Ik vind sowieso de hele geschiedenis van de Tudor Submariner enorm gaaf. Ik heb er dan ook meerdere stukjes over geschreven. Het zou dan ook een oprecht ‘eerbetoon’ zijn als Tudor zo’n model opnieuw zou uitbrengen. Precies zo als ze ook hebben gedaan met de BB58, op basis van de eerste Submariner. Natuurlijk gaan ze hem nooit meer zo noemen, maar dat maakt niet uit. Noem hem lekker BB59, gebaseerd op de ref. 7928. Of nog beter BB75, naar de ref. 94010, het laatste model gebruikt door de M.N. van 1975 tot 1983.
Op een of andere manier durft Tudor wel te graven in het prille verleden met de BB54 en BB58, maar durft niet te kijken naar één generatie daarna.

Niet aardig. Jij kan er zelf ook wat van.

Mee eens, maar ik (en vele met mij) willen een revival van de Submariner zoals de M.N. die gebruikte. Een revival zoals Tudor ook heeft gedaan met de BB58. Gewoon met een alu-bezel, maar verder met moderne specs. Ja ik kan kijken naar een vintage exemplaar, maar dat blijft een mijnenveld. Ik zal dat topic van een HF’er met een discutabele Tudor Submariner kast maar niet oprakelen. Plus ik vind ze te duur voor wat het is. Ik wil er gewoon een met moderne specs zoals de BB58, maar dan qua model nĂ©t iets moderner.

Maar wees eerlijk, is een Rolex Submariner die grijze prijs a 12 tot 14k waard?

Van de eerste Sub ja. Niet van alles wat kort daarop kwam. Want hoelang heeft de Submariner zonder crownguards bestaan? Slechts 5 jaar. Daarna kwam Rolex/Tudor al op het idee de kast te vervangen door er een mét crownguards en getande bezel.

Omdat het van de maker zelf komt misschien? Volgens mij is dat de enige die het recht heeft een revival uit te brengen. Of vind jij het meer gepast dat Omega of IWC die handschoen op zou pakken?

Ik geef het op. :sob: Ik stop ermee. Ik koop wel een SKX, die komt nog het dichtst in de buurt.

:cowboy_hat_face:

12 likes

Ik denk dat het te goed gaat met Tudor. Ze hebben geen reden om deze troef al te spelen.

Kan best als het even wat minder gaat, dat ze wel deze kaart trekken en een “legendarisch eerbetoon” uitbrengen dat overeen komt met een Tudor Sub.

Blijf geloven. Ooit is het zover, als het klimaat ons niet inhaalt :nerd_face:

4 likes

Ik snap waar je vandaan komt Patrick.

Ze hebben de afgelopen jaren geweldige releases gedaan en ook dit jaar weer met de BB54. Ik weet dat bijvoorbeeld ik die zeker een keer ga nemen.

Als die 3.5k doet 2e hands heb je een geweldige deal die precies is waar Tudor voor staat. Ik kan ze niet kwalijk nemen dat ze niet 2 releases per jaar doen op hun heritage want het droogt toch een keer op als je alle modellen er nu in een paar jaar doorheen jaagt.

3 likes

9411đŸ€ż Tudor Submariner

14 likes

Hee, ik spendeer veel tijd in Seiko topics, en daar zitten hele batterijen mensen die vinden dat de SKX terug moet komen, dat alles te duur is geworden, dat ze van het padje af zijn en ga zo maar door. Ik begrijp dat de één z’n nostalgie op de ander als licht drammerig over kan komen, en zo zullen er ook genoeg zijn die mij een onverbeterlijke veelzeveraar vinden. :slight_smile:

Ik weet het niet, man
 Het lijkt er op alsof de 54, 58 en Pelagos 39 al ruim in de duikers voorzien.

Wat ik jammer vind is dat echte echte Tudor ontwerpen zoals de North Flag en de P01 niet meer aandacht krijgen. Een 39mm P01 zou super cool zijn, of een nieuwe North Flag.

Ten eerste moet je jezelf niet gelijk stellen aan het hele contingent en hoe vocaal ze op sommige fora zijn, maar ten tweede ben ik me daarvan bewust. Ik dram dagelijks om het ontwikkelen van uurwerken die bij een kastmaat passen (of vice versa), bijvoorbeeld. :slight_smile: Zie boven.

Ik zou 4000 Euro voor een Submariner realistisch noemen, maar zodra je in de buurt van de SJE093 prijs-range komt zie ik Seiko als evidente winnaar. Eerlijk is eerlijk, een BB54 en een moderne Aquaracer zijn in mijn ogen de leukere horloges, en ik kan nu niet zeggen dat het verschil in afwerking er af spat. Kortom, boven de 2000 Euro zou ik geen Sub overwegen, dan is er genoeg ander spul.

Maar wat ik van de waarde vind doet niet ter zake. Het ging om de beschikbaarheid en verkrijgbaarheid. En die is altijd prima geweest.

3 likes

Op zich snap ik je punt wel, maar de verhouding tussen het hedendaagse Tudor en Rolex is heel anders dan in de jaren’80-‘90. Tudor is nu helemaal onafhankelijk en alleen al daarom zal er volgens mij nooit meer een Tudor met de naam Submariner uitkomen, dat is gewoon Rolex territorium.
Als je kijkt naar de Tudor Subs uit de periode ‘80-‘90 dan is dat inderdaad vintage, maar verder qua uurwerk gewoon modern want in de meeste Subs tikt een gemodificeerde ETA 2824-2 in top grade afwerking. Die lopen als een tierelier, zijn makkelijk door iedere goede horlogemaker te servicen en onderdelen zijn geen probleem. Ik geef daar veruit de voorkeur aan dan aan een zogenaamde moderne interpretatie met nep-vintage vibes. Qua prijs zijn die oude dingen inderdaad stevig maar in mijn ogen het geld toch waard want dit is gewoon the real deal.

18 likes

Na het groen misschien wel het meest volatiele stukje horlogeforum?

Helemaal met je eens. Ik zie ze alleen een submariner uitbrengen als de zaken slecht gaan en er een hit nodig is. Dat is een kaart die ze voorlopig echt niet zullen spelen.

Mooi toch? Forum heeft ook wat kleur nodig.

1 like

Topper dit :smiling_face_with_three_hearts:

2 likes

Seiko heeft dit jaar gewoon een prachtige 1-op-1 vintage release gedaan uit zijn rijke historie. Dus het kan wel gebeuren:

2 likes

Seiko heeft alleen niet te maken met Rolex als opperbevelhebber.

4 likes

Bedankt, en eens. :grin:

1 like

4 likes

En bij Bulang nog wel meer.

3 likes

Opgelost! Topic mag dicht zou ik zeggen tot September 2024? :rofl:

2 likes