Als er hobbyisten zijn die het aandurven om een Poljot 3133 caliber een service-beurt te willen geven. Bij deze een stap-voor-stap gids.
Heb ook nog een Ruski gevonden in de verzameling. Iemand enig idee uit welk jaartal (en fabriek) dit horloge afkomstig is?
Het is een Raketa, uit de Petrodvorets Watch Factory in St. Petersburg. Qua leeftijd kan ik er zo weinig van zeggen, behalve dat 'ie uit de USSR/CCCP tijd stamt, dus voor pak 'm beet 1991.
Gaaf ding trouwens
Dank. Vind het een apart model en leuk voor de collectie, maar absoluut niet draagbaar vanwege de kleurstelling. Maar dat geldt voor meer vezamelaars horloges
Ik ben sprakeloos over zo veel kennis en kunde. In één woord: geweldig!
PS: mijn eerste Rus is (hoop ik) onderweg, een Poljot De Luxe automatic 29 steens. Een dresser dus. Foto’s komen zodra het horloge binnen is.
Dank je voor deze informatie.
Ik ben nog niet serieus aan de chronografen begonnen maar bijna zover. Dus ik ga op zoek naar een paar van deze uurwerkjes om in de winter naast mijn reguliere projecten te doen.
Dit kan mij een stuk verder helpen!
Die 2809 ontbrak nog, inderdaad een subliem uurwerkje in een onaanzienlijke kast, maar wat zit dat goed in elkaar en het loopt geweldig.
Ja, dat is een mooi uurwerk, het balanswiel is ongeveer even groot als die van een Molnia zakhorloge.
Bedankt voor al deze informatie. Was zelf aan het snuffelen op e-bay en zie veel leuke horloges voor onder de 100 euro aangeboden worden door een bedrijf uit Oekraine. Snap nu dat er dan aan gesleuteld Is (al staat het er bij sommige wel netjes bij vermeld).
Zou graag een Rus willen proberen, dus mocht iemand een goed adres weten?
Nogmaals bedankt voor alle info! Leuk leesvoer
Ben je op zoek naar een kwalitatief goede vintage dan zijn er met name op Ebay een aantal uitstekende verkopers die ook prima service geven
Ondertussen is er na veel speurwerk meer bekend over dit type horloge en in welke fabrieken ze zijn geproduceerd. Zo is het, onder de Russische horloge verzamelaars, mysterie van het loge “53” opgelost. Het hele verhaal staat in History of the Type.pdf (674.0 KB). Hierin staat alle nodige info om te bepalen of het een origineel “Type-1” horloge is.
Zeer leuk en interessant topic!
Heb zelf ook een tweetal Russen (niet de mooiste, maar zaten bij een lotje).
Wat ik niet had verwacht, waren de mooi afgewerkte en details op de uurwerken. Misschien wat simplistisch, maar ik had Lada praktijken verwacht: simpel en ruw.
Wat foto’s. Het uurwerkje van mijn Mark (16 jewels):
Uurwerkje van mijn Rekata, ook 16 stenen:
Beide horloges lopen overigens heel netjes, ken de onderhoudshistorie verder niet.
Bedoel je Маяк (Vuurtoren) en Ракета (Raket) misschien?
Het verbaast me eigenlijk dat de Type-1 horloges zo lang in produktie zijn gebleven terwijl er vanaf begin 50er jaren al veel modernere ( lees kleinere ) uurwerken beschikbaar waren. De jongste die ik zelf bezit is van 1947 en dat is toch ruim na ww2.
Dat zijn ze idd! Excuses, zit nog niet zo goed in Russische horloges (of Russisch haha). Wel leuke merknamen.