De smartwatch HOT OR NOT?

Nehh, dat zijn gadgets. Pruttel

Ik heb nu bijna een jaar de Samsung 46. Erg leuk speelgoed. Na een aantal dagen dragen en spelen kwam wel weer de behoefde tot het dragen van een ècht (lees normaal) horloge.
Bleef over dat het horloge wel heel prettige sportfuncties bezat. Zo worden het aantal gezwommen baantjes in het zwembad geteld, het aantal slagen en de tijd per baantje. Maar ook in samenwerking met de activiteitentracker op de telefoon en de app van Technogym voegde het bij de spinningles ook wat toe.
Maar op mijn 55ste kan ik zo weinig meer zien zonder leesbril dat de lol eraf is. Tijdens het sporten wil ik niet ook nog eens een leesbril meenemen voor de bediening van het horloge. :rofl:

Het horloge is daarom sinds een week bij een vriend van mij die hem misschien wil overnemen.

2 likes

Vind het fijn ding hoor hij gaat voorlopig niet meer af!

Volgens mij draai je nu de zaakjes om :wink:

Maar inderdaad, eigenlijk is sinds de mobieltjes tijdperk t horloge tot n sieraad verworden. Vandaar dat destijds weinig nog meer n horloge droeg. Ze hadden geen behoefte aan n sieraad.

Da’s net hoe je 'm leest denk ik. Functioneel betekent letterlijk “iets dat een duidelijke functie heeft”. Een smartwatch heeft een duidelijke functie, een horloge ook. Alleen hoeft een smartwatch niet persé mooi te zijn maar wel functioneel, omdat het niet als sierraad gedragen wordt. Da’s wat ik probeer te zeggen. Maar ik snap je verwarring. :wink:

Horloges waren overigens altijd al sierraden. Kijk naar de zakhorloges van weleer en hoe men deze droeg. Niet sec functioneel, maar juist ook als sierraad, als statussymbool. Da’s nooit anders geweest. Velen zijn alleen door de komst van smartwatches dat stukje waardering voor deze (immer nog) bijzondere techniek even uit het oog verloren denk ik. Toch zie ik die tendens weer omslaan en zie ik steeds meer mensen die weer kiezen voor een mooi traditioneel horloge.

Maar goed, ik ben nogmaals een echte (traditionele) watch snob.

1 like

Ik vind een smartwatch zeker wel voordelen hebben. Als ik ergens fiets waar ik de weg niet ken, kan ik met Google maps op m’n horloge navigeren. De telefoon mag je immers op de fiets niet meer vast houden. Dat is best een praktische toepassing. En ook op vakantie vind ik het wel prima om zo’n ding te dragen.

Maar ik word er niet zo warm van als een “echt” horloge. Een “echt” horloge is, zoals @SeikoLover68 hierboven zo mooi verwoord, een sierraad. Daar kan ik echt van genieten, als ik er naar kijk. Ik heb 2 smartwatches (Fossil Gen1, nog met een Intel processortje en een Fossil Gen3 met een Qualcomm Snapdragon 2100 chip), maar ik moet eerlijk bekennen dat ze nog zelden draag. De Gen1 is door z’n traagheid ergelijk om mee te werken. De Gen3 gaat nog wel, maar het is ook behelpen in vergelijking met moderne telefoons. En dat is wat mij betreft ook direct het nadeel van de smartwatch: de performance.

Voor mij is de smartwatch zowel hot als not. Vanuit technisch oogpunt is het best knap om een complete smartphone op je pols te krijgen en dat-ie het een dag volhoud met z’n kleine accu. Het eenvoudig wisselen van wijzerplaten geeft je de luxe om elke dag wat anders te dragen terwijl het je weinig tot niets (extra) kost en er zijn best praktische toepassingen voor (zoals spotify bedienen of navigeren terwijl je op de fiets zit). Maar aan het einde van de dag, zie ik toch liever een “echt” horloge op m’n pols.

2 likes

Zoals ik al zei ik heb meerder smartwatches gehad en ik weet niet of andere soms het zelfde gevoel hebben maar ik werd er af en toe zo opgefokt van.
als er vanuit het werk of zo een stortvloed van belletjes/berichten kwamen had ik de neiging om hem af te doen.
En ik weet wel dat kan je dan uit zetten, maar dan vergeet ik het weer aan te zetten.

Ik kan me voorstellen dat een smartwatch voor iemand die met zijn gezondheid bezig is een super toevoeging kan zijn.

maar voor een hork als ik? moet ik de hele dag mijn hartslag weten? mijn stappen? mijn zuurstof gehalte in mijn bloed?
Ik krijg er alleen maar stres van.

3 likes

Exact dit. Gebruik zelf een Apple Watch series 5 naar volle tevredenheid. Maar die gaat vaak alleen in de avonduren om zodra ik even ga sporten of een stuk ga wandelen. Vind het wel interessant om te zien hoeveel calorieën e.d. ik nou verbrand.

Moet ik wel bij zeggen, ik heb praktisch alles notificaties uitgeschakeld, want ik werd helemaal debiel van al dat getril op de pols.

Al met al: Smartwatch is leuk speelgoed met in sommige gevallen best coole functies. Maar het is niet een echt horloge. :slight_smile:

2 likes

Echt puur om mijn slaap te tracken en bodybuilding/fitness workouts te loggen qua hartslag etc… En op kantoor, loop ik liever ook niet meer rond met een Rolex. Dus ook daar heb ik hem vaak om, maar dat is ook omdat alle meldingen daar dan subtiel worden weergeven en ik niet continue met mn telefoon in de poten zit.

Gemak dient de mens…

Maar als een ‘horloge’ opzich is het 3x niks. Sterker nog, ik vindt het de naam horloge niet eens waard. Alsof een tijd functie + pols draagbaarheid automatisch de naam ‘horloge’ krijgt. Voor mij is het gewoon ‘weer een device’.

2 likes

Uhhh, ja, waarom niet? :joy:

Het geeft zelfs de tijd aan !

:stuck_out_tongue_winking_eye:

2 likes

Omdat we op dit forum zitten voor onze gemeenschappelijk passie voor horloges, en daarmee bedoelen we niet smartphones, of electronica gadgets die je om je pols kunt dragen, welke na een jaar of 5, 6, nutteloos en relatief onbruikbaar zijn, toch? Hier zijn andere fora voor.

Neemt niet weg dat ik daar ook gek van ben, en ze super handig vind om er gebruik van te maken, al heeft het, naar mijn mening, verder weinig met een horloge te maken.

Veel zijn het hier niet mee eens, en dat is prima. Verder een nutteloze discussie.

On topic: een smartwatch is hot!!

1 like

Ik ben echt een gast die van technologie en innovatie houdt, maar een Smartwatch zou ik als horlogeliefhebber niet willen.
Wel begrijp ik dat mensen het wel dragen, maar niks voor mij.

3 likes

Tegenwoordig heet dat wearable of smartwear :smirk:

1 like

Sjouwebel?

Hier sluit ik me volledig bij aan

2 likes

We? Toch? Alsof dit voor ons allemaal de normaalste zaak van de wereld is?

Op zich wel een leuk antwoord. Maar waarom we hier zijn, of niet, heeft weinig te maken met mijn post :man_shrugging:

Het was een antwoord op je vraag: waarom niet

Laat ik nog een ander voorbeeld geven wat misschien een betere differentiatie aanbrengt tussen wearables/smartwatches/smart devices of hoe je zo’n blok elektronica ook wil noemen; zodra zo’n ding een jaartje of wat oud is, is het praktisch onbruikbaar geworden. Het is immers computergestuurde technologie die net zo snel verouderd als dat je van onderbroek verwisseld. Morgen uitgebracht, overmorgen alweer achterhaald.

Ik heb zelf net een Seiko klokje gekocht van september '68, mijn geboortejaar en maand. En het doet nu nog precies waarvoor het destijds was gemaakt; time telling. En dan maakt het niet eens zozeer uit of het een handwinder, automaat, of quartz horloge is. Zo’n stuk elektronica is over een jaartje of 3 gewoon niet meer relevant, volledig achterhaald en in veel gevallen ook volslagen onbruikbaar geworden. Terwijl dat 52-jaar oude handwindertje nog steeds een waar genot is om naar te kijken, in het bijzonder vanwege z’n leeftijd, en nog doet waarvoor het is gemaakt.

Hoe langer ik nadenk over dit topic, hoe meer ik zoiets heb van; nee, een smartwatch is geen horloge, punt. Hoe ik er ook naar kijk, de enige twee overeenkomsten zijn; je draagt het om je pols en het geeft de tijd weer, maar daar houdt iedere vergelijking wat mij betreft ook helemaal op. Het is geen emotie, het heeft geen ziel of historie, en zo kan ik een waslijst van tegenargumenten geven waarom je die twee niet met elkaar zou moeten vergelijken.

En ondanks mijn 52-jaren, ben ik een technologie freak pur sang. Ik verdien er mijn geld mee, heb een softwarebedrijf, een wetenschappelijke achtergrond, ben dagelijks bezig met technologie, maar vind mijn rust in de mooie eeuwenoude techniek van een traditioneel uurwerk. Radertjes, veertjes, het is een prachtig samenspel van mechaniek. Terwijl die elektronica voor mij nietszeggend is en software maar bits zijn in een geordende positie.

Neen!!! Zo’n slim ding komt NOOIT om mijn pols. Al was het alleen maar omdat ik tegen al die apparaten ben die tegenwoordig onze zintuigen teveel prikkelen en overstimuleren. Maar als je gelukkig wordt van zo’n apparaat om je pols en het voor jou wel iets doet, wie ben ik/zijn wij dan om daar iets van te zeggen of denken.

Dus, alles wat je nu gelezen hebt is tijdsverspilling geweest. Want meningen zijn als poepgaten, iedereen heeft er een en niemand vindt de lucht van die van een ander lekker. :stuck_out_tongue_winking_eye:

3 likes

Dan kun je t forum voor de helft sluiten. Want is de lol niet deels de dicussie?

Dat we v mening verschillen hoeft wat mij betreft geen probleem te zijn.

Ik vond t juist interessant om te lezen hoe jij er als software techneut tegen aan kijkt. Hoe je t waarschijnlijk meer ziet als n soort kleine computer met n bandje er aan. Ik denk dat de mainstream t nog wel n horloge noemt of als horloge ziet.

Het maakt daarbij niet uit of ie dat nog kan doen. Een ouwe beeldbuis TV doet t tegenwoordig op veel plaatsen ook niet meer. Of je moet nog n VHS of DVD op aan kunnen sluiten. Geen idee of de nieuwe Bluray spelers alleen HDMI hebben. Youtuben en Netflixen hoef je er in elk geval niet v te verwachten, wat tegenwoordig toch beetje de norm is geworden. Dus die grote kast in de kamer doet weinig meer als t weergeven v n sneeuwstorm :snowman_with_snow:
Toch blijf je t n TV noemen, nietwaar?

Zoals ik al eerder zei, zou je alles wat om de pols de tijd aan kon geven wat mij betreft een horloge genoemd zou kunnen worden. Ook al zijn er geen updates meer voor. Ook al is ooit misschien Bluetooth opgevolgd en kan ie met niks meer pairen.
Doet me denken aan m’n Timex beepwear, Seiko Messagewatch en Swatch The Beep. (Voor de jonge generatie, die hadden een ingebouwde pager. En dat laatste was een apparaat waarop je enkel (alpha)numerieke kunt ontvangen via radiosignalen). Volledig achterhaald en niet meer ondersteund. Toch zal het merendeel vd mensen (uitgezonderd WIS blijkbaar ;)) niet raar opkijken als ik t n horloge noem.

Iets wat je om de pols kunt doen, maar niet de tijd weer kan geven, dat zou ik geen horloge noemen. Dus n kompas, dieptemeter, of zelfs n displayloze activity tracker zou ik geen horloge noemen.

Maar tja, waar ligt de grens. Duikers maken een onderscheid tussen n duikhorloges en duikcomputer. Ook al zou die laatste de tijd weer kunnen geven. Waarschijnlijk omdat het onderscheid cruciaal is.
Je zou maar vragen of iemand niet vergeten is z’n duikhorloges mee te nemen. Zegt ie nee, blijkt ie op zee alleen z’n Submariner om te hebben…

En tegenwoordig maakt men wel een onderscheid tussen n smartwatch, smartband/activity tracker, connected watch, en weet ik het wat.
Het wordt er niet eenvoudiger op. Waar is die goeie ouwe tijd dat n horloge, nog gewoon n horloge was :wink:

1 like