Laat ik nog een ander voorbeeld geven wat misschien een betere differentiatie aanbrengt tussen wearables/smartwatches/smart devices of hoe je zo’n blok elektronica ook wil noemen; zodra zo’n ding een jaartje of wat oud is, is het praktisch onbruikbaar geworden. Het is immers computergestuurde technologie die net zo snel verouderd als dat je van onderbroek verwisseld. Morgen uitgebracht, overmorgen alweer achterhaald.
Ik heb zelf net een Seiko klokje gekocht van september '68, mijn geboortejaar en maand. En het doet nu nog precies waarvoor het destijds was gemaakt; time telling. En dan maakt het niet eens zozeer uit of het een handwinder, automaat, of quartz horloge is. Zo’n stuk elektronica is over een jaartje of 3 gewoon niet meer relevant, volledig achterhaald en in veel gevallen ook volslagen onbruikbaar geworden. Terwijl dat 52-jaar oude handwindertje nog steeds een waar genot is om naar te kijken, in het bijzonder vanwege z’n leeftijd, en nog doet waarvoor het is gemaakt.
Hoe langer ik nadenk over dit topic, hoe meer ik zoiets heb van; nee, een smartwatch is geen horloge, punt. Hoe ik er ook naar kijk, de enige twee overeenkomsten zijn; je draagt het om je pols en het geeft de tijd weer, maar daar houdt iedere vergelijking wat mij betreft ook helemaal op. Het is geen emotie, het heeft geen ziel of historie, en zo kan ik een waslijst van tegenargumenten geven waarom je die twee niet met elkaar zou moeten vergelijken.
En ondanks mijn 52-jaren, ben ik een technologie freak pur sang. Ik verdien er mijn geld mee, heb een softwarebedrijf, een wetenschappelijke achtergrond, ben dagelijks bezig met technologie, maar vind mijn rust in de mooie eeuwenoude techniek van een traditioneel uurwerk. Radertjes, veertjes, het is een prachtig samenspel van mechaniek. Terwijl die elektronica voor mij nietszeggend is en software maar bits zijn in een geordende positie.
Neen!!! Zo’n slim ding komt NOOIT om mijn pols. Al was het alleen maar omdat ik tegen al die apparaten ben die tegenwoordig onze zintuigen teveel prikkelen en overstimuleren. Maar als je gelukkig wordt van zo’n apparaat om je pols en het voor jou wel iets doet, wie ben ik/zijn wij dan om daar iets van te zeggen of denken.
Dus, alles wat je nu gelezen hebt is tijdsverspilling geweest. Want meningen zijn als poepgaten, iedereen heeft er een en niemand vindt de lucht van die van een ander lekker.