De Speedmaster mania: genoeg is genoeg?

eerst de seamaster gekocht (2011) en vorig jaar de speedmaster. ik ben met beide horloges nog steeds heel erg blij. ik vond de speedy altijd iets aan de kleine kant maar die mening heb ik toch maar bijgesteld. waarde zegt me niet zoveel, ik ben ook blij met m`n seiko srp777.

2 likes

Mja, ik heb een liefde voor de speedmaster, maar op een manier, waar ik er maar niet in slaag om er een relatie mee aan te gaan.
Als ik dan bij een winkel een speedmaster omdoe, en er dan goed naar kijk denk ik nee toch maar niet. En waarom? Ja ik denk dat het komt door de zaak waar ik men IWC heb aangeschaft, heb toen een broad arrow overwogen, v Willegen heeft me toen op het glas gewezen… Hij vertelde me om recht op de klok te kijken, en dan eens op te letten hoe de vorm van het glas de wijzerplaar klein maakt en het beeld vervormd als gevolg van de ronding van het glas.
Dit is me altijd bijgebleven, en stoort me dan steeds weer, en houd me dan tegen om tot aanschaf over te gaan.

Wat mania betreft is het met Rolex niet anders… Allemaal hetzelfde, kan geen sub, dweller meer zien.
Wel mooi, en kwaliteit, maar op een gegeven moment wel genoeg en hunker ik naar wat bijzonders.

Grtn Leen.

Ik heb intussen 5 speedmasters, maar nog steeds niet de “originele”. Het model en de variaties blijft toch serieus intrigeren maar om één of andere reden kies ik dan toch altijd voor een variatie uiteindelijk.
Ooit zal de originele er ook wel eens van komen…

Ik snap het overigens wel. Vond het ook maar sooie horloges constant.

Tot ik de mijne in the flesh zag. Die wijzerplaat krijgt diepte, lichte patina en de klik was er. En nu verdrijft hij alles van de pols.

1 like

Hier kan ik toch nog geen genoeg van krijgen.

7 likes

Ik zie hier toch wel enige variatie, waar koop je zo’n speedy?
:joy:

En, Ace en Spyer Amsterdam, van Willegen Rotterdam, House of Pertijs Breda, keuze te over, of grijs: Wwwatches.nl

Er zijn zo’n 30 dealers in NL

By the way: ik zit hier ook een beetje te kwijlen van alle exemplaren hier

1 like

Heb niet alles doorgelezen, maar waar ik een beetje moe van wordt is Omega zelf. Met al hun variaties op hetzelfde thema, waar het origineel tegenwoordig wel HEEL erg opgerekt, geanodiseerd, ver-kunst-stoft, ge-co-axiaalt, en bovenal dus gewoon uitgemolken wordt.

Kennelijk werkt het bij voldoende mensen… :smirk:

1 like

Dat kun je ook zeggen over een 1963 2447N , een 1962 3646 / 2446 , 1954/55 Navitimer , 5513 Sub , DRSD , Red 1680 , UG Nina , Enicar SG etc etc etc

persoonlijk heb ik niet zo heel veel met Speedy’s , maar ‘overgewaardeerd’ ? , De markt vind ze al 50+ jaar mooi en ik zie daar geen verandering in komen

maar nu ga ik weer verder zoeken naar een bezel …

2 likes

Dat vind ik persoonlijk van veel dingen … maar waarom zou Omega de prijs niet vragen als de mensen het ervoor willen geven. Iets is zoveel waard als de zot ervoor wil geven hé … iets wat bij uitbreiding van toepassing is op alle luxe producten.

En … ik ken nog wel een paar andere merken waar dit nog veel meer voor opgaat hoor.

Geen fan van een Speedy ?
No probleem … maar breek hem niet af hé.
Ieder zijn ding, ieder zijn smaak … live and let live :wink:

Dit in tegenstelling tot de vele andere bekende merken die continu met vernieuwingen op de proppen komen?

Bleh. I’m entitled to my opinion. Deal with it. :angry:

:wink:

1 like

Is het niet zo dat dit voor diverse merken geldt?
Kijk eens wat er de laatste tijd met bv Heuer gebeurt. De speedmaster zal imho altijd een iconische status blijven houden.

Er is geen sprake van een speedmaster mania in het bijzonder maar van een iconisch / klassiek / vintage horloge mania in het algemeen. Op dit moment trekt de Speedmaster gewoon een inhaalsprintje ten opzichte van bijvoorbeeld de Rolex Submariner. Op dit forum wordt je er inderdaad mee doodgegooid maar in real life zie ik ze bijna nooit bij iemand om de pols zitten.

Als we het dan toch over overgewaardeerd hebben…

Zon do90 bezel kost tegenwoordig 1000-2000…

Is ook vrij logisch naar mijn mening. We vissen gewoon in een kleine vijver. Ik zie weining ‘mooie’ horloges voorbij komen. Als student ook vrij logisch.

Is een klassiek design waar er een ontiechelijk aantal van zijn gemaakt en toch goedkoper dan een sub.

1 like

Klopt

Waar je mee omgaat wordt je door besmet. Microbrands waar ´nog nooit iemand van heeft gehoord´ zijn hier gemeengoed. En dan is er nog zoiets als trends. Als je iets maar vaak genoeg ziet went dat vanzelf en kun je er een bepaalde waardering voor ontwikkelen, zelfs als het je in eerste instantie niet aanstaat. Uiteindelijk wil je zelf zo’n exemplaar. Of júíst niet. Ook goed.

Natuurlijk kan het ergerlijk zijn om wéér eenzelfde horloge voorbij zien te komen. Maar voor de bezitter is het wél een nieuw iets. Dit is één van de weinige plaatsen waar diegene waardering van gelijkgestemden kan vinden (in mijn geval tenminste). Dat is toch de voornaamste reden van ieders deelname aan dit forum? Leven en laten leven.

Over een paar jaar vraagt iemand zich weer af of er hier nog mensen met een Speedmaster zijn. :wink:

1 like

Het mag wat mij betreft gedraaid en gekeerd worden zoveel als het wil, maar het is en blijft een legendarisch en, in mijn ogen, magistraal ontwerp.

Toch logisch dat dit horloge zoveel aandacht krijgt?

• merk met wondermooie geschiedenis;
  • model met wondermooie geschiedenis;
  • wondermooi iconisch klassiek sixties design;

Het kon ook niet anders dan dat de correcte exemplaren met een leven achter de rug gegeerd werden op een bepaald ogenblik.

Ik hoop er ooit ook ééntje door te kunnen spelen aan mijn nageslacht, maar ik ben niet gehaast. Een eeuwige wijsheid blijft; bij bezit van de zaak is (bijna) alle plezier eigenlijk al gepasseerd. :blush: Ik vind het bijzonder leuk om zo’n mooi exemplaar aan de horizon te zien, om ernaar te leven. Bijna tot op het punt dat ik er eigenlijk geen wil bezitten, puur omdat het verlangen dan weg zou zijn. Om die reden eigenlijk al verschillende laten schieten, raar maar waar :stuck_out_tongue:

Ik wil binnen deze hobby niet het gevoel krijgen dat ik alles gehad heb, dat er niets meer te verlangen valt…

2 likes

Terecht…gewoon een beauty!
Misschien op dit forum oververtegenwoordigd maar op straat zeker niet. Ik zie 10x vaker een Rolex Submariner of namaak Rolex Submariner voorbij komen dan een Speedmaster!

2 likes