De truc met de lange P van Pontiac.

leuk, en wat een geschiedenis reeds,
ben zeker een pontiac liefhebber maar dat er zo’n geschiedenis achter steekt was en is me totaal aan voorbij gegaan :open_mouth:
ik ben nu aan het genieten van dit topic :+1:

2 likes

:star_struck::star_struck::star_struck:

1 like

Wat een leuke verhaal :nerd_face: :star_struck: :+1:
Al di leuke verhalen hier op de forum, zouden ingebonden moeten worden in een :open_book: :books: voor nageslacht :wink:
Groeten Iwan :motorcycle:

1 like

Zeer leuk :wink:

1 like

Ha die @Maurits !

Dank je, ik ben vereerd om dat van jou te mogen horen.

Gelukkig maar.
Aan eigenwijze mensen heeft de wereld meer dan aan al die lui die maar gewoon hun mond houden.

En dan: Als het om het speurneuzen gilde gaat op HF, dan ben jij de Meester Speurneus!

Wat grappig dat jij komt met het Pirelli verhaal!
Wat grappig dat velen, met name ouderen in de horlogecommunity die overeenkomst nooit gesignaleerd hebben.
Nu je mij er op gewezen hebt, en hoe, met dat fraaie Pirelli reclamebord, was er sprake van een absolute AHA erlebnis!

Welke puber in mijn tijd stond niet te kwijlen bij de plaatjes van de nieuwe Pirelli kalender?

Er is een mooi boek over gepubliceerd voor de echte liefhebbers:

Als oud archivaris voel ik daar wel wat voor, maar ja…

image

Voorzichtige conclusie: De Kinsbergentjes waren misschien niet zo bang voor een lekker stukje plagiaat. Beter goed gejat dan slecht bedacht… En wat de benefits of Pirelli betreft, dat zal dan altijd wel een jongensdroom blijven.

Lees hier verder: image

Tsja, dan waren ze bij Pirelli wel een stukje eerder en valt mijn hele theorie dat ‘ze’ dat soort typografische grappen vóór de jaren 30 niet deden volledig in duigen. Ook grappig of bijzonder dat Pontiac / Van Kinsbergen daar m.b.t. het merkenrecht nooit door Pirelli op aangesproken is. Maar misschien lagen de werelden van rubberboer Pirelli en horlogemaker Pontiac zo ver uit elkaar, dat men dat gewoon niet relevant heeft gevonden.

Alle gekheid op een stokje: Buitengewoon boeiend wat je schrijft over de zaken van de familie Van Kinsbergen, hun relaties met Zwitserland, de reden waarom ze niet als Pontiac, maar wel als Kinsbergen in de Davoine staan en de verklaring waarom ze zich liever op de Nederlandse en de (destijds) koloniale markt in Indonesië richtten, dan op de brede Europese markt. Kwalitatief maakten ze dermate goede horloges, dat ze wat dat betreft best hadden kunnen concurreren met de betere Zwitserse, Duitse en Franse merken. Maar kennelijk was de macht van de Zwitserse kartels zo groot, mede omdat de Zwitserse wetgeving die kartels steunde, dat het voor niet Zwitserse fabrikanten niet opportuun was om daarmee te concurreren. De Duitsers en de Fransen hadden een nationale markt die groot genoeg was om te kunnen betaan, ook met zelfstandige manufactuur producenten. Maar landen als Nederland, Denemarken en Zweden hadden daar een te kleine ‘home-market’ voor. Dat verklaart naar mijn mening ook waarom in Nederland maar tevens in de Scandinavische landen de situatie is ontstaan dat men daar wèl in eigen land gerenommeerde (handels)merken kon hebben, maar met horloges die in met name Zwtserland werden geproduceerd. In iets mindere mate werd er ook wel met Duitse en Franse fabrikanten gewerkt. Die merken werden in Zwitserland zèlf niet verkocht of geregistreerd. De wèl geregistreerde Zwitserse fabrikanten verkochten dan de spullen aan de eigenaars van die ‘buitenlandse plakmerken’ en de producten werden dan ook nog eens vaak als ‘Swiss Made’ op de markt gebracht. Mede dankzij de truc dat bij wet was bepaald dat als de horloges in Zwitserland met een bepaalde minimum hoeveeldheid echt Zwitserse onderdelen in elkaar ware gezet, dat het dan ook een Swiss Made horloge mocht worden genoemd. Dat stond er dan meestal ook op. Op vóór- en achterkant.
Ik noem voor het gemak maar even een paar merken waarbij dat mogelijk ook het geval was: Prisma in NL, Leijona in Finland, Svalan in Zweden en Siduna in Denemarken.
Het was een kwestie van de markt verdelen en dat paste prima in de Zwitserse stijl van zaken doen door middel van kartelafspraken.

Van de geschiedenis van de Nederlandse horloge handelsmerken heb jij, Maurits, trouwens veel meer verstand en kennis, dus het kan ook hier zo zijn dat ik met mijn speculatieve theorietjes weer helemaal fout zit. Het is in deze tijden natuurlijk ook allemaal trivia om dat nog te willen weten en uit te pluizen. Maar als hobby wel leuk!

Die grap met de Amerikaanse Pontiac Company is ook een aardige.

Ik ga weer even lekker speculeren.

Als ik nog eens naar de Mikrolisk vermeldingen kijk zie ik iets eigenaardigs.

De registratie van de Amerikaanse Pontiac Company uit Newark staat in Mikrolisk op 1930 (!)

De registratie van de Gamex horlogebandentoko staat op 1935

De registratie van wat ik aanneem de Amerikaanse vestiging van Van Kinsbergen in New York staat op 1936

Dan zijn er verschillende mogelijkheden: Andreas Schröter (de maker van Mikrolisk) heeft zich vergist en bedoelde niet 1930, maar 1938, want dan klopt het met de scan uit jouw KvK gegevens. Ze taaien in 1939 weer af. Het zal niet de eerste keer zijn dat er een datumfoutje in de Mikrolisk lijsten zit. Ook wijlen de wijze Dr. Roland Ranfft kleunde wel eens mis met de productiejaren van de uurwerken.

Of… Gemex en de Amerikaanse Pontiac Company uit Newark hadden heibel (merkenrecht?) met Van Kinsbergen… The Pontiac Company uit Newark trekt zich dan terug omdat ze een samenwerkings deal hebben gemaakt met Van Kinsbergen die zich inmiddels in 1936 heeft laten registreren in New York… !! ?? Wat denk jij? Is dit onzin?

3 likes

Had ook op de grille van een Pontiac gekund!

2 likes

Wat een leuk stukje Lex. Voor mij is de hobby begonnen met een Pontiac en ondanks dat er al aardig wat horloge zijn vertrokken, zijn de meeste horloges van dit sympathieke merk gewoon gebleven.

De lange P is niet alleen door Pontiac gebruikt. Ik heb ooit eens, bij wat bladeren door de pagina’s van Mikrolisk, wat horlogemerken gevonden met een soortgelijke P. Helaas nooit een horloge van een van deze merken gevonden.

3 likes

Oh en @Lexaf , als we het toch over lettertypes en lange dingen hebben.
Hier is nog een raadsel waarvan ik de oplossing zoek.

behalve dit horloge van Jay aka @_ponTiac ben ik er in de afgelopen bijna drie jaar nog twee andere tegengekomen met een lange T
Het waren andere modellen dan dat van Jay, de eigenaars schreven dat ze de nummers niet konden lezen en die horloges waren te duur voor mij om zomaar te kopen, dus helaas geen kans om iets te achterhalen.

4 likes

Hear hear!!

2 likes

Is Olma ook niet zoiets?

1 like

Ik heb de discussie over deze geheimzinnige wijzerplaten nog eens globaal doorgenomen, maar kan er geen chocola van maken. En @_ponTiac is maar een betrekkelijk korte periode op het Forum actief geweest. Nadat bleek dat er geen nieuwe info over de ‘lange T’ meer boven water kwam is hij na april '23 niet meer actief geweest.
Ik vrees dat het verder puur speculeren wordt wat de achtergrond zou kunnen zijn van deze geheimzinnige variant.
Ik weet niets over de achtergronden van de producent aka Van Kinsbergen. Daar weet jij wel het nodige over. Ik kan alleen opties verzinnen over hoe zo’n ‘spooklogo’ zou kunnen ontstaan. Sommige mogelijk heden zijn al genoemd:

  • redail
  • tijdelijke andere leverancier met geheugenverlies
  • vergissing van de vaste leverancier
  • vervalsing
  • poging om een andere serie te introduceren met aangepast logo (net zo iets als dat gedoe met die 1, 2 en 3 sterren.
  • experiment met een ander logo
  • transitie serie van de lange P via de lange T naar het logo met alleen maar gewone letters.
  • grapje van Van Kinsbergen

Kortom, ik weet’t niet!

In geval van een verissing heb ik nog een aardig voorbeeld.
Ik bezit een Russische Raketa met 24 uurs uurwerk en een rare fout op de wijzerplaat.
Deze dus:

Ik ga nu lekker niet zeggen wat er mee mis is. Iedereen die hier meeleest mag zeggen wat er mis is. Goed kijken!

Ben benieuwd of iemand het ziet. Bij mij duurde het ook even. En bij de makers kennelijk ook want ze zijn met deze fout in wel 3 of 4 kleurvarianten gemaakt. In dit geval is er wel duidelijksprake van een fout, het kan geen andere reden hebben. Met de Pontiac kan er meer achter zitten, daar kom je denk ik nooit meer achter.
Als er zo iets met de Pontiac met de lange T is gebeurd en die dingen zijn de handel in gegaan dan zouden er toch nog wat meer rond moeten zwerven, te meer daar er sprake is van zowel een ronde Pontiac (die van Jay) en een vierkante, het exemplaar wat jij ergens vond.

Mijn persoonlijke mening is dat er gewoon even een poosje is geëxperimenteerd met een andere logo variant, de hemel mag weten waarom. Ik baseer dat alleen maar op gevoel, op geen enkele manier op onderzoek, laat staan bewijs. Er valt naar mijn idee niks te onderzoeken laat staan te bewijzen.

De Pontiac met de lange T is denk ik een soort Bermuda driehoek :slight_smile: .

image

4 likes

Nee, want Olma is naar mijn mening een echt Zwitsers merk, Swiss Made, ook als zodanig geregistreerd in Mikrolisk. Het enige geheimzinnige aan het merk Olma is dat het bij verschillende fabrikanten geregistreerd staat en het is mij niet helemaal duidelijk wat de relatie tussen die fabrikanten is.

.
Olma is, voor zo ver ik kan observeren, wel een zeer populair merk geweest in Scandinavie, met name Zweden, als je ziet dat er nogal vaak vintage Olma’s op de Tradera site en andere Zweedse veilingen worden aangeboden.
Dat geldt bijvoorbeeld ook voor het merk Atlantic. De vintage Atlantic’s kom je heel vaak in Zweden tegen en dus ook op Tradera etc. Dit merk was zo populair dat het in Zweden inderdaad als een Zweeds merk werd beschouwd. Maar ze werden toch echt in Zwitserland geproduceerd en voor zover ik weet ook in andere landen buiten Scandinavië verkocht.


Mijn Zweeds is wat roestig, maar bij het rode pijltje staat volgens mij toch echt dat de Atlantic horloges in Tramelan (CH) werden gemaakt. De Olma’s hadden misschien ook die status.

Dat gold niet voor merken als het Nederlandse Prisma, dat echt vrijwel exclusief in NL werd verkocht en hetzelfde verhaal zie je bij Leijona, dat vrijwel uitsluitend in Finland te koop was. Je ziet wel eens een vintage Leijona op een Zweedse veiling, maar die komt dan vrijwel zeker toch oorspronkelijk van een Finse eerste eigenaar. De Pontiac’s, de Prisma’s en de Leijona’s werden in Zwitserland gemaakt, maar niet verkocht. Ze gingen, als nieuwe horloges, hoofdzakelijk in respectievelijk NL, België en Finland over de toonbank.

Je hebt helemaal gelijk! Ik verbaas me over mezelf dat ik dat niet zelf geverifieerd heb, want ik ben een fanatiek en intensief raadpleger van Mikrolisk. Ik heb dus wel urenlang die boeken van Davoine doorgespit, maar er niet aan gedacht op even een ‘P’ in te voeren bij Mikrolisk. Heb ik zojuist wèl gedaan en dan krijg je 23 (!) webpagina’s met merkvermeldingen, maar daar fiets je in een kwartiertje doorheen. Ik ben ze alle drie tegen gekomen Harry.
Kokervisie noemen ze dat! Dank voor de aanvulling en correctie!

image

4 likes

Dank voor het lees- en kijk”voer”!

1 like

Op de wijzerplaat staat 60 waar 40 hoort te staan.

2 likes

Heel goed Ruud! Dat is 'm. Zo zie je, een fout op de wijzerplaat loopt soms gewoon door de controle heen. Dat spul komt in de handel en dan heb je weer een raadsel om op te lossen. Deze fout op de wijzerplaat van de Raketa is niet zo ingewikkeld als het raadsel van de doorlopende T op die paar Pontiacs , ik vrees dat we er daar niet veel meer van gaan tegenkomen, laat staan dat we er achter komen hoe of waarom dat afwijkend logo ontstaan is.

3 likes

En @_ponTiac is maar een betrekkelijk korte periode op het Forum actief geweest. Nadat bleek dat er geen nieuwe info over de ‘lange T’ meer boven water kwam is hij na april '23 niet meer actief geweest

I know, too many hobbies and not enough time. Also, there are not many Pontiac watches for sale in New Zealand… Still waiting for a nice gold Memodate or so.

Oh, and I do wear my Nageur Automatic (bought from Yves) almost every day

10 likes

Thanks for the comment Jay. Nice to see you’re following the topic!
Enjoy your Pontiacs!

Dank voor het delen voor deze P special @Lexaf en @Maurits en vele relevante reacties hierop :ok_hand:…eigenlijk zouden deze artikelen en reviews opgenomen moeten worden in een “” Koninklijke Bibliotheek "van het forum … :grinning: Bestaat er zo iets van een centraal archief alhier ??

1 like

Heerlijk om te lezen

2 likes

Geweldige informatie! Dank voor het delen.

1 like