De truc met de lange P van Pontiac.

Elke beetje serieuze liefhebber van (vintage) horloges in België en Nederland kent natuurlijk het merk Pontiac.

In dit verhaal gaat het nu eens niet over horloges en de geschiedenis daarvan of over de verschillende modellen van het horlogemerk Pontiac zelf, dat zijn er vele, maar over het logo zoals we dat op de meeste Pontiac’s, met name op de wijzerplaat, tegen komen.
Met uitzondering van de meer moderne modellen die Pontiac op de markt bracht zien we daar dit logo:

Zo staat het merk vermeld in de Mikrolisk database.

De grap, of de ‘truc’, van het logo dat eigenlijk opgemaakt is met gewone, een beetje saaie hoofdletters zit ‘m natuurlijk in de ‘lange P’, waarvan de lus is uitgerekt zodat die over alle andere letters heen loopt. Daardoor wordt het woord ineens een logo, een beeldmerk. Het is herkenbaar en vooral voor de vintage horlogeliefhebbers en verzamelaars een symbool van een geliefd en gezocht merk. Niet alle Pontiacs hebben dit logo, met name veel van de latere modellen hebben in ‘gewone’ hoofdletters eenvoudig PONTIAC op de wijzerplaat staan, zonder die uitgerekte P. Sommige echt fanatieke Pontiac verzamelaars beschouwen die modellen als ‘niet echte Pontiacs’ maar zover wil ik niet gaan. Er zijn er heel veel zonder de lange P en daar zitten prachtige verzamelwaardige exemplaren bij. Die Pontiacs met een gewone tekst doen in dit verhaal alleen even niet mee omdat ze niet relevant zijn voor wat ik verderop ga laten zien.

Drie Pontiacs uit mijn eigen bescheiden collectie, waarvan twee met het voor dit verhaal ‘verkeerde’ beeldmerk zonder de lange P. Het zeldzame bakelieten display maakt met het significant aanwezige beeldmerk dan weer veel goed.

Hoe origineel is die truc met de lange P nu eigenlijk? In zekere zin niet zo heel erg origineel als je er van uit gaat dat in de typografie het verlengen van een deel van een of meerdere letters over, door of langs de andere letters van een woord dat het merk voorstelt wel vaker werd en wordt gedaan. In de voorbeelden die ik hierna toon beperk ik me uiteraard tot horloge gerelateerde merken, want daar gaat op dit forum per definitie over. In al die voorbeelden blijft de truc beperkt tot het verlengen van één of meer van de lijnen waaruit de letters zijn opgebouwd of worden er met een doorlopende lijn een of meer letters van het woord aan elkaar verbonden. Echter, een doorlopende, uitgerekte lus van de letter P ben ik in alle bronnen die ik heb bekeken tot nu toe niet tegen gekomen, dus wat dat betreft is het ontwerp van het Pontiac logo wel degelijk uniek.

Ik heb zelf slechts een bescheiden verzameling Pontiacs, gewoon wat oude handopwindertjes, geen chrono’s of duikers en zelfs geen wekker, die ik overigens nog wèl graag eens zou willen hebben.
Maar toen ik recentelijk kennis kreeg van het bestaan van de Zwitserse merken almanak ‘Davoine’ kwam ik daar heel veel advertenties tegen van Zwitserse en Franse horloge fabrikanten en bedrijven uit de horloge gerelateerde industrie. Bij een aantal van die advertenties en posters zag ik dat bij het spelen met de vormgeving van de letters in een beeldmerk ook deze typografische ‘truc’ nogal eens was toegepast. Ik moest onmiddellijk aan ‘onze’ Pontiacs denken en dat inspireerde mij tot het maken van dit topic hier op het Forum.

Hierboven: Links de ‘Davoine’ van 1938. Rechts een mooi oudje met een ‘Lange P’ uit mijn eigen collectie.

In de Zwitserse adressen almanak ‘Indicateur Davoine’ voor de Zwitserse horloge industrie staan duizenden advertenties. Als je daar doorheen bladert, kom je de ‘truc’ met de verlengde letters nog al eens tegen. Er zijn in totaal zo’n 80 jaargangen van die boeken bewaard gebleven en digitaal toegankelijk. Enkele van die boeken met elk zo’n 900 pagina’s heb ik van voor tot achter doorgespit om de advertenties te bekijken. Ze zijn op het web beschikbaar als .pdf documenten en als je niet alle tekst leest en er doorheen scrolt gaat dat sneller dan je denkt. Ik ben begonnen in de uitgave van 1938 omdat Pontiac toen zeker ook al bestond, gezien het registratie jaar 1936 zoals vermeld in Mikrolisk. Daarna de edities 1948, 1953, 1960 en ten slotte nog eentje uit een wat verder verleden, de editie 1928, om te zien of dat soort logo’s toen ook al gemaakt werden. In die tijd waren over het algemeen de grafische ontwerpen nog wat krulleriger, maar ook toen begon men al ontwerpen te maken waarin gespeeld werd met strakke rechte letters.

Op zoek naar logo’s met het zelfde idee als het Pontiac logo, heb ik er een aantal vastgelegd en hieronder weergegeven in de volgorde waarin ik ze vond. Sommigen zijn nog wat krullerig, gebaseerd op schrijfletters, maar veel zijn al opgebouwd uit strakke, rechte drukletters. Bij alle voorbeelden zien we echter wel doorgetrokken lijnen vanuit een of meer van de letters in het woord, al of niet gecombineerd met onderling doorverbonden letters. Niet alle merken zijn specifiek horloge merken, sommigen zijn uit de toeleveringsindustrie voor horloge onderdelen en gereedschappen afkomstig. De meesten uit Zwitserland, enkele ook uit Frankrijk, omdat een gedeelte van de Franse horloge-industrie ook is opgenomen in de Davoine boeken.

1938




1948

1953


** 1960**


1928

Bij het zoeken in de editie van 1928 naar beeldmerken die voldeden aan het gegeven ‘standaard drukletters’ waarbij één of meer van die letters aangepast zijn door verlengen van een lijn en/of het ondeling verbinden van de letters, viel het mij op, nadat ik de 1257 (!) pagina’s van dat deel had doorgespit, dat ik maar enkele beeldmerken vond die enigszins voldeden aan de eis. Van de vier die ik vond en die je hierboven ziet voldeed eigenlijk alleen de Rolex advertentie. De andere 3 hadden weliswaar verlengde letterdelen, of waren onderling doorvrbonden, maar het waren geen rechte drukletters, maar letters, afgeleid van schrijfletters en die hebben toch een wat ander grafisch karakter. Dat er in de uitgave van 1928 dus eigenlijk maar één echt relevant voorbeeld kon worden gevonden betekent dan - misschien – dat het grafische ‘trucje’met de drukletters om van een gedrukt woord één symbool, oftewel een logo of merkbeeld te maken, toen nog nauwelijks werd toegepast. In de edities van later jaren kwam ik er tientallen tegen, zoals je in de ‘steekproeven uit 1938, 1948, 1953 en 1960 kunt zien. De voorbeelden uit die jaargangen zijn slechts een keuze uit veel meer merkbeelden die er te vinden zijn. Ik realiseerde mij echter dat het geen zin heeft om ze allemaal te laten zien en bovendien waren veel voorbeelden dusdanig op de pagina’s geplaatst of weergegeven dat het lastig was om ze goed vrijstaand over te nemen of ze waren zo klein of onscherp gedrukt dat ze niet goed meer te kopiëren waren.

In de periode rond 1928 en ook daarvoor werd er wel degelijk ook al ‘gespeeld’ met letters om tot een merkbeeld te komen, maar de typische toepassing van de verlengde en onderling verbonden drukletters was toen nog niet of weinig in gebruik.

Wat je wel al veel ziet, net als in de hele periode daarna natuurlijk, waren ontwerpen waar bijvoorbeeld de letters als monogram in een cirkel werden geplaatst of de letters zelf zo werden aangepast vervormd dat ze als woord in een bepaalde geometrische vorm pasten: cirkel, ruit, driehoek, parallellogram, ovaal, boog, golf, fancy letters, etc. zodat het geheel een herkenbaar merkbeeld vormde. De logo ontwerpen waarbij behalve van letters ook nog gebruik gemaakt werd van andere vormen (behalve specifiek horloge gerelateerde vormen), heb ik daarbij meestal buiten beschouwing gelaten.

Hieronder zie je nog een paar voorbeelden van ‘letter logo’s’ uit die zelfde 1928 editie en omwille van de compleetheid ook nog enkele uit de editie van 1960. Voorzichtige conclusie daarbij is dat er bij het ontwerpen van beeldmerken in 32 jaar tijd niet zo gek veel is veranderd, behalve dan dat je vanaf begin jaren ’30 wat meer de ‘truc’ met de doorgetrokken en verlengde lijnen ziet.

1928


1960


Dat waren er enkele… maar aan logo’s geen gebrek hoor… er zijn er nog honderden meer …

Zo zou ik nog een hele tijd door kunnen gaan, maar ik denk dat ik met deze beeldmerkjes wel al een aardige indruk heb kunnen geven van wat er op dit gebied in de documentatie over de horlogewereld aan gegevens in dit thema is terug te vinden.
Wie zelf een of meer vintage horloges met een (schijnbaar) volledig onbekend of niet gedocumenteerd merk in zijn bezit of verzameling heeft, kan ik aanraden zelf eens in de jaaruitgaven van de ‘Indicateur Davoine’ rond te neuzen. Je vind er veel interessante informatie over de geschiedenis van de met name de Zwitserse - en in iets mindere mate de Franse horlogerie.
De databank waar zo’n 80 jaarboeken van de ‘Davoine’ te vinden zijn is online te raadplegen. De boeken zijn compleet te downloaden. Klik op de link hieronder als je meer wil weten.

Ben je niet zo’n kei met de Franse taal: Google Translate maakt er online redelijk fatsoenlijk Nederlands van.
Ben je zelf niet zo’n speurneus dan is dat natuurlijk ook geen probleem, niet iedereen heeft dezelfde interesse in geschiedenis en historische achtergronden over de merken van zijn of haar horloges. Maar dan hoop ik in elk geval dat je wel plezier hebt gehad met het lezen en bekijken van dit historisch overzicht. Het geeft, denk ik weer eens een andere kijk op de boeiende wereld van de ‘Horlogerie Suisse’ en de geschiedenis daarvan.

Ik begon dit verhaal met als inspiratiebron het logo van het Belgisch Nederlands horlogemerk PONTIAC.

Eigenlijk is dat is geen echt Zwitsers merk en van Pontiac zal je dus als zodanig niets in de Davoine boeken terug vinden.

De Pontiac horloges zijn echter wel èchte Zwitserse horloges in die zin dat ze in CH geproduceerd zijn.

Voor veel van de doorgaans Nederlandse en Belgische leden van het horlogeforum is Pontiac, misschien wel mede door de band met onze eigen landjes, een geliefd en gezocht merk. Daarbij is, met name voor de wat oudere (vintage) exemplaren, het logo ‘met de lange P’ een significant herkenningsteken. Ik vind het een grappig idee dat om een woord als ‘pontiac’ tot merk en tevens als merkbeeld te verheffen het slechts nodig bleek om de lus van de P uit te rekken en over de rest van het woord te laten doorlopen. Bij alle andere Zwitserse en Franse merkbeelden die ik in de ‘Davoine’ heb gevonden was dat ook de basis van dit ‘trucje’: een deel van een of meer letters verlengen of verbinden me de andere letters van het merk-woord. Maar nergens zag ik het door het verlengen van de lus van de P zo mooi toegepast.

‘De truc met de lange P’. Dat vind ik pas knap bedacht! Waarvan acte!

Tenslotte: Ik kan mijn bijdrage niet afsluiten zonder een verwijzing naar een topic wat al vanaf januari 2017 bestaat op hetforum, namelijk ‘Pontiac only’, ooit gestart door gewaardeerd Forumlid @Lasalle.

Voor iedere horlogeliefhebber die een of meer Pontiac horloges bezit is dit topic, dat tot op de dag van vandaag leeft en inmiddels als ik dit schrijf 2087 bijdragen heeft, een onmisbare bron van plezier en informatie. Ik wil hierbij in het bijzonder de bijdragen vermelden van HF lid en Pontiac kenner en –expert @Maurits . Zonder zijn postings in dit topic was onze gezamenlijke kennis over dit mooie merk een stuk minder geweest. Bij deze daarom nog maar weer eens, ongetwijfeld namens veel ander HF leden, mijn bewondering voor zijn bijkans onuitputtelijke kennis en mijn dank voor het delen van alle informatie… Amen!

Dat was het weer voor deze keer. Tot een volgend verhaaltje.

Groeten,

Lex

88 likes

… weer heerlijk leesvoer terwijl de wind om het huis giert. Ik zal mijn twee Pontiacs voortaan met nog meer aandacht uit de lade pakken dan ik al deed.
Dank je wel, voor de moeite van de research en het delen.

1 like

Geweldig om dit te lezen! Bedankt Lex, wat een speurneus ben jij.

1 like

Heel graag gelezen. Dank!

1 like

Heel informatief Lex, dank daarvoor! Moet tijd gaan vinden om de Davoine edities dooor te spitten :sweat_smile:

1 like

Leuk om zo te lezen bij mijn ochtend bak koffie

1 like

Bedankt om te delen👍

1 like

Een fantastisch mooi geschreven epistel over vooral Pontiac. Met veel plezier gelezen!!:watch:

1 like

die lange P heeft mij ook altijd gefascineerd, mede dat in die tijd ook dit mijn eerste horloge was (gekregen van vader) maar ook omdat het zoals je reeds aangaf :point_down:

dat heeft me ertoe aangezet zelf ook eens een soort display te maken van dit logo en ben dan maar aan het slijpen, boren, vijlen, schuren en polijsten geslagen.

deze heeft nu ook een plaatje bij de pontia’s gekregen :ok_hand:

25 likes

Leuk en informatief.

1 like

OMG! Jacobus! Heb je dat zelf gemaakt? Wat knap en wat bijzonder en wat fraai.
Kunstwerk. Diepe buiging.

4 likes

Leuk om te lezen was na de “discussie” in het topic welke vintage dragen we vandaag ook wel nieuwsgierig geworden naar het verhaal achter de lange P.
Bedankt nu wil ik ook een Pontiac.:face_with_peeking_eye:

1 like

Hallo, ik heb een ouder Pontiac horloge ca 1970 en wil er wel een foto van opsturen maar ik weet niet hoe ik een foto kan uploaden
René

1 like

image
op het ‘pijltje omhoog’ drukt (zie het rode pijltje)
Kun je van daar uit je foto('s) uploaden.

Ter aanvulling:

Bij het zoeken op het grote web naar een mooie strakke afbeelding van het Pontiac logo, om die in de introductie van mijn bovenstaande openings post te presenteren, kwam ik er achter dat het nog niet meeviel om wat bruikbaars te vinden. Bij vrijwel alle afbeeldingen die ik op het web kon vinden waren er wel afbeeldingen van Pontiac horloges en als ik al een duidelijk te reproduceren merkbeeld tegenkwam was het steeds weer het ‘gewone’ woord Pontiac, zònder de lange P waar het me nu net om ging. Uiteindelijk vond ik, dicht bij huis, in het HF draadje ‘Pontiac Only’ een weergave van een kranten advertentie waar het gezochte Pontiac logo enigszins reproduceerbaar opstond. Niet ideaal, want het moest nogal worden uitvergroot, dus bleef het niet helemaal scherp, maar dat heb ik toen toch maar gebruikt.

Nog veel lastiger om iets bruikbaars te vinden op het grote web, is dat je eigenlijk alleen maar afbeeldingen en verwijzingen te zien krijgt naar het bekende merk met dat andere Pontiac logo: dat van de gelijknamige legendarische en iconische Amerikaanse automobiel met die naam.

Daar zijn er dus echt een heleboel van en het doet me realiseren dat zo’n horlogemerk dat eigenlijk alleen heel lokaal betekenis heeft door het wereldwijde Google nauwelijks wordt opgemerkt en dus ook niet geïndexeerd wordt. Want hoe groot zijn NL en BE nu eigenlijk samen. En wat is de betekenis qua bekendheid van het merk Pontiac in de Internationale horlogewereld? Bijna nul ( 0 ) nada, zero dus.

Ga je zoeken op ‘Pontiac horloges’ dan kijkt Google in het Nederlandstalige gebied en krijg je veel Pontiac horloges te zien, maar gek genoeg nog steeds … Logo’s Ho Maar! Ook vervelend: ga je daarna zoeken op ‘Pontiac watches’, dan krijg je de zelfde foto’s te zien, want Google is semi intelligent, gebruikt cookies en ‘leert’. Dus zet het A.I. algoritme van Google dan dezelfde plaatjes voor je neus.

Ga je bijv. in eBay zoeken op ‘Pontiac watches’, dan gebeurt er iets grappigs: dan krijg je naar mijn smaak meestal afschuwelijke nare in China geproduceerde quartz horloges te zien, die voor het publiek bedoeld zijn als een tribute, hommage of what’s in a name, gewijd aan de beroemde Amerikaanse automobielen met het logo met de ster in een pijltje! De leverancier van het hier bijgevoegde plaatje hieronder links levert ook precies dezelfde horloges voor de merken Maserati, Fiat 500, Harley Davidson, Mini Cooper, Ford, Cadillac, Chrysler, Toyota, Lexus, BMW… en ga zo maar door. Bijna alle automerken zijn te koop. Hartstikke exclusief man! En dat voor het schattige prijsje van US$17,95 + US$7,00 verzendkosten. Uit Indonesië…


(Plaatjes van eBay)

Een andere vogel uit Indonesië doet het nog veel voordeliger: Zijn Chinese “High Quality, Unisex watch, Material 100% Stainless Steel, Japan Miyota movement made by Citizen” gedrochten (rechter afbeelding) kosten slechts US$24,99 plus (!) US$25,99 voor de verzending… En dan zijn het (zo aan de foto’s te zien) nog gebruikte exemplaren ook.
Dat schiet niet op. En ik heb het dus maar gehouden op de wat mottige reproductie van het plaatje uit de oude krant.

Maar er is meer Pontiac onder de zon! En dat wil ik dan graag ook nog even laten zien. Behalve horloges verzamel ik namelijk ook, en al veel langer, vintage vulpennen. In mijn (deel)collectie vooroorlogse celluloid vulpennen van Nederlands fabricaat bevinden zich ook enkele exemplaren met het merk… jawel: Pontiac. De achtergrond of herkomst heeft niets te maken met het horloge merk. Degenen die destijds eind jaren ’30 van de vorige eeuw de nooit bekend geworden vulpennen met dat merk geïntroduceerd hebben vonden het waarschijnlijk gewoon een mooie merknaam.

Na alle omzwervingen via horloges, Zwitserse industrie catalogi met oude advertenties, Amerikaanse automobielen en twijfelachtige Indonesische kermishorlogehandelaren (3x woordwaarde!) toon ik hier nu:

image image image

Mijn kleine collectie Pontiac vulpennen van Nederlandse bodem.

De grijs gewolkte celluloid vulpen heb ik ooit eens van iemand op Marktplaats gekocht en is waarschijnlijk gemaakt bij een kleine zelfstandige vulpenfabrikant, meneer W. Hollestein van de firma Maho in Tilburg, ca. 1935.
De ook van celluloid gemaakte blauwe, groene en bruine pennen zijn van volstrekt onbekende herkomst en heb ik ooit eens als lotje van zo’n totaal 50 stuks plus een zak losse onderdelen in drie kleuren gekocht van een antiekhandelaar in Limburg. De lot pennen was een prototype serie, met onderling kleine verschillen, handgemaakt, maar het waren slechts halffabrikaten zonder clip, penpunt en rubber zakjes voor het vulsysteem. Die pennen heb ik toen gecompleteerd met penpuntjes, nieuwe rubber zakjes en clips (in diverse uitvoeringen, want ik had niet zoveel dezelfde passende clipjes in voorraad). Slechts één van die pennen droeg een merk, het blauwe exemplaar dat bovenop ligt op de onderste foto: Pontiac!
Ik heb van alle 3 de kleuren er zelf 2 behouden, de rest is weer verkocht en er lopen dus nu wereld wijd misschien nog zo’n 40 eigenaren rond van een zeer exclusieve handgemaakte vintage celluloid vulpen waarvan ik alleen weet dat het eigenlijk pennen hadden moeten zijn van het merk Pontiac.

What’s in a name…

image

14 likes

Dag Lex en alle anderen (oorspronkelijk had ik goede morgen geschreven maar het heeft iets langer geduurd dan gedacht om alles te vinden en te schrijven).

Mag en moet je aan een uitstekend geschreven verhaal nog iets toevoegen of relativeren?

Eigenlijk niet maar eigenwijs als ik ben doe ik het toch.

Over die lange P heb ik nooit veel nagedacht, die was er gewoon en hoorde bij Pontiac. De diverse veranderingen van het logo heb ik altijd jammer gevonden, naar mijn smaak waren het altijd veranderingen om iets te veranderen met als excuus een modernisering van het optreden.

Eén keer heb ik enkele woorden over die P geschreven, nl. hier:

Pontiac only - Algemene Horlogepraat - Horlogeforum.nl - het forum voor liefhebbers van horloges

Voor diegenen die geen zin hebben om te klikken hier de foto waar het om gaat

Ik schreef toen dat die speld met de lange P volgens mij uit ca. 1937 komt.

Helaas zit ik nu op mijn berg en heb niet al mijn gegevens bij de hand maar ik weet nog wel waar ik dat vermoeden op gebaseerd heb.

Ik heb thuis een tekst uit een Frans tijdschrift uit die tijd waarin iemand kritiek uit op een advertentie van de firma Kinsbergen in Brussel waarin die haar verhuizing aankondigt.

De schrijver vond het ongepast (misschien terecht) dat de tekst erg leek op een aankondiging van een verhuizing van een ander bedrijf.

Hoe dan ook, er was een foto bij geplaatst van de gevel van de nieuwe vestiging van Kinsbergen met daarop zichtbaar een logo met net zo een lange P als op de speld.

En de verhuizing wasn rond die tijd, vandaar.

Als ik goed kijk naar de speld (en naar mijn herinnering van de bovenvermelde advertentie) kan ik me voorstellen dat één van de heren Kinsbergen of een graficus de combinatie van de letter P en een horloge tot een P met lange lus heeft gemaakt. Het horloge in de lus is om wat voor reden dan ook weggevallen/weggelaten resp. het design is geminimaliseerd of hoe dat vandaag ook heten mag.

Een P met lange lus 2.0 avant la lettre :wink:

Maar:

Dit logo kennen ook mensen die niets met horloges (te maken) hebben

En als we deze chronologie van het logo bekijken

Pirelli-Logo-History-395x500

zien we dat een eerste - voor mijn smaak nog een beetje plompe - versie al in 1910 ontstaan is.

En vanaf 1914 zien we de lange slanke lus zoals die bij Pontiac ca. 20 jaar later opduikt.

Is het bewust of onbewust overgenomen of gekopiëerd?

Boze toetsenborden zouden beweren dat het net zo gekopiëerd is als de verhuisadvertentie.

Zoals Lex al schreef werd het merk Pontiac in 1936 gedeponeerd.

Hier nog als toevoeging de officiële publicatie in het dagblad van het Zwitserse handelsregister.

Daarin werden vroeger niet alleen de gegevens over alle Zwitserse bedrijven gepubliceerd maar ook merken en gedeponeerde modellen.

Heeft Lex daar niet enkele woorden aan gewijd onlangs?

Lex schrijft

Ik geef daar een andere verklaring voor:

De heren Kinsbergen waren gevestigd in Amsterdam, Brussel, Biel en Batavia (Voor de jongere lezers: zo heette Jakarta ooit).

In Biel was Suprécis Watch SA, de onderneming die de Pontiac horloges maakte en die eigendom was van de familie Kinsbergen.

Tot ca. 1955 toen S.Kinsbergen de Zwitserse nationaliteit kreeg liep dat eigendom via een stroman aangezien buitenlanders geen horlogefabrieken in eigendom mochten hebben. Misschien schrijf ik daar nog eens uitvoeriger over.

Verder was in Biel de onderneming S.Kinsbergen Sàrl die de Pontiac horloges van Suprécis kocht en ze naar de bedrijven in Brussel, Amsterdam en Jakarta exporteerde.

In Brussel was A.Kinsbergen SA onder leiding van Ali Kinsbergen.

In Amsterdam was A.Kinsbergen NV (later BV) onder leiding van M. Kinsbergen en J. Kinsbergen. M.Kinsbergen is in 1949 om het leven gekomen toen de Franeker neerstortte in de buurt van Bombay. Over dat vliegtuigongeluk is veel geschreven, naar het schijnt ook veel onzin.

Ook het bedrijf in Batavia, Hvn Gebr. Kinsbergen, stond tot 1949 onder de leiding van J. en M. Kinsbergen.

Tot 1949 reisden beiden afwisselend heen en weer tussen de twee steden, daarna stonden Amsterdam en Batavia onder leiding van J.Kinsbergen.

Het bedrijf in Batavia/Djakarta/Jakarta is tussen 1950 en 1956 overgedaan aan een medewerker die nog tot in de jaren zeventig Pontiac horloges naar Indonesië importeerde.

En als ik schrijf «onder leiding van» betekent dat niet dat de desbetreffende persoon alleenheerser was. Alle broers waren aandeelhouders over en weer, er was regelmatig contact en er werd samengewerkt op vrijwel elk gebied.

Ik heb alleen vastgesteld dat er tussen België en Nederland een enorm verschil was in de vorm en frequentie van de reclame.
Ook daar zal ik later misschien uitvoeriger op in gaan.

Kortom, de eigenaars waren weliswaar niet (allen) Zwitsers, maar het bedrijf dat de horloges maakte wel. Dus mag Pontiac een Zwitsers merk genoemd worden zoals Lex al schreef.

Dat het niet in de Davoine gidsen verschijnt heeft een andere reden.

Als ik schrijf dat de Zwitserse horlogeindustrie destijds enorm gereglementeerd was is dat een understatement. Er waren voorschriften voor van alles en nog wat.

De bedrijfsgrootte werd gecontroleerd. Als een horlogefabriek(je) meer personeel wilde aannemen en daardoor in een andere categorie zou komen, moest eerst toestemming aangevraagd worden om naar de hogere categorie te mogen wisselen (thuis heb ik ergens een kopie van een epistel mbt zo een stap van – als ik me niet vergis – maximaal 11 naar 12 – 18 medewerkers.

In de hoogtijdagen maakte Suprécis Watch SA ca. 70`000 horloges per jaar met 20 personen in het atelier. Daar kwamen dan nog wel de externe vrije medewerksters bij zoals de régleuses. Resolute vrouwen die precies wisten hoe belangrijk hun werk (het uitbalanceren van de onrust) was en die zich niets lieten vertellen.

Aangezien daarmee met moeite aan de vraag uit de Benelux en Jakarta voldaan kon worden en het lastig was om het bedrijf te vergroten niet alleen vanwege de vele voorschriften maar ook vanwege de schaarste aan personeel (uit die tijd heb ik vele advertenties van Suprécis waarin ze personeel zoeken) was er geen aanleiding om naar verdere landen te exporteren. En dus ook geen aanleiding om reclame te maken in gidsen als Davoine enz.

Je vind wel de namen Suprécis Watch SA en S.Kinsbergen in de Davoine en soortgelijke gidsen, maar vrijwel alleen in de opsomming van bestaande bedrijven en niet of nauwelijks in de vorm van reclame.
Hier bijv. in de gids van 1959

grafik
grafik

Zoals je ziet, op hetzelfde adres.

Ik blijf zoeken

Edit:
Intussen heb ik nog iets gevonden wat niets met het eigenlijke thema (de lange P) te maken heeft maar ik plaats het als fun fact oid

Een Pontiac Company uit Newark heeft twee jaar na Kinsbergen het merk Pontiac in Zwitserland laten registreren.

Maar het ook zeer snel weer laten verwijderen

Was dat de Automobielfabriek? Ik Zoek nog steeds verder

13 likes

Als professioneel logo-ontwerper kan ik dit soort topics alleen maar toejuichen.

2 likes

Niet alleen maar toejuichen, ook zeggen welke verklaring je het meest plausibel vind :wink:

1 like

Lex bedankt heel interessant artikel. Lange P design is geweldig.

1 like

De automobielfabriek sluit ik na enig zoekwerk uit.
Ik heb namelijk ontdekt dat ooit de firma Gemex die horlogebanden maakte slechts enkele huizen verder namelijk in nr. 144 gevestigd was.

En ik weet ook dat Gemex horlogebanden onder de merknaam Pontiac gemaakt heeft.
En ook dat A. Kinsbergen SA in Brussel Gemex banden geïmporteerd heeft.


Advertentie uit het Laatste Nieuws van 30-11-1947

Wat was daar aan de hand?
Ik zoek verder

5 likes