De vraag van vandaag...

Tja, als je alleen maar naar een horloge met een - in jouw ogen - mooie / aantrekkelijke dial kijkt en daar je keuze op baseert, dan heb je gelijk. Als je daarentegen ook iets verstandigs over de prijs wil kunnen zeggen die je voor dat “moois” zou moeten neerleggen, dan is het toch imho van belang om iets verder te kijken.

Mooie lijst,
Mijn voorkeur gat naar de Presage Sharp Edge, tja, ik heb nog nooit de jimp naar een 1K horloge gedaan, en dat wil ik zo lang mogelijk zo houden … Maar het is toch een mooi horloge, en is nu al nieuw te vinden vanaf 775, de GMT zit net over de K, ik zag een aanbieding voor 1016€

Nog zo eentje is de C.Ward Sealander, heb ik altijd erg mooi gevonden, zit ook net boven de 1K

En net iets meer heb je ook nog de Farer Lander Midnight, ook een GMT

3 likes

Verder kijken doe ik ook wel, maar ik kijk eerst naar de wijzerplaat, toch iets waar je constant op moet zitten kijken. Als die al niet in de smaak valt, dan maakt de rest niets meer uit, toch ?

1 like

Mooie Farer, maar er is een Arabier ontsnapt. Brr…

Heb niet het hele topic doorgenomen, zag in het lijstje * Oris Big Crown Pointer Date *, nu in de aanbieding:

Ja, nu je het zegt, die bepaalde Arabier gaat wel vaker op de loop, inderdaad toch wel een opvallende en storende afwezigheid hoe langer ik er naar kijk

Zo zie je maar: sowieso nooit de listprijs betalen. Met 20% korting legt Eugene er echt nog niets op toe en is het dus bewezen een overpriced item…

1 like

Even voor de goede orde, werd geattendeerd op de maat van deze aanbieding, het is slechts de 36mm uitvoering…

Wauw, en ik vond de 40 mm al zo klein staan op mijn pols…
Ik weet het, niet alle 38, 40mm of kleiner mag je over dezelfde kam scheren.

Mijn Khaki Field Bronze is ook 38mm maar met de lugs en het bandje kan het voor mij net. Kleiner dan 39 à 40mm zou ik trrouwens niet meer gaan. Anderzijds, iets als de Victorinox INOX met een lug-to-lug van 52mm is wat van het goede te veel dan…

Om nog eens terug te komen bij die PRX : Teddy Baldassarre is vol lof over de metalen armband van deze Tissot, terwijl de armband van de Gentleman maar ‘just okay’.
Ook de metalen armbanden van Seiko, met name die van de Sharp Edge collectie, staan niet zo hoog aangeschreven bij hem (Seiko metalen armbanden in het algemeen ook niet).

Maar vooral dat van die PRX vs Gentleman is vreemd. Iemand die de armbanden van de PRX en Gentleman al heeft kunnen beoordelen ?

Teddy is zowieso iemand die minder voor sportieve horloges is.

PRX quartz -> topband voor zijn geld
PRX automaat -> er vallen betere banden te vinden voor dat geld

Ftfy.

Ik heb hem gezien en omgehad. :wave:

Kortweg. Voelt als een stalen schep en zo groot is die ook. :upside_down_face:

1 like

Ik zit zelf ook nog niet zo lang “in de horloges”, ik reageer ook praktisch niet hier op forum topics en ik probeer mijzelf vooral te educeren over wat er allemaal is, maar vooral ook wat er bij mijzelf past.

Wat ik in jouw topics vooral merk/lees is dat je heel erg zoekende bent in wat je nou precies wilt. Waarom wil je horloges binnen een bepaalde categorie en waarom wil je ze vooral afvinken? En dan zie ik daarin eigenlijk ook nog eens terug dat je behoorlijk beïnvloed wordt op hetgeen de revu passeert bij de huidige bekendere youtube kanalen. Dat is uiteraard prima, maar het meest leer je door hetgeen je daarin hoort zelf te ervaren. Als je eind doel 4 a 5 horloges is, waarom wil je zo snel mogelijk die 4 of 5 aantikken qua aantallen. Denk je dat je na die 5 horloges helemaal geen interesse meer hebt in nieuwere horloges? Ik heb zelf ook enorm veel dingen vooral geprobeerd het eerste jaar, en heb op die manier ervaren wat wel bij me past, maar ook dingen zoals “de klik” die je met een horloge wel of niet kunt hebben. Horloges die je prachtig vind maar waar je vooral geen band mee krijgt. En dat is ook wel een beetje een gevarenzone waar je in terecht komt wanneer je zo snel aan het vergaren bent. Die vergaar periode is ontzettend leerzaam, en kan een hele slimme investering zijn in je verzameling, maar je moet er wel voor open staan dat het je in de prijsklasse waarin je zoekt kostbaar kan zijn. De afschrijving is namelijk procentueel gezien wat groter dan die van een prijsklasse daarboven.

En met betrekking tot je vraag: het is allemaal wat je zelf relevant vind een automatische chrono is gewoon een duurder uurwerk, dus zit je in dezelfde merken als dat non chrono’s in de prijsklasse rond de 1000 euro zitten. Die prijskwaliteit verhouding is dus hetzelfde. Ga je een 2000+ chrono vergelijken met een 2000+ non chrono van een merk een stapje daarboven dan ga je de verschillen weer meer zien. Maar dat zijn verschillen die je moet ervaren en voelen. Binnen die horloges rond de 1000 zit zelfs al veel verschil, terwijl ze over het algemeen allemaal een hoge prijskwaliteit verhouding hebben.

Ga er dus vooral op uit om nou eens te kijken wat prijs/kwaliteit nou betekend en vooral wat dat doet in die hogere segmenten. Loop eens een high end zaak binnen en voel eens een speedmaster om je pols. Ik had letterlijk kippenvel dat ik hem voor het eerst om mijn pols zag en het prijskaartje van 5x hoger dan mijn op dat moment duurste horloge (hoe hoog die prijs kwaliteit verhouding ook is) voelde ineens compleet gewaarborgd.

Ga dus vooral door met zoeken, maar ga er ook vooral eens op uit om te ervaren en te kijken wat je nou echt lekker vind zitten. Je hoeft niet de 5 baldassere categorien af te vinken, het mogen er ook 2 zijn omdat je (in mijn geval) gek bent op hoe field/dive watches dragen. Mijn alpinist valt niet onder de dress categorie, maar met het juiste bandje is het voor wie ik ben als persoon, de perfecte dresswatch. En geniet ook vooral even van je twee NA’s want dat zijn ze absoluut nog :wink:

4 likes

Ik apprecieer al jullie feedback, hoor, ik kom er wel uit :wink:

Maar ik hoor hier vaak spreken over ’afschrijving’ …
Horloges zijn voor mij geen ‘investering’ dus wat ook de waarde is na x aantal jaar, I don’t care.

Het is een hobby, niks meer. :blush:

2 likes

Deze zou ik aanbevelen :stuck_out_tongue_winking_eye: Groen of blauw?

Die afschrijving begint pas belangrijk te worden eens je te veel horloges hebt, en iets nieuw op het oog hebt. Je bent snel op weg naar dat punt :wink:.

2 likes

Wel, Tissot is toevallig het merk waarvan de designtaal me het meeste aanspreekt. Longines, Nomos, Hamilton bv. zeggen me in verhouding veel minder.
Als ik dan bij Tissot ook nog prima kwaliteit, afwerking en een uitstekende AD op 10 km afstand heb, tja…

1 like

Die groene heeft een prachtige structuur in de wijzerplaat in vergelijking met de witte, zwarte en blauwe maar ik ben wat terughoudend naar kleuren toe.

Er zijn prachtige combinaties met blauwe of groene wijzerplaten en dan bruine of grijze bandjes (blauw is trouwens mijn lievelingskleur) maar ik denk toch dat zwart en wit ‘tijdlozer’ zijn…

1 like

Het is voor mij ook geen investering, maar ik weet wel dat bij heel veel mensen de horloges die ze heel snel na horloge 1 aanschaffen vaak ruimte maken voor andere :wink:

Dit horloge kan ik je wel echt aanraden!

Ik heb dan de ‘saaie’ zwarte plaat genomen destijds maar wat een fijn horloge is dit zeg…
De stalen band is super met vijf standen aan te passen binnen een seconde door de ratchetclasp.
Zodra je dit op je band hebt gehad wil je eigenlijk nooit meer wat anders.

Sellita sw330-2, erg onderhouds vriendelijk dus.

Ik kan er een heel epos over schrijven maar ik heb hier ooit een NA topic voor aangemaakt.

Maar wat plaatjes voor de sfeer dan!

2 likes