De Ziel van Quartz - introductie tot quartz techniek

Vind je het erg als het nog een keer lees?
Want dit is wel heel veel informatie voor een leek.

Beterschap!!

1 like

:face_with_peeking_eye: zie hem nu pas …ziel moest het zijn

1 like

Ik weet het, het is veel informatie, maar zoals de Engelsen zeggen: this is barely scratching the surface. Ik kan eigenlijk niet dieper gaan zonder het heel technisch te maken, met name op het gebied van temperatuurcompensatie, dus hier laat ik het even bij. Er is altijd de optie om vragen te stellen en ik kan op verzoek verwijzen naar discussies op Engelstalige fora. Mijn insteek was vooral om mensen nieuwsgierig te maken, waarna ze vervolgens zichzelf naar behoefte kunnen verdiepen in bepaalde deelonderwerpen. Op Watchuseek in het HAQ gedeelte staan veel threads waaraan ik heb bijgedragen. Dat is niet zo fraai geëindigd, ik ben permanent gebanned, dat had ermee te maken dat de discussie een beetje verharde, en dat een administrator draconisch ging doen, en toen heb ik ‘suicide by moderator’ gepleegd, dus een ban afgedwongen. Hier wil ik het gezellig houden haha. Neemt niet weg dat ik pagina’s vol heb geschreven op Watchuseek, maar allemaal in het Engels en ook met citaten uit patenten, dus veel te technisch voor de meeste geïnteresseerden, zelfs daar tussen het hardcore volk. Hopelijk heb ik voor de HF-bezoekers in ieder geval een nieuw licht kunnen werpen op quartz, en waar nodig kan ik nog enkele dingen verder toelichten of duiden.

Dus nu…
image

5 likes

Ik snap het, ik heb ze die quartz, maar niet:
Dat zoiets voor een paar euro per stuk gemaakt kan worden (kostprijs) is een klein wonder, maar het helpt als je er honderdduizenden of zelfs miljoenen van maakt.
Kijk dit wil je toch, de Mosaba:

En
image

Dat miyota voorbeeld, tja werkt niet voor mij.

1 like

Een quartz gestuurd stemvork horloge had Bulova ook, een doorontwikkeling van hun bestaande Accutron.

En het kon nog veel bonter in de beginjaren, zoals dit met de hand gesoldeerde apparaat, de Ultra-Quartz van Longines:

Al eens aangekaart door @MartijnV: Kan het vreemder? De Longines Ultra Quartz - Vintage Horlogeforum - Horlogeforum.nl - het forum voor liefhebbers van horloges

3 likes

Ik vind het ook wel leuk dat kwarts kristallen in de begintijd uit b.v. de jungle van Brazilië werrden gewonen, en handmatig afgesteld werden door toevoeging van edele metalen (zoiets, ooit ergens gelezen). Nog niet kunstmatig verouderd. Mijn vroege Hamilton/Pulsar led had nog geen trimmer voor de grove afstelling, die is in latere modellen wel toegevoegd omdat ze er bij Pulsar achter kwamen dat die kwarts kristallen van natuurlijke afkomst toch niet zo stabiel waren.

Jean d’eve had toch ook een automatische quartz in de jaren 60 of zoiets, dan hoeven. ze allemaal niet meer te springen.
Weet je ook hoe die werkt…??

Als quartz liefhebber vind ik dit interessant om te lezen! :pray:t3::hugs:

Dankjewel, ik ga dit volgen!

1 like

Ik denk dat je dit bedoelt, was een soortgelijk systeem als Seiko’s AGS (later Kinetic): Jean d’Eve Samara: The First Automatic Quartz Watch - Grail Watch

In het kort: er werd bij de Jean d’Eve een veer opgewonden, die liet een kleine generator draaien, die laadde een condensator op, en die diende als spanningsbron voor het quartz uurwerk.

1 like

Helemaal waar.

Mooie topic trouwens, complimenten.!

1 like

Er zijn twee Zwitserse quartz uurwerkmakers in de 70’s die ik zelf vintage never nooit koop. Omega en die in-house Longines, want niet meer goed te onderhouden voor de verzamelaar… Over het Bulova uurwerk maak ik me qua onderdelen niet zo druk.
En Rolex, Oysterquartz, ook leuk.

1 like

Omega was toch een goede quartz.? Tijdvast bedoel ik.?

Dat zeker, de marine master was zeer goed, maar nu niet goed meer te repareren. Wat ik begreep zijn die uurwerken, de (https://www.omegawatches.com/chronicle/1974-the-most-accurate-wristwatch-ever)
https://calibercorner.com/omega-caliber-1342/#google_vignette moeilijk…

1 like

Zeer interessant, bedankt voor het delen!

1 like

0mega 1310 is best robuust, zolang je de grote kwetsbare spoel maar niet stuk maakt. (En die kan weer opnieuw gewonden worden zelfs)

De grootste vijand van elektrische of electonische uurwerken is de oude lekkende (renata) batterij.

Ik denk dat de “motor” van het 1510 uurwerk ook wel kwetsbaar is. (Ik heb er één)

Mijn omega megaquartz 1310 durf ik wel mee te nemen naar mijn werk. Die dikke 1510 marine master draag ik thuis.

1 like

Wel iets over gelezen maar nooit gedacht dat die lekkende batterij ook echt een feit was.
Toch de maximaal 5 seconde per maand, wil toch ook wel wat zeggen over de kwali van de quartz of misschien meer over de hoge eisen van Omega.

Dat is mooi om te weten. Dat verklaart in mijn hoofd ook direct waarom The Citizen poneert dat je de beloofde accuratesse alleen uit het horloge haalt waneer je het draagt, want dat suggereert voor mij dat bedrijfs-temperatuur een grotere invloed heeft op het uurwerk dan wanneer je het in firmware/logica oplost.

Er is geen taalbarrière naar Engels. Als het in het Nederlands moeilijk is, kun je het rustig in het Engels doen, omdat AI-vertalingen van heel erg niche onderwerpen vaak te wensen over laten.

Dat is goed te lezen en te zien.

Als je diezelfde filosofie op mechanische uurwerken los laat kom je ook in de penarie, want veruit het meeste wat Miyota, SII, Sellita, Soprod, Kenissi en ETA allemaal produceren wordt gewoon 100% mechanisch uit een lijn gestampt zonder noemenswaardige menselijke ingrepen.

Ga je gang. Je staat nou toch in de techniek en reviews.

Zo lang ze het in “seconden per maand” formuleren zijn de eisen niet zo hoog. Junghans levert voor 1150 Euro al een HAQ die 8 seconden per jaar doet, autonoom.

1 like

Promaster, ieder leek kan zien dat zelfs chat gpt dit zo uitgebreid niet weet te vertellen. Nogmaals complimenten.
Sowieso chat gpt of grok nief gebruiken zijn geldmachines volgens vpro tegenlicht