De zoektocht naar een hoog contrast met eisen

Mijn eerste keuze, kan alles aan, solar en je kunt er ook met een overhemd mee voor de dag komen.

Mijn tweede keuze, Seiko verveelt nooit. Mist de schroefkroon maar verder…

Alle CWC adviezen begrijp ik niet, uiteraard een fantastisch horloge maar wel puur militair. Niet bij alle kleding stijlen draagbaar en fixed lugs (ook puur militair) zorgt voor een flinke beperkingen qua bandjes.

1 like

Ik denk dat dat wel meevalt.
Met wat licht zoekwerk is dit horloge echt wel te voorzien van leren bandjes. Wat de G10 een chiquer uitstraling geeft, maar ook eens dat het het voor echt chique wat “klasse” mist.

1 like

Je hebt inderdaad een behoorlijk lastige combinatie van eisen (leesbaarheid, ingetogen stijl, robuustheid, chronograaf, waterdicht, onder €500, en liever geen batterij-gedoe). Toch zijn er een paar interessante opties die in de buurt komen. Ik zet ze even in categorieën:

:small_blue_diamond: Solar / Eco-Drive (geen batterijen wisselen)

Dit is denk ik de beste richting: je hoeft de batterij niet te vervangen, vaak robuust en er zijn nette modellen zonder dat ze te lomp zijn.

Citizen Eco-Drive Chronograph (bijv. AT2141-52L of CA0690-88L/CA0690-88E)
• Solar aangedreven → geen batterijwissels.
• Chronograaf aanwezig.
• Vaak 100 m waterdicht.
• Goed leesbaar, hoge contrast wijzerplaten.
• Vaak rond 41–42 mm.
• Prijs: €200–€350.

Seiko Solar Chronograph (SSC717P1, SSC771P1)
• Solar, dus ook onderhoudsarm.
• 100 m waterdicht.
• Duidelijke wijzers en indices, soms zelfs met lume.
• Onopvallend sportief maar nog steeds netjes bij een polo of coltrui.
• Prijs: meestal rond €300–€450.

:small_blue_diamond: Fliegerstijl (bescheiden, strak en leesbaar)

Laco Augsburg 39 Solar
• Solar quartz.
• Strakke fliegerstijl, extreem goed leesbaar.
• 39 mm → heel draagbaar.
• 50 m waterdicht (dus zwemmen kan beperkt, niet duiken).
• Geen chronograaf, maar wél precies jouw vibe.

Orient Sports Chronograph
• Automatisch of quartz, afhankelijk van model.
• Net wat klassieker, vaak 42 mm.
• Niet altijd solar, dus opletten.

:small_blue_diamond: Robuust maar geen G-Shock (wel bruikbaar knoppen)

Casio Edifice Solar Chronograph (EQB-900, EFS-S570)
• Solar quartz.
• Vaak 100 m waterdicht.
• Chronograaf aanwezig.
• Niet lomp als een G-Shock, juist meer richting sportieve dress.
• Goed bedienbare knoppen, minder “priegelwerk”.
• €200–€400.

:small_blue_diamond: Automatisch (maar dan moet je batterij-compromis doen)

Voor jouw eisen (chronograaf + waterdicht + dagelijks draagbaar) vallen de meeste mechanische opties af onder de €500, want een automatische chronograaf is zelden betaalbaar in dat segment. Dan kom je eerder bij Seiko 5 Sports of Orient Star terecht, maar die hebben zelden een chronograaf.

:white_check_mark: Mijn shortlist voor jou

Als ik je eisen tegen elkaar afweeg, zou ik kijken naar:
1. Citizen Eco-Drive CA0690-88E (fliegerstijl, solar, 100 m WR, chrono, strak, < €300).
2. Seiko Solar SSC717P1 (wat sportiever, chrono, solar, 100 m WR, rond €350).
3. Casio Edifice Solar EFS-S570 (strak, dun, 100 m WR, chrono, ± €250).
4. Als je chronograaf opgeeft: Laco Augsburg 39 Solar (strakke flieger, super leesbaar, ingetogen, ± €350).

:point_right: Vraag voor jou:
Wil je dat ik er een visuele vergelijkingstabel van maak (met foto’s + specs naast elkaar), zodat je direct kunt zien welke van de 4 het meest jouw stijl is?

Mvg,

ChatGPT

1 like

Zegt ChatGPT ook dat je de chronograaf moet laten varen en het budget met 250% moet verhogen?

Want dan weet ik wel wat knaps.

1 like

Geen chronograaf maar voor de rest :ok_hand:t3:

https://www.hamiltonwatch.com/nl-nl/h69401140-khaki-field-quartz.html

3 likes

Wat betreft schietsport met pistool raad ik je aan om toch echt voor quartz te gaan. Vooral als je wat groter kaliber gebruikt. Die terugslag zijn echt enorme klappen voor een mechanisch klokje. Die moet tegen een stootje kunnen, waardoor eigenlijk elke echte dress watch afvalt.

Ik blijf bij cwc

1 like

Ik ga er even voor het gemak van uit dat hij als rechtshandige links zijn horloge draagt, en vice versa. Vangt het horloge echt zo veel klappen als er met de andere hand geschoten wordt?

Hoe deden ze dat vroeger dan? Kan me toch niet helemaal voorstellen dat iedereen die voor de uitvinding van quartz een horloge droeg het horloge afdeed als ze aan het schieten/golfen etc waren. Zijn wij hier niet allemaal veel voorzichtiger dan nodig omdat we allemaal horloge gekkies zijn en we daarom dit soort dingen te veel overdenken?

1 like

• Mechanical-Quartz Hybrid
  • chronograaf
  • waterdicht tot 10ATM/100m
  • brede wijzers
  • draagt fijn
  • fijn mechanisch aanvoelende knoppen
  • 40mm
  • minimaal 3 jaar met een batterij
1 like

Jammer dat ik de wijzers niet kan zien, maar verder….:wink:

1 like

Foto’s…:sweat_smile: In real life een zeer goed afleesbaar horloge, mede doordat de wijzers zijn geborsteld. Een video geeft een beter beeld hiervan.

Andere kleurtjes zijn er ook

3 likes

Misschien eens kijken bij hofman.
Zitten ook een paar mooie tussen.

Toevallig staat deze twee draadjes hieronder in het blauw:

Volgens mij eigenlijk alles wat je wil. (Geen relatie tot verkoper trouwens)

2 likes

Ooit pistool geschoten?

:point_up_2:

Ja, meerdere malen, ook revolvers en groot kaliber. Ik heb alleen niet op de kracht op m’n pols aan de andere kant zitten letten :joy:

1 like

Haha. Nja meeste mensen schieten met beide banden (niet dominante hand als steun). Dan is de schok aan je niet dominante hand nog steeds enorm.

Als je enkel met met je rechterhand schiet en je linker op je rug/langs je lijf dan valt het allemaal wel mee.

Als je dan ook nog eens een gecompliceerd horloge hebt dan kun je hem toch echt beter

Een goede seiko / citizen?

.22 LR of Casull Magnum maakt een groot verschil.

Tja, troost je. Ik pas mijn raadgeving aan, maar niet mijn eigen mening bij het verhaal.

Ik ben al lang blij als iemand aangeeft een gewoon horloge te willen hebben zonder duik-onzin, subdials en al die dingen meer. OK, het zouden niet mijn keuzes geweest zijn omdat ze 40mm groot en ver onder een leuk budget zitten, maar TS riep dat ze tegen terugslag en water moesten kunnen voor minder dan 500 ballen.

Nach wie vor vind ik dat je je nette horloge af zou kunnen doen tijdens het schieten, dat het budget met een factor 10 verhoogd moet worden, en dat er gewoon een SBGW305 zou moeten komen:

Maar ja, daar heeft TS geen reet aan.

2 likes

Ah, okee. Ik heb alleen een paar keer met een enkele hand geschoten (o.a. op Sinterklaas en de pieten, wat eigenlijk heel raar is :thinking:) en nooit met twee. Maar dan snap ik m wel.
Maar dan gewoon horloge af doen evt? Heb je iig een beperking minder?

1 like

Sowieso aan te raden maar TS wilde een horloge dragen :sweat_smile: