Deel je “Kringloop” vondsten

Ja oké er zit inderdaad een toenemende graad van kracht die je moet zetten in. Maar zeker in een oud licht uurwerk je kan het best dat je dit slecht voelt en dan kan je hem vrij makkelijk stuk draaien. Toch?

Dan moet je het echt zonder enig besef van beleid doen. Als je er gewoon normaal mee omspringt, dat wil zeggen met in het achterhoofd dat het een teer mechanisch instrument is, dan zal het niet snel mis gaan. Als je voelt dat hij eigenlijk niet verder kan worden opgewonden en je gaat dan veel meer kracht zetten dan dat je daarvoor deed, dan kan je hem kapot maken ja.

3 likes

Nou, ik zou het absoluut geen toenemende graad noemen. Een heel abrupte toename van weerstand is het, bij al mijn handwinders. Is je ervaring niet toevallig gebaseerd op automaten met een handwindfunctie, die gaan slippen als ze volledig opgewonden zijn?

Als je een normale vent bent mag je bij mij acht biertjes komen drinken en al m’n handopwinders opwinden terwijl je een mop vertelt en je daarop concentreert. Zelfs dan voel je echt wel wanneer het horloge “klaar” zegt.

4 likes

Dit! :point_up: Automaten kun je “eeuwig” opwinden, omdat het slippen ervoor zorgt dat je ze niet “te ver” kan opwinden. Handwinders zeggen gewoon “ho” tegen je (als ze ver genoeg zijn opgewonden) als je duim en wijsvinger gebruikt.

2 likes

Dank voor de tip. Ben bang dat dan de veer dan is gebroken. Er komt idd geen einde aan. En ja ik draaide met beleid😎

1 like

Zoals ik in m’n eerste reactie ook al zei ben ik verre van een expert, mijn handwind ervaring gaat tot een heel oud waarschijnlijk doorgedraaide handiwnder en een geval uit China.

Bedankt voor de opheldering in ieder geval Jur en @W.E

Wat ik zei over dat het niet verstandig is eeuwig door te draaien klopte gelukkig wel :sweat_smile:

1 like

Er komt een dag dat ik je aan die belofte ga houden :joy:

1 like

Denk dus dat een service beurt aan te raden is?

Jurtz :wink:

Genoteerd :+1:

1 like

Rommelmarkt vanochtend. Ik ga er eigenlijk nooit naartoe omdat ik bang ben toch alleen maar ouwe rotzooi tegen te komen, en dat wordt ook keer op keer bevestigd, maar uit een stoffig kistje vol haaientanden(!) wist ik nog wel deze oude Titus op te duikelen. Hij loopt en houdt tijd. Haha! Ik krijg hem niet open maar er zit vermoedelijk een AS in.
image

image

18 likes

Mooie gefacetteerde lugs, leuke aanwinst. Een beetje liefde en het is al een heel ander gezicht. Mooie vondst. :slight_smile: :+1:

2 likes

Leuke vondst! Zou alleen die pushpins even goed en grondig reinigen :nauseated_face:.

3 likes

Die heb ik al gedropt bij de milieudienst :joy:
image

2 likes

Biohazard :skull_and_crossbones:

1 like

Of gewoon paar nieuwe erin duwen.

1 like

Denk ook dat dat de voorkeur geniet inderdaad :stuck_out_tongue_winking_eye:

Ik ook

1 like

Je plaatst hem wel nog een keer als je hem wat liefde hebt gegeven toch? :smiley:

Fantastisch schilderij! :heart_eyes::+1:

1 like