Heb je ook al eens geprobeerd glas naar beneden erop te leggen? Een magneet heeft polen en ik kan me voorstellen dat dit verschil maakt?
En anders een nieuwe kast maken?
Heb je ook al eens geprobeerd glas naar beneden erop te leggen? Een magneet heeft polen en ik kan me voorstellen dat dit verschil maakt?
En anders een nieuwe kast maken?
Dat had ik gelezen in jou topic, maar dit was een algemeen antwoord op houthakker.
Ook voor die apps moet er wel een echt kompas in de telefoon zitten, dat is echt niet in elke telefoon. Bedenk dat er in de telefoon ook magneten zitten, klein maar ze zitten er wel.
En daarbij, een echt kompas kost maar een paar euro, lijkt mij een must voor elke horlogereparateur/fanaat.
Dat ga ik sowieso vandaag kopen. Dank!
Je eerste tip heb ik al geprobeerd. Noppes.
Ik weet niet of je een decathlon in de buurt hebt, die hebben er vaak legio in het assortiment, zelf heb ik deze, Decathlon kompas, superstevig en maar 5€
Dankjewel! Mijn zwager is toevallig onderweg naar de Decathlon en neemt eentje mee.
Die Lepsi app werkt wel hoor. Laatst ook getest met een zeer zwakke magneet maar een paar cm boven de iPhone en die app detecteert het al. Maar je kan natuurlijk altijd even met een gewoon kompas testen.
Maar je kan die 5,- ook uitgeven aan een heerlijk glas [vul in].
Dat klopt, op een iPhone wel, maar niet elke Android of Windows telefoon heeft een echt kompas er in, dat was wat ik ermee wilde zeggen🙂
Nu ben ik gek op kompasjes. Geven misschien wat richting in mijn horloge-aankopen.
Tip: de National Geographic compas watch.
Maar even serieus, ik ben wel benieuwd naar de oplossing. Er zijn toch wel meer mensen met zo’n apparaat op het forum? Ben jij de enige die een miskoop heeft gedaan?
Dat had ik ook gedacht. De meeste oplossingen heb ik online al gezien en tientallen keren gebruikt. Nu kom ik er wel achter dat de iPhone een magneet midden bovenop heeft. Dat lijkt dus voor geen meter op te schieten. Immers: de magneet in de iPhone zal het object snoeihard weer magnetiseren. Dit is mijn logica overigens.
Ik heb getest:
Magnetiseren
Leg een paperclip op het vlak, houd de knop 5 seconden ingedrukt en laat dan los. Pak de paperclip op en beweeg hem richting de sensor op de Lepsi-app. Zwaar gemagnetiseerd.
Demagnetiseren
Leg de gemagnetiseerde paperclip op het vlak, houd de knop 5 seconden ingedrukt (laat nog niet los) en trek de paperclip dan langzaam in een rechte lijn omhoog. Pas als je er ca. 30cm vanaf bent, laat dan de knop los. Op de Lepsi-app slaat hij dan beduidend minder uit, zij het dat er nog altijd de melding “magnetism detected” staat. Je moet nu echt héél dicht bij de sensor komen om die melding nog te krijgen. Er gebeurt dus wel degelijk iets.
Nu komt er een goedkoop kompasje van de Decathlon aan (bedankt nogmaals @Lempke) om hiermee te meten en niet met de sensor / magneet op de iPhone.
Wat ik ga doen is het volgende. Ik ga het proces van demagnetiseren nog proberen, waarbij ik links en rechts steeds meer lees dat je het proces het beste 3-5 x kan herhalen. Dan houd ik de paperclip bij het kompasje dat binnenkomt en rapporteer mijn bevindingen.
Toch wel verrotte leuk om dit te onderzoeken.
Tenslotte is zo’n goedkoop Chinees apparaatje te zwak bevonden door meerder Youtubers en wordt gewezen naar een professionelere oplossing (zo’n rond apparaat met gat in het midden) en zelfs naar dure Bergeon-tools, maar so works it not. We doen het el cheapo of we gaan naar een horlogemaker.
Lepsi (duur!):
To be continued!
Ik kan de afmetingen moeilijk inschatten. Past hier een horloge in? Kost zoiets en waar verkrijgbaar, heb je een linkje misschien?
Ruim $3 inclusief verzending, dat ga ik dan maar eens bestellen! Thanks!
Nee past er niet in, gebruik dit met name voor mij schroevendraaiers.
Je kan het horloge ook langs de zijkanten er langs schuiven, net niet er tegenaan, van beneden naar boven. (van de + naar de -)
Voor de volle €3,70 inclusief verzending zojuist besteld. Kan mij het schelen. Nogmaals bedankt voor de tip.
Hans, hoe vaak moet ik het nog zeggen. Niet zelf gaan kloten.
Zelf niets ontdekken levert niets op. Denk Columbus. Denk Einstein.
Dat is zeker waar, maar als we relativistisch elektromagnetisme erbij halen, wordt het wel een héél ‘over engineered’ verhaal.