Ik zag vandaag op het forum een leuke bambino te koop. 38mm. Ik heb zelf een pols van 19,5. Daarmee zit ik wel boven het gemiddelde denk ik. Daardoor weet ik dus niet of 38 mij goed gaat staan. Kiele kiele misschien, zeker voor een dress watch. Ik heb het horloge daarom maar laten schieten, omdat ik toch niet durf te kopen zonder te passen.
Ik ben benieuwd wat jullie diameter is en wat jullie daarmee blind zouden durven kopen. Het is vast ook wat ervaring die ik nog niet heb! Hadden jullie het gedaan?
bijna 20 cm pols en alles tussen 36 en 42 is prima, een dresser is juist wat kleiner dan een duiker. Passen doe ik nooit, koop alles online
Hangt natuurlijk beetje van je persoonlijke stijl af, maar 38mm voor een net horloge is niet verkeerd op zoân pols. Lug to lug doet ook wat.
Maar, voor de prijzen die in het blauw voorkomen kun je zonder al te veel leergeld natuurlijk gewoon proberen ![]()
Plus.
Al gaande leer je wel welke soorten voor jou passen bij welke maten.
Als het een beste uitgave is dan is passen ook voor mij een must ook al weet ik wel wat ik mooi vind.
Het.moet gewoon lekker zitten en ogen, want----- maat zegt zeker niet alles
Ik weet gewoon een range, die ik het mooist vind. Mijn pols is 18cm maar behoorlijk breed in verhouding.
Ik vind 38/39 mm het mooist met, naar ik vind een lug to lug zo rond de 45-47mm
Voor een dress watch mag het een maatje minder.
Kom je vanzelf achter en aan zoân bambino kun je je niet echt een buil vallen!
Ligt er vooral aan hoe plat de kast is, hoe groot of klein de lunette/wijzerplaat. Een 38mm duiker (kleine wijzerplaat, dikke kast) draagt (optisch) veel kleiner dan een 38mm dresswatch met smalle lunette en platte kast.
Dit is alles wat je nodig hebt:
Of samengevat voor de luie lezer:
Polsmaat in inches en Centimeters - Diameter - Lug to lug
5.50â = 14.0 cm = 27.9 tot 34.9 mm DM = 34.9 tot 43.7 mm LTL
5.75â = 14.6 cm = 29.2 tot 36.5 mm DM = 36.5 tot 45.6 mm LTL
6.00â = 15.2 cm = 30.5 tot 38.1 mm DM = 38.1 tot 47.6 mm LTL
6.25â = 15.9 cm = 31.8 tot 39.7 mm DM = 39.7 tot 49.6 mm LTL
6.50â = 16.5 cm = 33.0 tot 41.3 mm DM = 41.3 tot 51.6 mm LTL
6.75â = 17.1 cm = 34.3 tot 42.9 mm DM = 42.9 tot 53.6 mm LTL
7.00â = 17.8 cm = 35.6 tot 44.5 mm DM = 44.5 tot 55.6 mm LTL
7.25â = 18.4 cm = 36.8 tot 46.0 mm DM = 46.0 tot 57.5 mm LTL
7.50â = 19.1 cm = 38.1 tot 47.6 mm DM = 47.6 tot 59.5 mm LTL
7.75â = 19.7 cm = 39.4 tot 49.2 mm DM = 49.2 tot 61.5 mm LTL
8.00â = 20.3 cm = 40.6 tot 50.8 mm DM = 50.8 tot 63.5 mm LTL
8.25â = 21.0 cm = 41.9 tot 52.4 mm DM = 52.4 tot 65.5 mm LTL
Ik heb ook 19,5 maar voor mij alles onder 41mm vindt ik persoonlijk te klein, ik heb zelf de horloges van mijn vrouw geprobeerd in 36mm⊠![]()
dat trekt op niksâ:joy:
Mijn kleinste horloge is 40mm en ik vindt dat nu echt de klein (eigen smaak natuurlijk)
Lug to lug is minstens net zo belangrijk, de kleur vd wijzerplaat speelt stiekem ook een rol
procent mee eens, zelf een 21cm pols en 40mm trek ik nog net wat gevoel betreft, alles wat ik heb is 42+
Mijn vrouw heeft een 38mm Tudor en als ik die pas is het net een kleuter horloge, nogmaals is mijn bevinding ![]()
Dat bedoel ik dus, zo ziet het er bij mij ook dus uit, en ja ik weet dat andere forumleden dat heel anders ervaren maar ik pas er voor
Dat is zeker waar, ik moet gewoon wat gaan proberen ![]()
Al 2x alleen aankoop gedaan met de gok voor de diameter.
De Tudor Prince, 36mm en of die maat en duotone iets voor me was. Geslaagd, leuke maat voor het model en nu dik fan van goud/staal ![]()
De Doxa 200t, deze gaf me niet de klik omdat de maat toch te klein was. Overstag gegaan voor de 300t en voelt veeeeeel beter aan voor mij.
Soms is het een hit, soms een mis. Veel hangt ook van het model en kast af.
Klopt. De gemiddelde polsomvang is 17 - 17,5cm, zo bleek uit een poll, eerder op HF.
Mijn polsgewricht is, met 17,5cm, gemiddeld. Maar ik heb niet heel dunne armen. Daarom kan ik ook wel iets forsere horloges hebben. Ik draag horloges tussen 35 (een vintage Omega) en 42mm (twee auto/chronoâs). Maar ik koop eigenlijk nooit ongezien/zonder te passen Ăłf zonder in ieder geval goed uit te zoeken hoe een horloge valt. Dat scheelt miskopen en werkt voor mij gewoon heel goed. Maar hey, iedereen gaat hier natuurlijk op zân eigen manier mee om.
Ik draag zelf, in praktijk, bijna uitsluitend duikers en chronoâs. Maar een dresswatch mag, voor mij, wel wat meer bescheiden zijn, van formaat. De trend van (extra) grote horloges is gelukkig alweer een tijd voorbij.
Diameter zegt mij niet zoveel. Het is een combinatie van meerdere afmetingen, kleur van de wijzerplaat, kastvorm.
Een 12mm dik vierkant horloge van 34mm met een witte plaat en opzichtige bezel, is een heel ander horloge dan een 37mm skin diver met zwarte plaat en aluminium insert.
Uitstekende kastpoten is een duidelijk teken dat hij te groot is. Maar zelfs als de L2L maat klopt, heb je ook nog het hockeypuck effect (dik horloge met bolle caseback op een vlakke harde pols).
Los van alles heb je ook uitzonderingen. Een proplof of een vintage FL 23883 bijvoorbeeld.
Blind durf ik op dit moment 35-37mm te kopen, 25 of 26mm als het om de breedte van een rechthoekig horloge gaat. Mijn pols is 18,5cm van omtrek.
38 moet ik passen, dat kan te groot zijn tenzij het een duikhorloge is. Ik let ook op kastvorm en dikte.
In mijn optiek bestaat te klein niet. Of nou ja, als je ogen niet meer meewerken en je de tijd niet meer kunt aflezenâŠ. Dan wordt het meer een sieraad dan gebruiksvoorwerp. Te groot is wat mij betreft als het buiten de pols steekt.
Voor de rest worden we gewoon beĂŻnvloed door de mode. Ik vond deze oude post dan ook interessant om te lezen:
Ik zal eens een keertje een tijdlijntje van mijn dames en herenhorloges maken.
Naast mode wellicht ook deels verklaarbaar doordat we met de jaren ook ârobuusterâ (langer en dikker)
zijn geworden.