40-43mm
Alles wat met een 3 begint zijn toch damesmodelletjes?
Nope. Variërend van 40 tot 42mm. Sweet spot voor mij is van 39 tot 41mm. Het 42mm horloge is een squale 1521, dus draagt kleiner door de kastvorm, meer als een 40mm. Eveneens de 41mm flightmaster, draagt ook als een 39/40mm door de l2l van 43mm.
Horloge van de kids telt niet RBK
Kleinste 36mm, grootste 45mm. Past allemaal perfect. De freakjes maken zich daar allemaal veel te druk om. Grappig wel, die grote levensvragen ‘past dit bij mij’.
Nee, draag het liefste rond de 40 mm, maar sommige vallen kleiner dan vindt ik het prima. Het is meer de L tot L maat die onder de 50mm moet zijn.
Alles tussen 36 mm (Rolex DJ en DD) en 44 mm (Panerai).
36mm (Dj/DD) t/m 42mm (speedy).
Leuk onderwerp, leuk topic!
Hier mijn duit in het zakje:
(zoals jullie van mij gewend zijn wat meer tekst, maar als je daar voor terugschrikt, sla het dan maar over of bekijk alleen de plaatjes)
Omdat ik in de eerste plaats een vintage verzamelaar ben, zijn de horloges in het grootste deel van mijn collectie redelijk klein naar de huidige maatstaven. Tegenwoordig is een heren (pols) horloge al gauw 38mm en dat kan oplopen tot zo’n 45 mm, voor wie het qua ledematen kan hebben. Dan zijn er nog de polshamburgers van 46mm en groter. Afmetingen in die laatste categorie zal je bij mij niet vinden, behalve misschien bij 1 à 2 zakhorloges.
Af en toe draag ik mijn vintage horloges. Niet zo vaak, maar dat is niet omdat ik ze te klein vind, maar omdat het er zo veel zijn. En ik heb niet alle vintage horloges om ze te dragen, ik heb ze vaak voor de heb. Omdat ik ze mooi vind om naar te kijken. Maar áls ik er een draag is de kans dus groot dat het een kleintje is. In de jaren ‘60 en daarvoor waren de horloges doorgaans nu eenmaal veel kleiner en waren maten als 32 en 34 mm gewoon. Maar ook 30 mm en zelfs 28 mm was niet abnormaal of gek aan een herenpols. In de jaren ’50 heette een horloge met een doorsnede van 38mm ‘oversized’. Dat kwam nog wel eens voor bij chronografen. Logisch, want daar vindt je meer functionaliteit op de wijzerplaat en om het dan afleesbaar te houden mag het wel wat groter zijn. Pas zo’n beetje na eind jaren '80 van de vorige eeuw zette de trend naar veel grotere heren- maar ook dames horloges een beetje door en werden maten als 38 en 40 mm normaal, tegenwoordig uitlopend naar 42, 43, 44 mm. De maten daarboven beschouw ik als echt te groot en heten bij mij polshamburgers. Het kunnen technisch best mooie horloges zijn, voor duikers zelf functioneel maar, it’s not my cup of tea.
In mijn bijdrage aan dit draadje wil ik ook wel tonen wat er zoal aan mijn pols hangt.
Van alles wat het zou kunnen zijn laat ik er 3 zien:
Af en toe draag ik een klein oudje, zoals de Bifora Top uit de late jaren ’50 met een maatje van slechts 31 mm. Best heel klein, maar ik vind het niet storend en ik heb nog nooit iemand ontmoet die riep: “Hee wat klein! Is dat een dames horloge?” (en wat dan nog…?) Ik ontmoet trouwens sowieso nooit iemand die iets roept over welk horloge dan ook dat ik aan of om heb, uitgezonderd misschien een van de bekenden uit het wereldje van de horloge aficionado’s en dan gaat het nooit om een beoordeling maar om belangstelling.
Regelmatig draag ik een van mijn Finse Leeuwtjes die, voor mijn eigen gevoel al een soort ‘middenformaat’ heeft: ca. 35 mm. (alles uiteraard gemeten zonder de kroon). 35 à 36 mm vind ik heel comfortabel en is eigenlijk zo’n beetje mijn voorkeursmaat.
De Leijona hier op de foto is ongeveer uit medio jaren ’60 en was voor die tijd dus helemaal niet klein, en ik vind ‘m nog steeds niet te klein.
Ik draag niet altijd ouwe klokkies, vaak heb ik ook wel iets moderners aan de pols hangen, dat zijn toch meestal horloges die ik nieuw of in nieuwstaat heb gekocht en die dus van redelijk recente productie datum zijn. Daardoor toch vaak wat betrouwbaarder en zeker minder kwetsbaar dan de meeste van mijn vintage horloges. Meestal toch wel mechanisch, want daar heb ik nu eenmaal een voorkeur voor, maar er zitten tussen mijn ‘moderne’ horloges ook wel een paar quartz exemplaren.
Lekker makkelijk op reis en op vakantie.
Maar ik blijf daarbij de voorkeur houden voor een klassieke vormgeving.
Hieronder een van de grootste polshorloges uit mijn collectie. Enige jaren geleden nieuw aangeschaft, of liever gezegd ten geschenke gekregen van Mw. Lexaf.
Het is een voor mijn doen best groot horloge. Mw. Lexaf vindt hem véél te groot ! Ik kwam hem tegen op het grote web, als aanbieding van een op dat moment vrij nieuwe en totaal onbekende fabrikant van klassiek vormgegeven horloges (noem het ‘hommages’, maar daar zit ik niet zo mee). Een Tisell uit Zuid Korea, het merk bestaat nog steeds (niet slecht voor een Microbrand met maar enkele modellen). Mijn Tisell heeft een klassieke Breguet wijzerplaat en opmaak, roestvrij stalen kast, emaille(!) wijzerplaat en wordt aangedreven door een oerdegelijk Chinees fabricaat Seagull ST316L kaliber, wat op zich weer gebaseerd is op het beroemde Zwitserse Unitas 6497/98 uurwerk. Dat bepaalt ook de grootte van dit horloge, een kastmaat van maar liefst 44mm doorsnede! Dat is het formaat van een gemiddeld zakhorloge en daarom is dit polshorloge óók zo groot, want het Unitas 6497 kaliber was reeds in de jaren ’50 ontworpen als uurwerk voor zakhorloges. Vergelijkbare uurwerken van die grootte waren in de Tweede Wereldoorlog echter ook al in gebruik als horloges voor militaire piloten, die behoefte hadden aan grote polshorloges die aan een extra lange polsriem óver de mouw van het leren vliegers jack gedragen konden worden. (Laco!) Zo ontstond het type horloge dat tegenwoordig wel een ‘flieger’ wordt genoemd.
Mijn Tisell met de in de Breguet stijl vormgegeven wijzerplaat heeft een wat meer civiele uitstraling. Ondanks het voor mijn doen zeer grote formaat viel ik er wel op toen ik het tegenkwam, en ik vroeg het voor mijn 70ste verjaardag aan Mw. Lexaf. Mijn wens werd verhoord met dit mooie horloge als geschenk. Ik draag het regelmatig met groot plezier nu al een paar jaar en het heeft me nog geen minuut in de steek gelaten. Wat een overigens vrij essentiële eigenschap dient te zijn van een goed horloge, maar dat terzijde.
Na deze lap tekst dan nu eindelijk een plaatje van het ding:
Tenslotte nog even een foto van alle drie waarin je goed kunt zien hoe groot het verschil is tussen de kleinste en de grootste. Ik heb ze nog véél kleiner, maar die draag ik niet, als ze al gedragen worden zitten ze aan de pols van mijn dochter. Mw. Lexaf doet aan die gekte niet mee. Die heeft 4 horloges, ééntje, een Mondaine van 28mm draagt ze altijd, dag in dag uit; voor sjieke gelegenheden heeft ze 2 gouden exemplaren, een voor een dame redelijk grote Eterna van 36(!)mm en een hèle kleine Bulova van 16 mm en een simpel reserve Quartz horloge voor als de Mondaine even in onderhoud moet (voor een batterijtje).
Alles bij elkaar lopen de maten van de horloges in mijn gehele collectie van 13 mm tot en met ca. 48 mm.
Maar dat is dan misschien weer iets voor een ander draadje waarin het dan kan gaan over “wat is het kleinste en het grootste horloge wat je bezit , niet persé wat je draagt …
Ik hoop hiermee een zinnige bijdrage te hebben geleverd aan OP’s vraag:
(wat is het) Diameter verschil binnen jouw collectie.
Antwoord: 25 mm.
Bij dat antwoord had ik het kunnen laten, maar dan hadden jullie niks te lezen gehad…
Dank dus, voor het lezen,
Lex
Van 36 t/m 45mm. Groter of kleiner moet ik - is natuurlijk model specifiek - doorgaans niet gaan.
Mijn polsjes zijn 19,5cm omtrek, m’n grootste horloge is de Ecozilla op origineel stalen band. 48mm maar draagt niet zo kolossaal doordat de afstand tussen de band aanzetten net zo groot is. Een Deep Blue Sea Ram 500 draag ik ook nog wel graag met z’n 45mm. Echter de meesten zitten tussen de 40 en 42mm, SKX171, PR516GL Heritage, Balaur, Flying Dutchman GMT, Amphibia, enz. Dat is voor mij denk ik wel de ideale maat. Kleiner heb ik wel, vanaf 35mm (oud spul) maar dat verdwijnt een beetje en de bandjes moeten dan wel erg lang zijn.
wat vind je van de uboat?
Erg groot en fraai horloge. De lume op de wijzers is echt bizar. Echter draag hem weinig dus zit erover te denken deze van de hand te doen.
38mm t/'m 42mm
Van 40 t/m 54 mm. De kleinste een Citizen en de grootste was de GShock GA-700, kast van een ding. Die kneiters draag ik niet meer, die zijn uit de collectie. Ik kreeg in de winter de jas niet eens over de pols
Toevallig gisterenavond de kleinste gedragenen en deze ochtend de grootste.
Ik dacht dat de kleine 34 mm was.
Na even nameten blijkt dat zelfs maar 33mm te zijn.
De grootste is dan weer 48 mm.
Uiteraard zit de rest daar dan weer tussenin.
Tegenwoordig voel ik me het lekkerste bij 39/40 mm.
Ongeveer zoals de Vostok, maar dat wil niet zeggen dat ik de rest niet meer draag, ze hebben allemaal wel iets.
Van 43mm tot 32mm. Ideaal ligt rond de 39.