Talking Watches…zucht…wat een tafel weer…
Dit moet een absoluut record zijn voor een horloge met een eenvoudig ETA uurwerkje!
Had veel meer kunnen zijn als Ebay geen limit had ingesteld want boven de 99.999 kon er niet meer geboden worden
Las eens een interview van een Brit die (ooit) 1900 pond betaalde voor zijn DB4GTZ. Hij rijdt er sindsdien ook mee alsof de auto dat waard is.
Edit - yep, 1900.
Nick Mason heeft in de jaren 70 zijn Ferrari 250GTO gekocht voor 70.000 pond en jaren als dagelijks vervoer gebruikt en vorig jaar een bod van 40 miljoen afgeslagen.
Mocht je ooit het boek ‘‘Mag het een Ferrari zijn’’ van Rob de la Rive Box, tegenkomen moet je die maar eens doorlezen.
Zoals Rolex geïnspireerd werd door de Fifty Fathoms om maar 'ns een duikertje te maken, zo werd Rolex ook geïnspireerd door Breguet en Patek Philippe om een Moonphase en Pertpetual Calendar te maken.
Want ja, 1954 is ook weer niet zo lang geleden…
Zeker de moonphase wordt al sinds 200 BCE gebouwd (Antikythera) en ook de perpetual calendar vinden we al een jaar of 120-150 in diverse zakhorloges, waarna Patek de eerste on record is die er een polshorloge van maakte. Breguet strijkt echter met de eer om de eerste te zijn die van scratch een perpetual calendar / moonphase uurwerk bouwde voor een daadwerkelijk polshorloge. In hoeverre dit correct is is natuurlijk moeilijk te zeggen.
James Watt was ook niet de “uitvinder” van de stoommachine, dat werd veel eerder al door Huygens en Papin bewerkt, maar komt natuurlijk van Hero van Alexandrië terwijl niemand weet wie Jerónimo de Ayanz is ofschoon hij wel patenten had ver voor Watt.
Ons geheugen is kort en onze eerzucht groot. Wij laten vrijwel nooit de eer laten toekomen aan degene die 'm ook daadwerkelijk verdiend. En daarom interesseert mij de geschiedenis van een uurwerk nou juist niet: Geschiedenisvervalsing en zelfverheerlijking voor marketing doeleinden. Rolex is er groot mee geworden, en Breguet trouwens eigenlijk ook.
Nope, geen ETA. Toen nog niet.
Rolex (net als bijv. Omega, Cartier, Panerai) was toch echt al decennia bezig met het ontwerpen en perfectioneren van waterdichte horloges toen de Fifty Fathoms op de markt kwam. Blancpain was inderdaad de eerste die erin slaagde om een goed duikhorloge te maken, maar het is echt geen simpel copy-paste werk geweest zoals jij nu suggereert.
Je spreekt terecht ook voor jezelf.
Uiteraard. Niets menselijks is mij vreemd, zeker niet als je een punt probeert te maken.
In de horlogerie is er veel van dat heritage geneuzel waar de evolutie van technologie geweld aan wordt gedaan met claimzucht, en ja, als je dat dan countert verval je zelf in claimzucht.
Uiteraard ook omdat de totale geschiedenis te complex is om even kort weer te geven.
In elk geval zijn rationele argumenten vaak zinloos in onze hobby waar emotie de boventoon voert, en gelukkig maar.
En zelfs dat is nog een understatement!
Een teken van volwassenheid vind ik om het woordje ‘is’ te vervangen door ‘vind ik’.
Inderdaad, mooi is anders…
Ik zie het ook als een teken van volwassenheid om zinnen waar “is” in zit op de juiste manier in te schatten. Zeker in dit land, waar wij categorisch taalgebruik niet schuwen.
Die eerste, wat is dat voor type/serie? Een van de mooiste horloges die ik hier ooit ben tegengekomen zeg
Dat was nou de master ultra thin moon 39mm moon phase van JLC. Kost in staal zo’n 9 a 10 K Euro MRSP.
Ik loop al zo’n jaar te kwijlen. Een review:
De foto is echter van de Boutique versie, zie ik. 16K. En allemaal maar 9.9mm dik.
Nee dan nog liever de Rolex.
Daar in die JLC zit toch geen leven en emotie? wat een steriel en nikszeggend modelletje
Kijk hier zit emozie in en gefoel en en en …
.
Hahaha… Ik kocht ooit, niet zo lang geleden, een mooie SARB033. Een nieuwe, zonder emozie en gefoel.
Toen haalde ik 'm met z’n bezel langs een muur. And a vintage was born. Na erg lang binnensmonds gevloekt te hebben vind ik 'm nu echt mijn SARB.
Dat moeten we dus niet hebben!
Het is toch echt een ETA 1182, en ETA bestaat al sinds 1926…