Klopt, maar voor de opening van dit topic, was dat een te ongrijpbaar concept. Te gemakkelijk om van de hand te doen.
Ik maakte mij serieus wijs dat mijn astma toename vooral te maken had met corona, de katten en andere omgevingsfactoren.
Voor de toename aan astmaklachten rookte ik toch ook? Dat was geen probleem.
Toen kwam corona, de eerste kat, en een bak stress.
Tuurlijk helpen de katten niet en misschien zijn ze wel de druppel die mijn longen niet meer trokken. Maar de figuurlijke emmer die overliep, was wel degelijk gevuld met teer.
Ja mensen… als verslaafde maak je jezelf veel dingen wijs.
Een horloge koppelen aan een jaar niet roken, maakt het tastbaar. In handbereik kun je zeggen. Vage gezondheidsvoordelen die mogelijk wel en mogelijk niet merkbaar zijn, niet.
Nu, zijn juist die gezondheidsvoordelen voor mij de rede om door te zetten. Ik wil niet terug, never nooit niet.
De klachten verlichting, toename in longcapaciteit en enorme toename aan energie (nu al bizar beter, maar zal met beter zuurstof te maken hebben) had ik nooit kunnen dromen.
Even trouwens in perspectief; ik was nog steeds erg actief hoor en wandelde gerust meerdere uren. Nergens echt problemen mee, maar je hoorde mijn ademhaling wel degelijk.
Met rennen of zware activiteit alsof je door een rietje ademt met best wat kracht. Maar ik kreeg gewoon lucht. Al was het met drie soorten pompjes.
Maar nu… Nu is mijn humeur beter (ja, beter lucht krijgen = betere stemming) ik heb mijn zo nodig pompjes niet meer nodig gehad (dus terug naar twee per dag die ik al sinds kind heb), ik sta op zonder problemen en brak gevoel. Ik voel me echt elke dag jonger worden
Die Blackbay blijft staan als doel. Maar ik vergeet zelfs het geld apart te zetten. Het is niet meer de grote motivatie.
Mooi man.
Ik zie bij je Avatar staan., simpele verzamelaar met een beperkt budget
Toch mooi als je dat over een tijdje kunt veranderen in., stoere stopper met een gegroeid budget.
Gewoon de volgende peuk niet meer opsteken.
Nash, je weet dat ik 100% achter je sta. En jou argumentatie begrijp ik natuurlijk ook, zeker gezien jou longcapaciteit.
Maar wat ik probeer te zeggen is, dat een ieder zelf de keus maakt waarom die stopt of wil stoppen. Ik heb mij niet laten leiden door de mensen die zeggen, je moet echt stoppen.
Natuurlijk weet ik dat het slecht voor je is, dat heb ik mijn kinderen ook altijd voorgehouden. Natuurlijk krijg je dan de vraag, waarom roken jullie dan?. Dan leg je uit dat toen wij jong waren het eerder normaal was dat je rookte dan dat je niet rookte en dat wij dus met medeweten van de fabrikanten en de regering verslaafd zijn gemaakt. Dat werkt beter dan verbieden, uitleggen met goede argumenten werkt beter. Ben ook echt blij dat ze geen van allen roken. Kids weten niet eens dat wij gestopt zijn, komen ze vanzelf wel achter . Dus als iemand stopt zal ik altijd zeggen, top en goede keus maar zal niet belerend zijn.
Over de longinhoud. Ik weet precies wat je bedoelt. Ik zat na 6 weken gestopt te zijn bij de huisarts voor iets anders en begon hierover, dat er eigenlijk geen zak veranderd was en ik me hier toch wel druk over maakte. Het antwoord was, het kan wel even duren voordat je wat merkt…Nu ruim een jaar verder kan ik zeggen dat ik meer lucht hebt, maar zeker mede doordat ik ook meer ben gaan bewegen en bewuster ben gaan leven.
Ik zie het nu ook, denk dat dit een beheerders klusje is. Tenminste ik krijg het niet weg. Heb je het al gemeld bij een moderator want het hoort zeker niet in ons topic! Eigenlijk heb ik daar nooit op gelet bij een topic, weer wat geleerd
Hoi Nils, heb je die post 373 van Pieterswatch gezien over die koppelingen naar chrono. Kan dat zomaar in dit topic, zag het overigens ook in andere topics. gewoon verkoop advertenties, snap er niets van. Weet jij hoe dat zit?
Het gaat dus lekker met alle stoppers! Goed bezig heren en dame!!! Keep it going!
Naast alle verbeteringen, of misschien het nog ontbreken van verbeteringen, hoe is het met jullie humeur en gesteldheid? Nog geen chagrijnige momenten of korte lontjes momenten ervaren?
Wat ik na een week of drie a vier had, was een kleine bijwerking van bloedend tandvlees. Ik was er voor naar de tandarts gegaan en die vroeg direct of ik gestopt was met roken. De reden was dat alle kleine bloed/haarvaatjes vrij kwamen en hierdoor mijn tandvlees ging bloeden. Voorheen kwam er namelijk nauwelijks tot geen bloed doorheen Na een maandje stopte het vanzelf. Ben benieuwd of er nog meer mensen last hebben gehad van bloedend tandvlees.
Fer, schroef je lichamelijke beweging lekker op. Bij mij was de beste stok achter de deur dat ik merkte dat ik met sporten veel betere conditie kreeg na het stoppen.