Dat is inderdaad een goede vergelijking en wellicht werkt het bij iedere verslaving zo, alleen kan de mate van verslaving en of de mate van beïnvloedbaar per persoon verschillen.
Ik moet er zelf inmiddels niet meer aan denken om nog te roken en ben het ook niet van plan, maar mocht ik het ooit doen om wat voor een reden dan ook, dan denk ik dat ik per direct weer verslaafd zou zijn.
We hebben hem heel vaak gewaarschuwd maar altijd kwam het door iets anders dan het straffe roken volgens meneer.
Hij vertelde doodleuk dat de longarts hem vertelde dat hij rustig mocht roken,m’n schoonmoeder of wij mochten niet mee naar de arts.
Laat het dus niet zover komen,hij was als de dood(ironisch)om te moeten stoppen en toen het echt niet meer anders kon bleek het een koud kunstje.
Dat maakte het extra bitter,was hij eerder gestopt dan had hij nog leuke laatste jaren gehad ipv dagelijks vechten om zuurstof
Misschien is dat wel het verschil tussen er moeite mee hebben en dat het je makkelijk af gaat. Ter vergelijking; toen ik stopte lag ik op de SEH met acute ademhalingsproblemen. Bleek een pittig griepvirusje te zijn, maar daardoor kon ik een dag of 5 niet roken. Geen enkele keus dus. En vervolgens werd het makkelijker omdat ik de moeilijkste dagen al achter me had. Als ik het helemaal op wilskracht had moeten doen was het vast een stuk lastiger geweest.
Dus vandaar mijn eerdere tip ook; hoe meer je jezelf het gevoel kunt geven dat je eigenlijk geen keuze hebt, hoe makkelijker het wordt volgens mij.
Er komt voor iedere roker trouwens een dag dat je voor het laatst hebt gerookt. Hoe eerder je die dag hebt, hoe meer (en langer) je plezier van je leven hebt
Tja… heb een zeer dierbare vrouw bijgestaan tot aan de euthanasie, eveneens longkanker. Daarnaast nog zeker 4 familieleden die mede door roken, verschillende kanker vormen gekregen hebben.
Dit deed niets aan mijn rookverslaving. Hoe bizar dit ook klinkt.
Met een van de recent gestorven geliefden, heb ik op de laatste dag samen een sigaret gerookt.
Haar sigaretten bewaardoos heb ik nog.
Was het maar zo’n feest, dat verslaafden in het algemeen schrokken van de gevolgen van verslaving en hierdoor stopte met het middel naar keuze. Dan hadden we geen detox klinieken meer nodig.
Nee hoor. Het geeft enkel een extra reden om te ‘copen’ met het verslavende middel.
In dit geval sigaretten, wat nog meevalt in psychoactief effect. Maar neem heroïne, cocaïne, ket etc. Mensen zien goede vrienden naast zich sterven aan een overdosis en nemen zelf de volgende dosis.
Dat kan maar wie neem je dan in de maling vraag ik me af? Als je later voor een opname komt en ze vragen of je krijgt een vragenformulier met de vraag rookt u of heef u ooit gerookt? Dan staat het er weer in of je moet gaan ontkennen . Zo ben ik niet ik word het liefste zo goed als mogelijk geholpen en dat kan in mijn ogen het beste als je eerlijk ben.
Kan er een heel betoog over schrijven, in het kort. 10 dagen IC, daarna ruim 2 weken medium care hartafdeling. Kon destijds nog op balcon gerookt worden, mede patienten en ook verpleegkundigen rookten daar driftig mee. Conclusie: je wilt stoppen of niet, ik en nog meer anderen rookten dus gewoon door. Nog sterker, wist dat 1 van de cardiologen ook rookte. Je maakt dus zelf de keuze!!!
Toen ik op de SEH van de longarts hoorde dat m’n longen er verder eigenlijk goed uit zagen (behalve het virusje dus) dacht ik ook bij mezelf; daar kom je goed mee weg na 30 jaar roken. Maar dan moet je nu stoppen. Meer kansen ga je echt niet meer krijgen. Dat bedoel ik een beetje met jezelf overtuigen dat je eigenlijk geen keuze hebt.
Overigens toen de longarts er terloops nog even het onvermijdelijke advies “en u zou moeten stoppen met roken hé” uit gooide heb ik voor de verandering z’n advies opgevolgd. Ben nog steeds van plan hem eens op te zoeken om te laten weten dat er minimaal 1 patiënt z’n advies heeft opgevolgd
Nog steeds gestopt en vanochtend de Tissot Seastar 1000 chrono voor mezelf besteld in de kleur zwart
Ik heb mezelf beloofd het horloge pas echt te dragen als ik genoeg geld bespaard heb door niet te roken! Qua verslaving gaat dat prima, qua gewoonte is het nog veruit het moeilijkst…
Qua gewicht valt het me mee, slechts 3kg in w weken erbij gekregen, terwijl ik nu eet als een bootwerker
Ik heb ergens gelezen dat je lichaam een signaal naar je hersenen stuurt als je voldoende hebt gegeten (het gevoel dat je vol zit). En dat dit signaal bij sommige mensen niet verstuurd wordt. Ik weet er niet meer het fijne van, maar ik heb het idee dat zoiets bij mij ook het geval is sinds ik gestopt ben. Ik heb mezelf sindsdien aan moeten leren dat ik rationeel moet bepalen hoeveel ik eet, i.p.v. dat ik eet tot ik ‘vol’ zit. Werkt prima verder en is niet een heel groot probleem, maar het is handig om je bewust van te zijn.
Succes weer, en een gesealde doos met een beloning in huis helpt vast
Trieste update, kom er achter dat assie62 toch heel af en toe 1 sigaret op heeft gestoken op haar werk. Zo wil ze er vanaf komen. Ik hou het nog straf vol, helemaal niets, nada dus.
Maar wordt tijd voor een interventie naar assie62, allemaal een pb naar haar dat het zo niet gaat werken!!!. Zo jammer en morgen bellen de coaches, benieuwt wat ze gaat zeggen.