Ben al eerder ver gekomen, maar toen ging ik op vakantie en heb ik mezelf een beetje laten gaan.
Leuke feitjes allemaal! Heel herkenbaar ook, zeker in het begin.
Heb je ook enig idee hoe het zit als je er iets op tegen hebt als ex-roker. We spreken hier bijna over een aversie. Of is dat een gedachte die er langzaam is ingeslopen om me van het roken af te willen houden?
Ah ja de klassieke fout. Die heb ik ook me ook een paar begaan onder het motto het is gezellig en één peukje kan geen kwaad.
Wat ik uit eigen ervaring weet is dat minderen van nicotine enigszins kan helpen, maar je gaat er aan de andere kant meer door vapen.
Als ik je nicotinegehaltes ook zo hoor, zit je aan de nic salts. Stap daar eerst van af, want die liquids maken je alleen maar meer verslaafd tov free base liquids, zou mijn advies zijn.
Of als je op een moment een smaakblok hebt en je weet allemaal niet meer wat je moet kopen, dan alles ineens weggooien en stoppen. Maar dan wel volhouden
Grote kans op. Als ik erover nadenk heeft het waarschijnlijk te maken met cognitieve dissonantie.
Je hebt hard gewerkt om terugval te weerstaan, hebt allemaal overtuigingen gevormd over waarom het slecht is, maar diep van binnen hunkert het naar een dopamine shot. Die hunkering strookt niet met je gevoel/verlangen. Die cognitieve dissonantie wilt je brein oplossen. Je kunt je overtuigingen aanpassen en weer gaan roken, maar bij jou is de wil dusdanig sterk, dat je de overtuigingen die je rondom roken gevormd hebt om ervan af te komen nog sterker maakt. Maar dit lost de dissonantie niet op.
De hunkering, moet zich om zetten in aversie. Anders klopt het niet. Als het ware is de aversie hetzelfde gevoel, echter met een andere interpretatie en gedachtenstroom eraan gekoppeld.
Even mijn ‘bro’ science gebaseerd op mijn werkervaring. Kan eens artikelen zoeken maar denk dat dit plausibel is.
In zekere zin zie je hier nog steeds de verslaving. Want jij ruikt het zeker weten heftiger dan mensen die nooit gerookt hebben. Ook je reactie is heftiger en het consumeert je aandacht.
Als het waren bepaald de nicotine en daarmee de dopamine hit nog steeds momenten van je dag en consumeert je aandacht
Mooie uitleg! Dankjewel! Klinkt inderdaad erg plausibel. Tja, eenmaal een verslaafde, altijd een verslaafde. Wat dat betreft vertrouw ik mezelf ook voor geen meter ondanks mijn aversie haha.
Jaar niet meer naar Boccaccio geweest
Super gedaan en een mooie beloning voor jezelf! Ik stopte op 23 December 2011 (Yep, ik weet die datum nog precies). Ik heb het stoppen alleen nooit als besparing ervaren maar het roken veel meer als onnodige uitgave…
Ook mooi, het “niet willen van een Tudor” als motivatie om niet meer te roken
Bijzonder. Wanneer ik bij zucht naar een peuk, lijk naar plaatjes van mijn doel, verhoogd het de zucht naar de blackbay ipv de peuk
Ben ook ooit gestopt. Hardstikke mooi om te horen Nash.
Als dat helpt!!??
Nogmaals, ik vind het knap dat veel mensen zoals hierboven hebben kunnen stoppen met roken. Temeer als je naar de statistieken kijkt, van de 100 stoppers lukt het uiteindelijk maar 7% om te stoppen.
Ik was echt heel jong toen ik begon, 3 broers ouder dan ik en die dan stiekem rookten, was ik daar bij dan kreeg ik ook een peuk met 10/11 jaar. toen ik 15 was ben ik serieus begonnen met sporten, met mijn 16e zei mijn shifu dat ik partijen mocht gaan doen maar als hij ook maar 1 keer merkte dat ik rookte was dat afgelopen. Ik ben toen accuut gestopt met roken. Dat was dus een goede stok achter de deur. Met 33 jaar moest ik helaas stoppen met de sport, iedereen in mijn omgeving rookte dus broers, ouders en vrienden, toen ging ik weer voor gaas. Nu is er bij mij vaak geen middenweg dus durf echt wel te zeggen dat ik tot nu toe rookte als een ketter.
Tot ik een tijd geleden het gewoon zat was en aan mijn vrouw vroeg of zij ook wilde stoppen. Zoals bekend heeft zij toen echt een flinke voorraad tabak ingeslagen maar wel met de keiharde afspraak zodra die op is wordt er niet meer gerookt. De bodem was al in zicht, dus initieerde ik om een topic te starten om elkaar te helpen stoppen met roken, echter wilde ik dat doen in het off topic. Dit schreef ik toen in het domme vragen topic met de kantekening erbij dat het dan voor TL-1 mensen niet te lezen was. Gelukkig was daar Pieter die aanbood om mij te helpen en kwam op het goede idee om dit initiatief te koppelen aan wat je bespaard aan roken en wat voor mooi horloge je er dan voor kan kopen. Slim, daar was ik nog niet op gekomen, nogmaals dank Pieter dat je een dag later dit topic opende. 2 vliegen in 1 klap, besparing en wat voor horloge je daar voor kan kopen. Dus @JuKo was idd flauw om mij te vlaggen, intentie was goed van mij, alleen in het verkeerde topic dit idee aangehaald. Maar wat ben ik blij om te lezen hoeveel het gelukt is op diverse verschillende manieren om te stoppen met roken. Nogmaals wij willen dit zelf en niet omdat anderen dit ons opdringen, maar het werkt zeker motiverend om te lezen hoe het anderen gelukt is. Ben ik/wij een held, nee vandaar dus gewoon hulp ingeroepen en ervoor gaan. Nu nog 20 peuken en dan is het op, ik verwacht dat dit morgen of overmorgen zal zijn. Zal niet makkelijk zijn, maar met de post die ik hier lees zeker een motivatie en einde van de maand ieder voor zich een eigen coach. Hoeveel wij gaan besparen weet ik echt niet, mijn ega kocht altijd de tabak. Maar dat het een flink bedrag zal zijn weet ik wel zeker. Wij gaan dus echt een potje aanleggen met het geld wat wij dan besparen, heb best wel aardig wat horloges maar stel mij tot doel om in 2024 uiteindelijk een Audemars Piguet Royal Oak Offshore 42mm Titanium Blue Dial 26480TI.
Of een Vacheron Constantin Overseas 41mm nieuw of 2e hands aan te schaffen:
Beide horloges zijn top, dus een goed doel om naar te streven

Edit: onze kinderen roken geen van allen
Dit ga ik eens bij 2 verschillende psychologen neerleggen. We hebben er 2 in ons gezin. Erg goed geschreven…Hoe kan het dat jij ooit gerookt hebt?
@Pieterswatch supergoed bezig. Top om te zien dat je een minder goede gewoonte in iets moois hebt kunnen omzetten!
Je kan het!
Ben benieuwd haha. Heb geen wetenschappelijke onderbouwing hoor. Dus post vooral het antwoord
Ben 30 jaar geleden gestopt, rookte toen 2 sloffen per week. Ik was het roken al een tijdje zat, heb van alles geprobeerd maar ging steeds voor het gaas. Tot ik op een dag wakker werd, alle zooi in de vuilnisbak heb gegooid en er geen moment spijt van heb gehad. Iemand had me al eerder het advies gegeven om iets waardevols te kopen van het uitgespaarde bedrag van 3 maanden niet-roken. Heb toen een Herman Brood zeefdruk gekocht a hfl 900.
Heb dat ding nog steeds, hangt ergens op zolder.
Enige waar ik spijt van heb is dat ik niet op mijn eetgewoontes heb gelet 10kg erbij binnen 3 maanden …
Dat is niet de methode,weggooien die peuken en stoppen.
Want na die 20 komt nog een keertje het laatste pakje enz.
Een collega van me is op deze wijze al 3 jaar aan het stoppen…
Daar geloof ik dus helemaal nix van.
Ik denk eerder tegen de 70%.
Ik kan wel geloven dat van de stoppogingen 7% succesvol is want de meeste mensen die uiteindelijk stoppen hebben echt wel meerdere mislukte pogingen achter de rug .
Maar als ik in mijn eigen omgeving ga kijken rookte vroeger letterlijk iedereen, en nu, bijna niemand meer.
En die 2 die nog roken willen absoluut niet stoppen.
Zijn alletwee invalide en zeggen, als ik dat ook nog op moet geven heb ik helemaal niets meer.
Gelul natuurlijk, want na een korte moeilijke periode heb je op elk denkbaar punt grote winst, dus heb je dan juist veel meer dan nu.
De methode
Ik vind het hoe dan ook knap! Ik weet hoe moeilijk het is. Ik ben nu 3 jaar rookvrij. Ik denk er niet meer aan. Cold turkey gestopt en niet meer naar omgekeken.
Het enige dat ik mis soms zijn longfillers en pijptabak. Alhoewel je dat eigenlijk los van elkaar zou moeten zien, durf ik het in ieder geval niet meer aan om een van die twee aan te steken.
Wat misschien maar goed is ook.
Mooi horloge!