Do Men Still Crave Status Watches?

Bij dit soort lijstjes vraag ik me altijd af: wat is R&D en is dit persé goed?
Te zien is dat militaire grootmachten hoog staan in dit lijstje (Israël, VS, China). Militaire innovatie is zeker niet totaal nutteloos maar dit geld had ook aan innovatie voor een hogere productiviteit of nieuwe energiebronnen uitgegeven kunnen worden.
Oftewel R&D is een vaag begrip en kan ook zitten in zaken die niet aan het algemeen nut bijdragen.

2 likes

True, maar om het nóg lastiger te maken: uit militaire innovaties vloeien dan weer vaak civiele voort (bijvoorbeeld het internet).

3 likes

…en vanuit F1 en Touring car series (Le Mans…Audi, Porsche, enz…) bijvoorbeeld weer innovaties in de autowereld. Of was deze hier al genoemd?

Dit gaat niet altijd op. R&D kan inderdaad werken met innovaties die andere innovaties stimuleren maar het kan ook averechts werken.
Er zijn niet oneindig veel onderzoekers, dus als ze zich vooral bezig houden in industrie a) omdat deze meer kan betalen, dan gaat innovatie in industrie b) minder hard.
Wat ik wou zeggen is dat de hoeveelheid geld die aan R&D uitgegeven wordt niet persé een maatstaaf voor innovatie is. Een beter voorbeeld is dat misschien iedereen wel bezig is met hetzelfde onderzoeken (standing-on-toes principe).
Verder zijn er ook vaak nieuwe (en dus kleine bedrijven met kleine budgetten) bedrijven die met grote innovaties komen.
Wat ik wel mooi vind aan de luxe-horloge industrie is dat er juist een grote behoefte is aan ouderwets vakmanschap ipv vernieuwing.
De succesvolle modellen kunnen er decenia lang grotendeels hetzelfde uitzien met in de basis een soortgelijk uurwerk.

Altijd beter dan 10% kerkbelasting. :slight_smile: Al hebben priesters van de Anglicaanse kerk in de 19e eeuw veel bijgedragen aan de wetenschap omdat ze geld kregen van de kerk, zich verveelden en als hobby maar met wetenschap bezig gingen.

Het lijkt mij goed om te proberen zoveel mogelijk te weten over hoe dingen werken. Hoe mensen dat later toepassen is natuurlijk een interessante vraag, maar als principe blijft het een OK ding.

Jemig, hoe ver off topic kun je raken met je epistels…

1 like

Valt mee. Iemand riep dat luxe-fabrikanten meer bijdragen aan de innovatie van de sector als geheel, en ook markt genereren.

Da’s erg relevant voor de vraag “Do men still crave status watches?”…

Zolang bepaalde fabrikanten net doen alsof er iets nieuws onder de zon is terwijl ze aan de achterkant een markt genereren door beroemde mensen met hun product om in houten bootjes in Italie te fotograferen zal het antwoord dus ja zijn. :slight_smile:

En wat @dialstatic min of meer aangeeft: Op het eind van de rit gaat het allemaal om het aantrekken van de juiste partners voor paringsrituelen. Althans, zo hoopt men. Of een Patek over 30 jaar nog helpt? Wie zal het zeggen…

Nee hoor.

Dit horloge heeft alles dat je nodig hebt om de tijd te kunnen aflezen. Daarmee heeft/verschaft alles daarboven een stukje “status”. De een heeft graag wat meer status en kan het mogelijk betalen, de ander wil gewoon net iets meer dan zo’n simpele (maar super degelijke) Casio. Ieder zijn ding of zoals sommigen zeggen “leven en laten leven”.

Zou wel heel saai worden als iedereen hetzelfde had. Of het allemaal, vanaf een bepaald bedrag, nog ethisch verantwoord is lijkt me typisch een Off-Topic onderwerp…hoe staat het daar eigenlijk mee @moderators ?

3 likes

Chris winter is @Fate_Amenable_To_Change ?

Is dit niet het horloge wat vooral gebruikt wordt bij het niet laten leven van andersdenkenden?

Voor wat betreft in mijn kringen: mijn broer zit in marketing en management. Hij heeft een IWC Portugieser gekocht een paar jaar geleden. Zonder enige kennis van horloges en vooral op merk. Toen wel met hem gesproken over een one piece-collectie vs dagelijks wisselen. Onlangs hem mijn Pelagos laten zien en hij vond hem wel leuk. Toen ik de relatie tussen Tudor en Rolex uitlegde werd ie toch wel heel tof. Mijn MM300 was direct een kopie van een Rolex sub. Een stukje uitleg over de eisen die gesteld worden aan een duiker en dat werd ook een ander verhaal.
Tuurlijk koop ik ook horloges voor de status, maar vooral omdat ik ze zelf mooi vind.

1 like

En dat vraag je aan een opgeheven account? Vraag het mij. Dan zal ik je vragen waarom je het je afvraagt. :grinning:

2 likes

Een toffe actie, totdat je er ruchtbaarheid aan geeft. Dan is er weinig verschil met patsen met je dure horloge.

Dat ben ik niet met je eens in dit geval.

1 like

Zag het nog niet echt hier langskomen maar ik denk toch écht dat 90% van de Rolex bezitters dit horloge vooral draagt om de status die het klokje met zich meebrengt.

Misschien lastig om toe te geven maar de hele wereld kent Rolex en het heeft gewoon status!

Niets mis mee wat mij betreft maar durf het toe te geven! :relaxed:

Ik draag een 114300, nog nooit door iemand aangesproken over mijn horloge, en naar mijn inziens zal het ook nog wel even duren. Wat mij betreft een beetje kort door de bocht .

En daarom heeft het weinig zin om actief met je status/imago bezig te zijn. Je weet namelijk niet wat anderen denken en het is bijzonder lastig te beïnvloeden (dat laatste los van massa’s en massamedia). Het is beter om te investeren in minder bezig zijn met wat anderen denken :slight_smile:

Groeten,

Tecco

8 likes

Precies, Gewoon lekker doen waar je je goed bij voelt. Wat andere denken zegt meer over hen dan over jezelf.
Als je graag een jaguar wil rijden, vooral doen.

1 like

:+1:

1 like