Documenteren jullie je verzameling?

Ook al weet ik precies wat je bedoelde maar heb het toch een paar keer teruggelezen :sweat_smile:

5 likes

Dat je een goed geheugen hebt was me al opgevallen. :grinning: Serie nummers etc.? Of zijn die niet belangrijk.

2 likes

In antwoord op jouw vraag Jan: Niet.

Misschien leuk en verstandig om een keer een heel basaal lijstje te maken maar voorlopig nog niet.

2 likes

Een heel simpele spreadsheet met merk, type, bij wie gekocht, wanneer en voor hoeveel.

1 like

Eerste zou kunnen, ben bang dat tweede niet gaat lukken

1 like

Leuk doel. Ik heb dat met ‘nooit een Rolex hebben’.

3 likes

Zeker

:point_down:

Al is Beavis meer een hele grote fan van mij die op alles wil reageren, vaak in totale onzin. En:

Heerlijk hoe zo’n opmerking direct mensen boos maakt. Verder niets met het merk, ziet er vaak heel tof uit. In het segment kies ik alleen altijd anders, mede gedreven door de afschrijvingen die ik er op zie.

Hoezo ‘boos maakt’? Wat voor vreemde projectie is dat? Er zijn mensen die gewoon geen Rolex willen. Ze bestaan.

1 like

Zeker, en ze voelen de drang het te zeggen in een reactie die over Grand Seiko gaat

1 like

Het is een apart groepje die GS liefhebbers.

3 likes

Zeker een fan van je verzameling, en dat is geen onzin :+1:t2:

Maar meende dat je eerste horloge zo,n 50 mm Diesel Quartz was

Tja dat is moeilijk te ontkennen.

Voor mezelf geldt dat als ik hem mooi genoeg vind voor de koopprijs, dan koop ik hem. En loop dan maar het risico van een stevige afschrijving. Ik ben geen investeerder maar liefhebber.
En da’s voor een flipperaar een dure combi.

Overigens heb ik nog geen Rolex gehad. Modellen spreken me vaak niet aan, of ik vind de koopprijs niet wat ik ervoor over heb. En langer dan 3 maanden wachten op een horloge ga ik niet doen.

Ook dat ga ik niet ontkennen

4 likes

Zo:

18 likes

WAUW. :ok_hand: :+1:

Leuke vraag want iedereen doet het anders en dat blijkt wel uit de antwoorden.

Ik heb een spreadsheet met twee doelen: om een beetje de accuracy te registreren en uit te rekenen (vond ik in het begin interessant, nu niet meer zo). En in te noteren wat ik heb, waar en wanneer en voor hoeveel gekocht, etc. Met serienummers omdat als het mis gaat dit nuttig kan zijn.

Ik weet van andere hobbies (cameralenzen, vinyl) dat ik het fijn vind om een actuele inventaris te hebben en een idee hoeveel geld ik erin heb zitten. De lenzen heb ik een paar jaar actief gekocht en verkocht dus het was wel interessant om te weten wat dat opleverde of juist niet. Vinyl catalogus (in Discogs.com natuurlijk) is ook wel handig voor die enkele keer als ik twijfel of ik iets al heb.

Ik denk dat het uiteindelijk ook een persoonlijkheidsding is, de een is meer van het bijhouden, de ander van het laat maar waaien. All good :+1:

1 like

WoW :face_with_monocle::+1:

Van elk van mijn vintage horloges maak ik een pdf steekkaart met de belangrijkste gegevens, inclusief foto’s, ook van het kaliber.
Deze worden enerzijds afgedrukt en bij de verzameling gehouden en anderzijds in de cloud bewaard.
Wanneer ik ooit het bijltje erbij neerleg kunnen mijn erfgenamen tenminste op een makkelijke manier mijn verzameling laten taxeren.

3 likes

:point_down:

:+1:

Ik onthoud eigenlijk alleen wat me interesseert.

Maar dat goede geheugen, tja, het zijn maar 21 horloges. Die bovendien niet maandelijks geruild worden voor wat anders, dus dan valt dat reuze mee. :slight_smile:

:rofl:

Welkom bij die club. Afkicken is moeilijk. Het is maar goed dat ik beperkte ruimte heb. En wat andere liefhebberijen.

2 likes

Hou alleen de aankoopdatum en evt afstelling etc bij, en de serienummers, gewoon in excel.

1 like

Nerd

1 like