Documenteren jullie je verzameling?

Hoeveel patek?

3 likes

De vraag naar vinyl blijft maar groeien. En er wordt heel veel opnieuw uitgebracht. Maar als je een originele uitgave hebt — dus de eerste persing — blijft dat voor sommigen veel interessanter dan een heruitgave.

2 likes

Met ca. 25 horloges vind ik het wel handig om alle relevante info in één excel sheet te hebben, zie voorbeeld.

5 likes

Mooi zo, ga hier wat van overnemen. :+1:

Ik heb een kolom met diameter toegevoegd.
Wat blijkt, het gemiddelde is 40.9mm :grin: wel grappig om te zien dat dat eruit kwam

2 likes

Moet ik het wel in categorieën gaan opdelen, want als ik de diameters van de zakhorloges erbij ga nemen wordt het gemiddelde wel wat hoog ben ik bang :sweat_smile:

2 likes

Ik maak van elk horloge een tekstdocument met wat ik ervoor betaald heb, hoe oud/nieuw het horloge is, serienummers enz. Foto’s in elk document en de geschiedenis van het horloge. Niet eens voor mijzelf maar voor de kids, ik overleef mijn horloges niet. Bijna allemaal nieuw, dus mogen de kids lekker uitzoeken. Alles op diverse usb en die liggen in de kluis, wel regelmatig vernieuwen die usb sticks. Ben ik een nerd, nee ben gewoon een simpele kneus met wat meuk.

3 likes

Heb onlangs wat in Chrono24 gezet, en daarvoor Pinterest, verschillende borden, waaronder https://pin.it/1xv4RNE. Mag wel weer ‘s wat bijgewerkt worden.

2 likes

Naar aanleiding van dit topic, toch even gekeken bij de genoemde apps. Toch leuk om je verzameling enigszins te documenteren.
Chrono24 leek mij handig en snel en eenvoudig te vullen.
Echter, het blijkt dat Chrono24 het niet zo heeft op de "mindere goden " uit vroegere jaren (lees: vintage; of jaren 60, 70 en 80)
Mijn Enicar uit 1975 of zelfs een Seiko Chronograph quartz uit 1991 wordt niet (h)erkend :thinking::sob:
Watchee lijkt alleen in een Apple-omgeving te functioneren.
Heeft iemand andere ervaringen?

1 like

Bingo.

Ik denk dat watchee alleen voor Apple goed werkt. Mooie app. De onbetaalde versie slaat alleen locaal op, daar heb je dus niets aan. In geval van een nieuwe telefoon ben je alles kwijt. Moet dit nog verder onderzoeken. Een in de cloud opgeslagen spreadsheet lijkt nog steeds de beste oplossing. Eventueel te combineren met foto’s id cloud.

1 like

Lekker!

1 like

Heel veel maar nooit genoeg

1 like

Heb enkel het merk, model en serienummer voor het geval ik iets verlies of er gestolen wordt. En uiteraard foto’s.

1 like

Chrono24 herkend misschien niet alle horloges en vult dan niet automatisch alle gegevens in (diameter, caliber, huidige waarde enz.) maar deze gegevens kan je toch wel zelf invullen volgens mij.

Dat zijn best heel veel data.
Ik weet niet of je erg veel horloges hebt, maar dat wordt al erg gauw een flinke spreadsheet.
Er zijn(on line tekoop) best veel eenvoudige database programmaatjes voor verzamelaars, waarbij je zelf je velden kunt definieren; bepalen op welke velden je wilt kunnen zoeken en op welke velden je wilt kunnen sorteren. Vaak kun je dan ook aan elk record nog een of meer foto’s toevoegen.
Er zijn er bij die als backup uitvoer dat dan ook nog weer in (excel format) kunnen wegschrijven zodat je de data eenvoudig weer in een ander programma kunt invoeren en of converteren.
Het voordeel van een database programma is (vaak) dat het gescheiden formats heeft voor enerzijds eenvoudige invoer van je data en anderzijds efficient zoeken, sorteren en opvragen van je gegevens.

Grappig dat je dat wel doet voor je autootjes en niet voor je horloges. Hoewel, als je, zeg eens, 578 autootjes hebt en 4 horloges snap ik het weer wel… :slight_smile: Toeten snap ik ook, blazen dan weer niet. Maar van documentatie voor je horloges wordt je kennelijk zelf niet opgewonden… :joy:

Dat.
Bij mij staan die foto’s dan opgeslagen in een map: Mijn horloges per merk. Dat is dan gelijk de belangrijkste sortering. Daaronder mapjes per merk en dan per horloge als er meer horloges van een merk zijn. In de mapnaam per horloge: merk-type - maand en jaar van verwerving - verwerving waar of van wie - kalibernummer. De rest staat in Ranfft, Mirolisk etc. Soms in het mapje van het beteffende horloge ook screenprints van de Ranfft en Mikrolisk data, zodat ik die niet steeds opnieuw hoef op te zoeken. Van wat afgevoerd, weggegooid verkocht of anderszijds niet meer in bezit is, worden de mapjes verplaatst naar twee aparte mappen: ‘Verkocht’ en ‘Afgevoerd’. Kan je altijd zeggen: gelukkig hebben we de foto’s nog.

Wow! Maar wat een werk! Wel leuk bedacht, de website als database. Een soort mini combinatie van Ranfft en 17juwels… :slight_smile:

Eensch, maar dat kun je ook off-line doen, dan gebruik je wel de software, maar je gaat er niet mee on-line. Oftewel een lokaal database programma op je eigen (beveiligde) harddisk + lokale backup. Ouderwets maar efficient.

Is alleen voor op je telefoon? Ga ik beslist niet doen dus.

Dat heb ik ook heel lang gedacht, maar daar beginnen mijn hersenen zo langzamerhad wat moeite mee te krijgen. Dat heeft ongetwijfeld te maken met enerzijds de omgekeerde evenredigheid van de toename van mijn leeftijd en de toename van de omvang van mijn horlogecollectie en anderzijds de capaciteit van mijn geheugen.

Handig!!?? Weet elke bad guy dat dus ook.

Ohhh Bill! en dat zijn dan nog maar 5 kinderen! Hoeveel horloges heb je?

Horloges of kinderen :rofl:

Nee! Die zou ik er ook niet in durven zetten.

OMG!
Daar ben ik een tijdje geleden ook eens mee begonnen. Vrijwel exact de zelfde indeling. Nadat ik er zo’n stuk of 30 had ingeklopt zag ik door de bomen het bos niet meer en heb ik de moed opgegeven.

Goed gedaan jochie! En met de zoekfunctie in MSWord heb je dingen zo weer teruggevonden.
Efficienter dan je zo op her eerste gezicht zou denken.

Nog even een samenvatting en een verantwoording bij al dit commentaar op de reacties van de bovenstaande HF leden:
Ik heb diverse beroepen / bezigheden gehad in mijn leven: Ik was ooit fotograaf, daarna o.a. biliothecaris, documentalist en media archivaris.
Ik heb dus kennis van documentatie en de ontsluiting van data en toegankelijkheid van informatie en gegevens over objecten.
Ik heb uiteraard ook nagedacht over een toegankelijkheidssysteem voor mijn horloge verzameling.
Ik gebruik wèl een documentatie programma voor mijn vulpennen (dat zijn er heel veel) en mijn boeken (dat zijn er echt heel veel). Voor beide categorien de zelfde software, maar voor beiden een apart gedefinieerde database.
Op de een of andere manier ben ik voor mijn horloges nooit zo ver gekomen, maar dat is ook omdat de hierboven door mij beschreven methode van fotomapjes op mijn PC eigenlijk best voldoet. Zonder de onwikkelingen in de huidige basis software die (zoals in mijn geval) Windows 10/11 mij biedt met de standaard basisfuncties van de ‘Verkenner’ in Windows was dit niet mogelijk geweest. In dat geval had ik in het al voor de vulpennen en boeken gebruikte programma een nieuwe database moeten definieren. Daar zou ik weliswaar veel meer mee kunnen, zoals gegevens sorteren, op vrije tekstvelden zoeken, commentaarvelden toevoegen en foto’s en referentiewebsites koppelen… maar… ik ben bang dat ik daar inmiddels een beetje te lui voor ben geworden. Ik speel liever met - en geniet van mijn horloges.

6 likes

Er gaat een wereld voor mij open. Ik ga hier zeker mee aan de slag.

Heb jarenlang voor mij relevante data van elk horloge in spreadsheet bijgehouden, zoals merk,model, referentienummer, aankoopdata en verkoopdata. M.n. van de 2 laatst genoemde werd ik een beetje depri en ben daar sinds kort meegestopt en houd alleen nog zaken bij van horloges die ik nog heb die relevant zijn voor de verzekering.

2 likes

25🤭. +/-

2 likes

image
:rofl: :rofl: :rofl:
x10 :shushing_face:

1 like