Does buying a Luxury watch ruin your 'regular' watches?

Ik begrijp je zorgen en kan je verzekeren dat die vrees, eenmaal om de pols, volledig ongegrond zal blijken.

2 likes

Dat kan, ik had ook alleen jouw foto als referentie.

:grin:

Grappig, ik had een overtuigend ‘nee’ verwacht.

Het ligt denk ik ook een beetje aan wat je luxury noemt. Ik zit zelf met m’n Omegaatjes, Tudor en IWC denk ik hoogstens in het (misschien leukere) middensegment of zo. Dus als ik dat voor het gemak dan maar even als luxury bezie, is mijn antwoord ‘nee’.

Ik draag nog steeds met evenveel plezier m’n Mondaine, Casio, Seiko of Aevig. Ze worden er m.i. niet minder leuk op wanneer er toevallig een duurder en beter afgewerkt exemplaar naast ligt in de doos.

Misschien dat dat verandert wanneer je een Greubel Forsey tourbillon of zo hebt. Ik denk het trouwens niet. Maar ik zal er ook nooit achter komen.

Ik heb mijn sub nu ongeveer een maand of 6 en draag hem niet eens dagelijks omdat ik ook mijn andere horloges draag. Maar het verbaasde mij hoe vaak men het horloge herkent, en ook door alle lagen van de bevolking heen.
Van vrienden in de kroeg tot een directeur die mij na een vergadering even benaderde en me complimenteerde met mijn horloge (zelf ook fervent verzamelaar) en alles wat daar tussen zit.

Nu ben ik ook een zeer fijn open en zeer makkelijk te benaderen persoon :wink: en kan ik me voorstellen dat je in een leverancier / klant relatie dat wellicht wat anders ligt.

Als ik dit vergelijk met andere (ook mooie maar uit een lager segment) horloges die ik ook graag draag is er echt een enorm verschil t.o.v. mijn duurste stuk (de Rolex Submariner).

1 like

De 6R15 wordt hoger gepositioneerd. Een 8L uurwerk is voor de Marine Master en dergelijke gereserveerd. De SPB077 met een vraagprijs van 1100 euro en doorgaans veel goedkoper te krijgen zit daarom qua prijs en qua kwaliteit nog wel een heel stuk onder de MM300. Daarom vind ik de 6R15 een goede en logische keuze van Seiko.

Een list prijs van €1100 en dan zo’n koekblik uurwerk erin… :roll_eyes:

Zeker een moderne sub met glimmende kast en bezel? :wink: - Daar worden de business-haantjes nog wel eens jippig van, denk ik. Mijn 5513 ‘Submariner nodate’: nooit opmerkingen. Ik heb overigens meestal de ‘rol’ van leverancier in mijn commerciële gesprekken.

1 like

De meeste huidige Seiko’s met 6R15 gaan naar de 1000 euro. Ze hebben het naar een hoger niveau getild of althans dat willen ze uitstralen.

Vooral dit, ben ik bang.

Eens. Ik heb ook zo iets.


Naast alles wat je al noemt ook nog eens uber nauwkeurig.

Echt dure horloges heb ik trouwens niet. De duurste is USD 2500 of zo iets geweest (en daar heb ik hem niet voor gekocht :wink:

2 likes

Jup als je zo’n mooie 116610LN bedoelt klopt :slight_smile:

1 like

40 mm en dikke lugs. Dan vraag je er ook wel om, hè? :wink:

What’s in a name :sunglasses:

1 like

Alles is relatief. De vraag of een IWC / Omega / Tudor luxe vertegenwoordigt zal per inkomenssegment anders bezien worden. Ik denk dat alle horloges die de 500,- Euro overstijgen luxe zijn.

Het modale inkomen was in 2013 wereldwijd 2920 USD per jaar, en de ongelijkheid is toegenomen, dus da’s niet beter geworden. :slight_smile:

Sorry, @Windhund, gegeven het bovenstaande is Breitling altijd luxe. Dat wordt alleen maar erger wanneer de prijs meer over naamsbekendheid gaat dan over de uiteindelijke kwaliteit van hetgeen je geleverd krijgt.

Makita of Riyobi boren zijn misschien drie keer duurder dan een black and deckertje, maar daar krijg je dan ook een ROI op in het dagelijks gebruik als je een professional bent.

Dat de horlogewereld overloopt van zaken die weliswaar 50 keer zo duur zijn als een Timex zonder wezenlijk beter dienst te doen betekent dat het allemaal luxegoederen zijn.

Diegene die op dit forum roept dat horloges van 3 a 4 duizend euro slechts middensegmentertjes zijn moeten eens wat vaker naar buiten toe. Kom eens onder de mensen. Ga eens eten op het centraal station van Rotterdam. :slight_smile:

Dat is niks nieuws. Vijf jaar geleden was iedereen nog idolaat van de Brightz horloges en de Shogun duiker, nu kosten de nieuwe stalen duikers exact diezelfde 900-1000 Euro advies, en nu valt iedereen er plotseling over.

Ik zie nog steeds de Diashield, 6r15 en superieure afwerking ten opzichte van low end Seiko als waarde die wordt toegevoegd.

Misschien was het overspoelen van de markt met SARB033 en 035’s voor 300 Euro wel een slecht idee. Dat heeft de perceptie van het 6r15 uurwerk aangetast.

5 likes

Gegeven het bovenstaande is benedenstaande ook een luxury watch.

Ik ga me bij mijn eigen subjectieve invulling van het begrip houden. :wink:

1 like

Hmm, goed punt. Ik heb me een beetje in de luren laten leggen door wat een horloge kán kosten. Ik vond het wat raar om mijn horloges van ~3K als ‘luxe’ te bestempelen wanneer dat prijspunt wel héél dicht bij de oorsprong ligt op een imaginaire lijn van nul tot, zeg, de Paul Newman Daytona of Louis Moinet Meteoris.

Maar in economische zin zijn luxegoederen natuurlijk gewoon goederen waarvan de vraag meer dan evenredig op het inkomen reageert (inkomenselasticiteit >1). Dat zal voor Omega etc. zeker ook het geval zijn.

Ja dat klopt dus ook vanuit een economisch perspectief. Op het moment dat het inkomen toeneemt voor een individuele consument, zullen veel goederen ‘geupgrade’ worden. Iets dat eerder een luxegoed was, wordt dan ineens een inferieur goed (letterlijk ineens: op het moment van de upgrade). Eigenlijk gaat dit hele draadje over dit proces, en is het antwoord op de initiele vraag vanuit een puur economisch perspectief dus ‘ja’.

Het aardige is dat dit mijn ‘nee’ echter ook kan verklaren. Mijn inkomen is niet dusdanig dat een horeloge van 3K ‘normaal’ is. Ik koop ‘boven m’n stand’ en dat praat ik goed omdat het een hobby is (liever een horloge dan een dure vakantie bijvoorbeeld). Daardoor heb ik niet het (subjectieve) inkomenspunt bereikt waarop een Aevig of Seiko voor mij een inferieur goed wordt.

Overigens leg het wikipedia artikel over luxegoederen aardig uit waar het in onze discussie soms spaak loopt:

De term “luxe” in luxegoederen staat los van luxe in de subjectieve betekenis van niet-noodzakelijk belang. Het begrip “luxe” in de micro-economie geeft slechts de specifieke wijze aan waarop de vraag naar dat goed zich op ontwikkelt bij een verandering van het inkomen van een consument.

Het kenmerken van een primair goed ten opzichte van een secundair goed brengt altijd een zekere mate van arbitrage met zich mee, want wat voor de ene consument aangemerkt kan worden als primair, is voor een ander persoon misschien juist luxe.

En het grappige is dat het eerste plaatje bij het artikel een Longines Master Collection moonphase chrono is (een L2.773.4.51.6 om precies te zijn) van rond de 3K :sunglasses:

1 like

Hahaha we zitten inderdaad in een cocon hier!
(“Neem óók gewoon een Rolex of een GS!” :+1:t2: :sunglasses:) …alsof het niks kost en het aankoopbedrag niets betekent!

Ik denk dat voor veel mensen dit forum er tóch voor zorgt dat grenzen worden verlegd (of uitgerekt) door die vanzelfsprekendheid!

Mijn omgeving vindt het óók maar waanzin, nog nooit van een Speedmaster gehoord laat staan van Omega als het tegenzit!
(PP of GS is helemáál onbekend :thinking:)

2 likes

alles door elkaar dragen, heerlijk. De ene dag geniet ik van een behoorlijk duur horloge en de andere dag van een horloge van een paar tientjes.

3 likes

Ik draag alles door elkaar. Ik merk wel dat ik op elk gegeven moment een deel van de verzameling in roulatie heb, maar af en toe gaat er dan weer eentje dieper de la in, en komt er een ander voor terug. Het enige wat ik eigenlijk nooit meer draag zijn met eerste horloges… een Swatch en een Pulsar.

Bij mij is dat zeker het geval
Ik dacht dat het leuk was om van alles wat te hebben
Om maar over luxe problemen te hebben he
Gestart met dj toen een DD die ik altijd draag . Sub en een gmt erbij . Maar ik draag alleen de DD maar. Sub en gmt weggedaan. Nu weten de meeste dat ik wel van een jubilee hou en kan nog geen afstand doen van de dj voor nu
Maar ik ben net zo veranderlijk dan het weer :grinning:
Dus kan zo Maar zijn dat ie volgende week er uit gaat
Ben niet een verzamelaar die alles maar in de kluis gooit. Dit vind ik zonde . Zeker met die wachttijden bij rolex. Zie dan liever dat iemand anders er plezier van heeft
Zit eigenlijk te wachten op een nieuwe witgouden jubilee voor de DD. Maar die zal er voorlopig wel niet komen. Alhoewel tegenwoordig alles bijna op jubilee uitkomt bij rolex
Ja als die er komt dan gaat de dj er zeker uit
En dan laat ik het bij 1 horloge